4K television hankinta?

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Huhti 04, 2017 11:07 am


93aero
Viestit: 6
Liittynyt: To Marras 06, 2014 10:05 am
Paikkakunta: Oulu

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja 93aero » To Huhti 06, 2017 11:30 am

Moro,

Muutama viikko sitten olin saman ongelman edessä ja itse päädyin Sonyn telkkariin. Itse ainakin olen ollut tuohon erittäin tyytyväinen. Osto hetkellä hinta taisi olla 649€ nyt jostain syystä noussut vähän.

Xbox One löytyy kaveriksi tuolle ja hyvin pelittää yksiin. Myös 4k videoita tullut YouTubesta katseltua ja näyttää kyllä hienolta...

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -televisio

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Saippua » To Huhti 06, 2017 11:56 am

Joku varoitti siitä että kannattaa huomioida ettei telkkari ja tietokonenäyttö välttämättä toimi joka tilanteessa yhtä hyvin jos tarkoitus on monipuolinen käyttö? Olisiko ollut ettei telkkareissa saanut riittävän nopeaa kuvanpäivitystä tietokonekäytössä? Toisissa sai, toisissa ei. Toteutuksesta kiinni, harvoin tuskin paneelista tms.

-T-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 9:48 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja -T- » To Huhti 06, 2017 1:59 pm

Tietokonekäytössä (ja miksei myös pelatessa) kaikki "hienot" kuvan parannukset pois. Tuo saattaa olla muutenkin ihan toimiva idea tai ainakin jotain mitä kannattaa testata ihan SD-televisiolähetystäkin katsottaessa.

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Saippua » To Huhti 06, 2017 3:06 pm

En tarkoita ainoastaan lagia vaan näytön päivitysnopeutta, etenkin 4k-moodissa.

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Huhti 06, 2017 8:05 pm

Onkohan hinnat tippumassa kesän kynnyksellä uusien mallien myötä vai pikemminkin päinvastoin?

Avatar
Arms
Viestit: 123
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:55 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Arms » To Huhti 06, 2017 9:44 pm

En tietokonekäytön osalta osaa ottaa kantaa, mutta kuten yllä todettiin, niin lähes aina paras kuvanlaatu saadaan, kun kaikki automaattiset kuvanparannustoiminnot otetaan pois käytöstä.

En tiedä tuoko 4k paneeli tietokonekäyttöön, jotain lisää mutta itse tuppaan ajattelemaan, että nuo esimerkki mallisi ovat niin pienellä ruudun koolla varustettuja, että tv käytössä 4k ei tuo oikeastaan mitään etua. Ellei ruutua tule sitten katsottua todella läheltä. Oma mielipiteeni on, että tv käytössä 60-