*Final Detail - Kiillotuskoulu*
*Final Detail - Kiillotuskoulu*
Hei vaan kaikille,
kiireinen kesä takana, ei ole kerinnyt juuri interwebissä notkua ja jäänyt omatkin päivitykset vähemmälle. Koitan parantaa tapani ja latailla näyttämölle taas kesän aikana tehtyä matskua tässä syksyn aikana.
Toinen juttu mikä on jo jonkun aikaa pyörinyt mielessä on, että löytyykö kiinnostusta tässä maassa tollaiselle (ei-tuotemerkki perustaiselle) Detailing Koulutukselle, johon voi siis kuka tahansa ottaa osaa, ilman että on alan ammattilainen, tai edes aikomusta alalle mutta hinku kehittyä oman auton ylläpidossa ja viimeistelyssä vielä eteenpäin. Mahdollisuus olisi oppia uusia tekniikoita, päästä kokeilemaan ns. hands on kaikki työvaiheet mitä tollaiseen auton saattamiseen likaisesta ja naarmuisesta nukkavierusta jälleen kiiltäväksi kaunottareksi ilman, että tarvitsee ekana pilata omaa autoa kokeilemalla tai että tarvitsee heti ostaa kaikki kiilloitus ja pesutarvikkeet hyllyyn ja huomata ekan lokasuojan jälkeen, että ei tää ollutkaan mun juttu ja tavarat jää hyllyyn huilaamaan. Kuten kaikki täällä tietää autonhoito on itsessään jo ihan hemmetin laaja käsite ja tarkoittaa melkein kaikille vähän eri asiaa. Tällä olis tarkoitus rakentaa ehkä yhtenäisempää käsitystä siitä mitkä on riittävät metodit, että auto saadaan ns. näyttelykuntoon (vaikka suurin osa näyttelyautoista on aika karussa kunnossa ). Ja kuinka pitkälle se viimeistely on vietävä, että se on ns. maalissa. Ja tietenkin käydään läpi rajoittavia tekijöitä, mitä pystytään millekin tilanteelle tekemään ja missä kohtaa mikäkin ratkaisu on järkevää toteuttaa.
Eli periaatteessa Ikean lipasto pitäis purkaa käänteisessä järjestyksessä pienempiin osiin ja tehdä eri vaiheista omat koulutus sessiot.
Eli vaikka raaka kiillotuskoulun runko jotenkin seuraavanlaisesti:
Stage 1 - Pesu (Yksi päivä?)
Perehdytään auton pesemiseen vähän perusteellisemmin, tällä palstalla melkein kaikilla on metodit kunnossa mutta tässä olisi tilaisuus käydä yhdessä päivässä läpi koko prosessi auton tutkimisesta ja työn arvioinnista aina kuivaamiseen ja siihen oleviin menetelmiin. Pesemisessä on tietenkin kyse lian saamisesta pois pestävän auton pinnoilta, sisältä ja päältä (lasi, maali, muovi, kumi, vanteet, konehuone yms). Mitä tarkoittaa esipesu? Miksi tarvitset 3- ämpäriä auton pesuun? Mitä tarkoittaa ylläpito pesu? Onko Foamilla pesu ainoa oikea pesuun, vai näyttääkö se vain coolilta? Onko (O) NR tuotteista tai waterless washista "oikean" shampoo/vedellä läträämisen korvikkeeksi? Liuottimet, pienpoistot, raudanpoistot, claybarit, milloin kuka ja miksi? Pärjääkö auton pesemisessä isolla sienellä vai tarviitko esim. mikrokuitukintaan ja sen lisäksi läjän erilaisia harjoja yms. tykötarpeita? Miten se konehuone kannattaa pestä, ettei tarvii murehtia uiko puola, laturi ja jakaja hetkenpäästä autofoamissa. Mitä kaikkea kannattaa pestä samaan aikaan. Miten puhdas pinta on ennen kuin siihen ensimmäisen kerran kintaalla kosketaan? Vanteiden, jarrujen, pyöränkaarien siistiminen. Kannattaako konehuone pestä ensimmäisenä vai viimeisenä?
Mites kuivaus puoli kannattaa hoitaa? Antaako vaan auringossa kuivua tai käy hakkaamassa vaihtoaskin tyhjäksi kehätiellä? Erilaisia liinoja on miljoonia tarjolla pelkästään kuivaukseen nykyään, mistä tietää mikä toimii ja mikä ei? Onko ilmalla puhaltaminen turvallisin vaihtoehto liinan kanssa kuivaamiselle? Tarvitsetko kuivausapua pullosta? Mikä on kuivausapu? Peitätkö sillä mahdollisesti jotain, joka hankaloittaa kiillotusvaiheen aloittamista edeltävää arviointia tms? EHKÄ kiveniskujen korjaus menis tähän päivään myös?
Kannattaa sisustan pesut ja siivoukset tehdä jo ennen muun auton pesua vai samaan aikaan vai jättää viimeiseksi, onko sillä mitään väliä? Millä välineillä sisustan pesua lähdetään suorittamaan? Perus imuri ja vanhoja rättejä, pärjääkö niillä? Millä aineille ja välineillä verhoilu materiaaleja saadaan putsattua ja pestyä? Painehuuhtelu/ Märkäimurit - miten niitä käytetään ja missä kohtaa niitä tarvitaan. Onko tornador Magic Gun pelkkää tv-shop humpuukia vai onko se oikeasti varteenotettava työkalu myös ammattikäyttöön? Tornador Beast? Nahka ja kangas-sisustan täydellinen pesu, hoito ja suojaus, verhoiluiden pesu ja suojaus. Muoviosien ehostus, mittariston lasien kiillotus yms.
Stage 2 - Kiillotus (Vähintään yksi päivä)
Kun auto on saatu pestyä siihen pisteeseen, että pinnat on puhtaat on hyvä aloittaa auton lähempi tarkastelu. Yleissilmäyksellä saa aina nopean käsityksen missä mennään, mutta lähempi tarkastelu on aina paikallaan, että päästään asian ytimeen. Eli auto käydään yhdessä läpi mittarin kanssa, voidaan mitata tavaran paksuus ja lähtökohtainen kiilto (kirkkaus) aste. Kuinka kartoittaa koko auto paperille, kannattaako sitä edes kartoittaa ja mitä sillä kartoittamisella tarkoitetaan? Millaisilla valoilla kannattaa pintoja tutkia? Onko erilaiset valosävyt tarpeellsia erilaisten vaurioiden ja värien tutkimisessa vai pärjääkö sitä tallin kattovaloilla?
Kiillotus on itsessään jo niin laaja spektri, että tässä kohtaa on hyvä kokeilla eroja erilaisten kiilloituskoneiden välillä samalla, kun etsitään kohteena olevalle pinnalle järkevä kiillotus kombinaatio. Loistavaan lopputulokseen päästään käyttämällä rotarya tai epäkeskoa, mutta nyt on mahdollisuus kokeilla koneiden erot. Isoheittoisesta epäkeskosta, Pakotettuun epäkeskoon, Rotaryyn ja tietenkin kaikki pikkukoneen ibridistä 75mm tallaisiin epäkeskoihin. Mikä on järkevin kone ensikertalaiselle? Rotary on koneiden sveitsiläinen linkkari, johon saa lyötyä erikokoista tallaa ja kaikkia niitä pääsee kokeilemaan erilaisiin tilanteisiin. Seurataan ja maistellaan koneiden kierrosalueita, pintojen lämpötiloja, pääsee tutustumaan minkälaisia eroja noissa on käytön kannalta, tärinät, värinät ja meteli. Koitetaan luoda tilanteita joissa voidaan kokeilla miten joku tietty paha paikka saadaan hoidettua sekä epäkeskolla ja rotarylla. Kummalla saadaan työaikaa leikattua, vai onko sillä väliä jos kaikissa koneissa on samat laikat ja aineet? Miten valitaan oikean kiillotustyynyt ja aineet minkäkinlaisille pinnoille? Meneekö kaikki samalla kombolla läpi? Karva/mikrokuitu/vaahtomuovi - mitä miksi milloin? Kiillotusvälineiden pesu ja hoito. Milloin laikka on "tukossa" milloin pyyhintäliina on pesua vailla? Millaisilla valoilla hommaa lähestytään, valojen sijoittaminen kiillottamisen aikana? Erot erilaisista valoista?
Missä kohtaa voi 2-stepissä siirtyä seuraavaan steppiin? Milloin ylipäätään tarvitaan 2-step tai peräti 3-step? Kiillotusliinat, mitä tarvitset ja miksi? Onko lyhyt karva in vai onko runsaampi karva parempi? Liinojen hoito ja pesu. Miksi ei ole hyvä idea jatkaa samalla liinalla ensimmäisen stepin jälkeen?
Mitä, millä, miksi ja miten suojaat eri pintoja kiillotuksen aikana? Vai onko teippaaminen ja suojaaminen täysin turhaa huuhaata?
Muovisten ajovalojen ja umpioiden kiillotus ja suojaus. Lasien huopalaikalla kiillotus. Vanteiden koneellinen kiillotus. Alumiini/rst kiillotus.
Stage 3 - Final Detail (yksi päivä)
Kun tuote on kiillotettu siihen pisteeseen, että naarmuja ei enää löydy ja maalivaurioita on pyritty korjaamaan mahdollisimman pitkään on aika ruveta hieromaan autoa loppu huipennusta varten. Miten ja mitä kaikkea pitää käydä vielä läpi ennen kuin auto pinnoitetaan? Kannattaako se vielä pestä uudestaan vai saako sen muilla tavoilla putsattua niin hyvin, että kaikki pienimmätkin hiomatahnan jämät lähtee veksi. Millä kaikilla keinoilla kaivellaan pienimmätkin raot puhtaaksi? Missä kohtaa IPA kaivetaan kaapista ja mitä sillä edes tekee? Tarviiko IPAa jos auton pinnoittaa vaan vahalla? Mistä tietää, että pinta on puhdas kaikesta kiillotus tahnoista, öljyistä ja rasvoista? Miten eri vahat toimii? Onko joku oikeasti parempi kiillotaan kuin toinen? Mitataan! Faktat on fiktioitakin mielenkiintoisempia . Carnoubaa vai juoksevaa? Mites suihkevahat?
Ja sitten viimeisenä karkkina on auton pinnoitus, katsotaan millä tavaralla pinnoitetaan, vai pinnoitetaanko eri paneleita eri pinnoitteilla? Tarkoituksena on pinnoittaa superauto harvinaisemmasta päästä joten, jokainen osaaottava taitaja saa jo heti itselleen referenssiksi yhden superauton pinnoituksen. Eri pinnoitteet käyttäytyy erilailla ja ovat osaltaan vähän erilaisia joten niitä on kiva käytännössä kokeilla, joku 6 eri pinnoitetta olis varmaan ihan ok. Miten mikäkin levitetään, miten pyyhitään ja milloin. Vanteiden, valojen ja lasien pinnoitus niille suunnitelluilla tuotteilla myös.
Lopuksi ihaillaan kättemme työnjälkeä ja nautitaan hetkestä (Se on kuitenkin sen fixi mitä narkomaanit aina jahtaa ).
Olisiko tälläiselle mitään kiinnostusta? Taitaa olla täällä niin paljon jo taitoa, että kaikki osaa kaiken kuitenkin. JOS kiinnostusta on, niin laitelkaa Yksityisviestiä niin osataan varautua tai olla varautumatta. HIntaa tulis varmaan jotain kymppejä per nuppi per sessio ja hoidettais homma vaikka kolmena peräkkäisenä lauantaina alkutalven aikana? Tilat on tuusulassa.
Palataan ja Pahoittelut.
LL
kiireinen kesä takana, ei ole kerinnyt juuri interwebissä notkua ja jäänyt omatkin päivitykset vähemmälle. Koitan parantaa tapani ja latailla näyttämölle taas kesän aikana tehtyä matskua tässä syksyn aikana.
Toinen juttu mikä on jo jonkun aikaa pyörinyt mielessä on, että löytyykö kiinnostusta tässä maassa tollaiselle (ei-tuotemerkki perustaiselle) Detailing Koulutukselle, johon voi siis kuka tahansa ottaa osaa, ilman että on alan ammattilainen, tai edes aikomusta alalle mutta hinku kehittyä oman auton ylläpidossa ja viimeistelyssä vielä eteenpäin. Mahdollisuus olisi oppia uusia tekniikoita, päästä kokeilemaan ns. hands on kaikki työvaiheet mitä tollaiseen auton saattamiseen likaisesta ja naarmuisesta nukkavierusta jälleen kiiltäväksi kaunottareksi ilman, että tarvitsee ekana pilata omaa autoa kokeilemalla tai että tarvitsee heti ostaa kaikki kiilloitus ja pesutarvikkeet hyllyyn ja huomata ekan lokasuojan jälkeen, että ei tää ollutkaan mun juttu ja tavarat jää hyllyyn huilaamaan. Kuten kaikki täällä tietää autonhoito on itsessään jo ihan hemmetin laaja käsite ja tarkoittaa melkein kaikille vähän eri asiaa. Tällä olis tarkoitus rakentaa ehkä yhtenäisempää käsitystä siitä mitkä on riittävät metodit, että auto saadaan ns. näyttelykuntoon (vaikka suurin osa näyttelyautoista on aika karussa kunnossa ). Ja kuinka pitkälle se viimeistely on vietävä, että se on ns. maalissa. Ja tietenkin käydään läpi rajoittavia tekijöitä, mitä pystytään millekin tilanteelle tekemään ja missä kohtaa mikäkin ratkaisu on järkevää toteuttaa.
Eli periaatteessa Ikean lipasto pitäis purkaa käänteisessä järjestyksessä pienempiin osiin ja tehdä eri vaiheista omat koulutus sessiot.
Eli vaikka raaka kiillotuskoulun runko jotenkin seuraavanlaisesti:
Stage 1 - Pesu (Yksi päivä?)
Perehdytään auton pesemiseen vähän perusteellisemmin, tällä palstalla melkein kaikilla on metodit kunnossa mutta tässä olisi tilaisuus käydä yhdessä päivässä läpi koko prosessi auton tutkimisesta ja työn arvioinnista aina kuivaamiseen ja siihen oleviin menetelmiin. Pesemisessä on tietenkin kyse lian saamisesta pois pestävän auton pinnoilta, sisältä ja päältä (lasi, maali, muovi, kumi, vanteet, konehuone yms). Mitä tarkoittaa esipesu? Miksi tarvitset 3- ämpäriä auton pesuun? Mitä tarkoittaa ylläpito pesu? Onko Foamilla pesu ainoa oikea pesuun, vai näyttääkö se vain coolilta? Onko (O) NR tuotteista tai waterless washista "oikean" shampoo/vedellä läträämisen korvikkeeksi? Liuottimet, pienpoistot, raudanpoistot, claybarit, milloin kuka ja miksi? Pärjääkö auton pesemisessä isolla sienellä vai tarviitko esim. mikrokuitukintaan ja sen lisäksi läjän erilaisia harjoja yms. tykötarpeita? Miten se konehuone kannattaa pestä, ettei tarvii murehtia uiko puola, laturi ja jakaja hetkenpäästä autofoamissa. Mitä kaikkea kannattaa pestä samaan aikaan. Miten puhdas pinta on ennen kuin siihen ensimmäisen kerran kintaalla kosketaan? Vanteiden, jarrujen, pyöränkaarien siistiminen. Kannattaako konehuone pestä ensimmäisenä vai viimeisenä?
Mites kuivaus puoli kannattaa hoitaa? Antaako vaan auringossa kuivua tai käy hakkaamassa vaihtoaskin tyhjäksi kehätiellä? Erilaisia liinoja on miljoonia tarjolla pelkästään kuivaukseen nykyään, mistä tietää mikä toimii ja mikä ei? Onko ilmalla puhaltaminen turvallisin vaihtoehto liinan kanssa kuivaamiselle? Tarvitsetko kuivausapua pullosta? Mikä on kuivausapu? Peitätkö sillä mahdollisesti jotain, joka hankaloittaa kiillotusvaiheen aloittamista edeltävää arviointia tms? EHKÄ kiveniskujen korjaus menis tähän päivään myös?
Kannattaa sisustan pesut ja siivoukset tehdä jo ennen muun auton pesua vai samaan aikaan vai jättää viimeiseksi, onko sillä mitään väliä? Millä välineillä sisustan pesua lähdetään suorittamaan? Perus imuri ja vanhoja rättejä, pärjääkö niillä? Millä aineille ja välineillä verhoilu materiaaleja saadaan putsattua ja pestyä? Painehuuhtelu/ Märkäimurit - miten niitä käytetään ja missä kohtaa niitä tarvitaan. Onko tornador Magic Gun pelkkää tv-shop humpuukia vai onko se oikeasti varteenotettava työkalu myös ammattikäyttöön? Tornador Beast? Nahka ja kangas-sisustan täydellinen pesu, hoito ja suojaus, verhoiluiden pesu ja suojaus. Muoviosien ehostus, mittariston lasien kiillotus yms.
Stage 2 - Kiillotus (Vähintään yksi päivä)
Kun auto on saatu pestyä siihen pisteeseen, että pinnat on puhtaat on hyvä aloittaa auton lähempi tarkastelu. Yleissilmäyksellä saa aina nopean käsityksen missä mennään, mutta lähempi tarkastelu on aina paikallaan, että päästään asian ytimeen. Eli auto käydään yhdessä läpi mittarin kanssa, voidaan mitata tavaran paksuus ja lähtökohtainen kiilto (kirkkaus) aste. Kuinka kartoittaa koko auto paperille, kannattaako sitä edes kartoittaa ja mitä sillä kartoittamisella tarkoitetaan? Millaisilla valoilla kannattaa pintoja tutkia? Onko erilaiset valosävyt tarpeellsia erilaisten vaurioiden ja värien tutkimisessa vai pärjääkö sitä tallin kattovaloilla?
Kiillotus on itsessään jo niin laaja spektri, että tässä kohtaa on hyvä kokeilla eroja erilaisten kiilloituskoneiden välillä samalla, kun etsitään kohteena olevalle pinnalle järkevä kiillotus kombinaatio. Loistavaan lopputulokseen päästään käyttämällä rotarya tai epäkeskoa, mutta nyt on mahdollisuus kokeilla koneiden erot. Isoheittoisesta epäkeskosta, Pakotettuun epäkeskoon, Rotaryyn ja tietenkin kaikki pikkukoneen ibridistä 75mm tallaisiin epäkeskoihin. Mikä on järkevin kone ensikertalaiselle? Rotary on koneiden sveitsiläinen linkkari, johon saa lyötyä erikokoista tallaa ja kaikkia niitä pääsee kokeilemaan erilaisiin tilanteisiin. Seurataan ja maistellaan koneiden kierrosalueita, pintojen lämpötiloja, pääsee tutustumaan minkälaisia eroja noissa on käytön kannalta, tärinät, värinät ja meteli. Koitetaan luoda tilanteita joissa voidaan kokeilla miten joku tietty paha paikka saadaan hoidettua sekä epäkeskolla ja rotarylla. Kummalla saadaan työaikaa leikattua, vai onko sillä väliä jos kaikissa koneissa on samat laikat ja aineet? Miten valitaan oikean kiillotustyynyt ja aineet minkäkinlaisille pinnoille? Meneekö kaikki samalla kombolla läpi? Karva/mikrokuitu/vaahtomuovi - mitä miksi milloin? Kiillotusvälineiden pesu ja hoito. Milloin laikka on "tukossa" milloin pyyhintäliina on pesua vailla? Millaisilla valoilla hommaa lähestytään, valojen sijoittaminen kiillottamisen aikana? Erot erilaisista valoista?
Missä kohtaa voi 2-stepissä siirtyä seuraavaan steppiin? Milloin ylipäätään tarvitaan 2-step tai peräti 3-step? Kiillotusliinat, mitä tarvitset ja miksi? Onko lyhyt karva in vai onko runsaampi karva parempi? Liinojen hoito ja pesu. Miksi ei ole hyvä idea jatkaa samalla liinalla ensimmäisen stepin jälkeen?
Mitä, millä, miksi ja miten suojaat eri pintoja kiillotuksen aikana? Vai onko teippaaminen ja suojaaminen täysin turhaa huuhaata?
Muovisten ajovalojen ja umpioiden kiillotus ja suojaus. Lasien huopalaikalla kiillotus. Vanteiden koneellinen kiillotus. Alumiini/rst kiillotus.
Stage 3 - Final Detail (yksi päivä)
Kun tuote on kiillotettu siihen pisteeseen, että naarmuja ei enää löydy ja maalivaurioita on pyritty korjaamaan mahdollisimman pitkään on aika ruveta hieromaan autoa loppu huipennusta varten. Miten ja mitä kaikkea pitää käydä vielä läpi ennen kuin auto pinnoitetaan? Kannattaako se vielä pestä uudestaan vai saako sen muilla tavoilla putsattua niin hyvin, että kaikki pienimmätkin hiomatahnan jämät lähtee veksi. Millä kaikilla keinoilla kaivellaan pienimmätkin raot puhtaaksi? Missä kohtaa IPA kaivetaan kaapista ja mitä sillä edes tekee? Tarviiko IPAa jos auton pinnoittaa vaan vahalla? Mistä tietää, että pinta on puhdas kaikesta kiillotus tahnoista, öljyistä ja rasvoista? Miten eri vahat toimii? Onko joku oikeasti parempi kiillotaan kuin toinen? Mitataan! Faktat on fiktioitakin mielenkiintoisempia . Carnoubaa vai juoksevaa? Mites suihkevahat?
Ja sitten viimeisenä karkkina on auton pinnoitus, katsotaan millä tavaralla pinnoitetaan, vai pinnoitetaanko eri paneleita eri pinnoitteilla? Tarkoituksena on pinnoittaa superauto harvinaisemmasta päästä joten, jokainen osaaottava taitaja saa jo heti itselleen referenssiksi yhden superauton pinnoituksen. Eri pinnoitteet käyttäytyy erilailla ja ovat osaltaan vähän erilaisia joten niitä on kiva käytännössä kokeilla, joku 6 eri pinnoitetta olis varmaan ihan ok. Miten mikäkin levitetään, miten pyyhitään ja milloin. Vanteiden, valojen ja lasien pinnoitus niille suunnitelluilla tuotteilla myös.
Lopuksi ihaillaan kättemme työnjälkeä ja nautitaan hetkestä (Se on kuitenkin sen fixi mitä narkomaanit aina jahtaa ).
Olisiko tälläiselle mitään kiinnostusta? Taitaa olla täällä niin paljon jo taitoa, että kaikki osaa kaiken kuitenkin. JOS kiinnostusta on, niin laitelkaa Yksityisviestiä niin osataan varautua tai olla varautumatta. HIntaa tulis varmaan jotain kymppejä per nuppi per sessio ja hoidettais homma vaikka kolmena peräkkäisenä lauantaina alkutalven aikana? Tilat on tuusulassa.
Palataan ja Pahoittelut.
LL
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Ai niin pääpalkintona vois olla jollekin vakituinen työpaikka alalta
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Itseäni kyllä kiinnostaa vaikka harrastuksena näitä jatkossakin tekisin ja vasta kaksi kiillotettua autoa takana mutta opiskelua aiheesta sen sijaan todella paljon.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Joo, harrastepohjalta näitä onkin mukava touhuta. Rauhallisella palstalla kuitenkin käytään hyvin kurkkimassa kun jo muutama innokas kerkis ilmoittautua mukaan. Hyvä hyvä. Ja yksi kysyi voidaanko ottaa vesihionta mukaan ohjelmistoon, ku se on osalle pidempäänkin kiillotelleelle vähän vieras sektori. Ehdottomasti otetaan ja käydään läpi homman salat pidemmän kaavan mukaan.Saippua kirjoitti:Itseäni kyllä kiinnostaa vaikka harrastuksena näitä jatkossakin tekisin ja vasta kaksi kiillotettua autoa takana mutta opiskelua aiheesta sen sijaan todella paljon.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Olisi mahdollisuus osallistua siis vain johonkin päivään vai miten? Kuinka pitkistä päivistä olisi kyse?
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Homma etenee edelleen. 3 innokasta piti syksy/alkutalvea huonona ajankohtana joten vedetään homma läpi vuoden vaihteen jälkeen. Nyt on jo määrä innokkaita kasassa, että homma kannattaa viedä maaliin. Laitelkaa vaan lisää ilmoittautumisia ja kysymyksiä yyveellä tulemaan.
LL
LL
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Joo, nimenomaan voi olla kaikissa mukana tai vain yhdessä. Päivät on varmaan normi duunipäivän mittaisia.samunoz kirjoitti:Olisi mahdollisuus osallistua siis vain johonkin päivään vai miten? Kuinka pitkistä päivistä olisi kyse?
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Mitäs tälle kuuluu? YV:llä laitoin viestiä viime vuoden puolella kiinnostuksesta mutta toteutuksesta ei ole nyt kuulunut mitään uutta? Onko unohdettu vai järkätäänkö tämä nyt kun foorumikin jatkuu?
BMW 135iA '08
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Järkätään järkätään... kunhan keritään. Piti tulla rauhallinen talvi muiden hommien suhteen niin piti olla hyvää aikaa harrastella kaikkea tämmöistä, mutta muutama muuttuja ja tää talvi onkin ollut matalalentoa joulukuusta lähtien katotaan kun taas vesi valuu räystäästä miten keritään. Eikä maksa mitään, saadaan tuotepuoli hoidettua...
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Loistavaa, tätä odotellessa!Lowlife kirjoitti: ↑Su Helmi 25, 2018 9:03 pmJärkätään järkätään... kunhan keritään. Piti tulla rauhallinen talvi muiden hommien suhteen niin piti olla hyvää aikaa harrastella kaikkea tämmöistä, mutta muutama muuttuja ja tää talvi onkin ollut matalalentoa joulukuusta lähtien katotaan kun taas vesi valuu räystäästä miten keritään. Eikä maksa mitään, saadaan tuotepuoli hoidettua...
BMW 135iA '08
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Yksi kiinnostunut lisää!
Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Alright sanoi mies sumuisilta saarilta, jossa ilma on kylmempää ja kosteampaa kuin olut lasissa. Eli mietittiin, että vedettäis homma läpi kahdessa päivässä ja päivät olis elokuun 25.-26. Ilmoitelkaa jos joku on tulossa niin osataan varautua. Tää on siis ilmainen häppeninki.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Ainakin toiseen päivään pyritään pääsemään.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Kuulostaa loistavalta mahdollisuudelta oppia kokeneilta uutta aiheesta. Mutta joko en osaa tai en pysty lähettämään yksityisviestiä niin kysytään täällä: missähän päin maailmaa tämä tilaisuus ollaan pitämässä?
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Tuusulassa. Nyt on tusinan verran tulijoita. Ilmoitelkaa hyvissä ajoin ni osataan varautua paremmin.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Mitäs tälle kuuluu? Onko toteutumassa tulevana viikonloppuna kun ei ole tullut mitään lisätietoa? Toivottavasti on!
BMW 135iA '08
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Mun puolesta edelleen homma ok. Oon reissussa torstaihin asti.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Onko jotain tarkempaa tietoa tulossa, eli monelta aloitellaan yms? Itse tiedän paikan mutta entäpä muut? Ja montas osallistujaa on tiedossa?
BMW 135iA '08
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Itseltä taitaa peruuntua tämä kun korealainen kaappipakastin, jota joku autoksikin kutsuu, otti sylinterin lepuutustoiminnan käyttöön.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Oliko tästä aikataulutietoa ja olinhan ilmoittautunut mukaan!?
Hivenen kuumetautia perheessä mutta eihän se minuun nyt tartu.
Hivenen kuumetautia perheessä mutta eihän se minuun nyt tartu.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
17 oli alunperin ilmoittautunut, nyt 9 on vastannut ettei tää päivä käykään ja vaan 3:lle käy, lopuista ei oo kuulunut mitään. Siirretöän suosiolla viikolla, jos saatais vähän isompi osanotto. 5. Päivä lähden taas reissuun, ni kerkiäis ennen sitä.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Oliko tätä ollenkaan?
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Meni taas sairaalan kattopaneelien reikien laskemiseksi hommat. Nyt olis taas jalkeilla, joten jos joku vielä sitkeästi haluaa niin ens tammikuun puolivälissä olis seuraava yritys.
Black isn't a color, it's a career.
Re: *Final Detail - Kiillotuskoulu*
Vieläkö tätä järjestetään? Täällä olisi ainakin yksi aloittelija kiinnostunut.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk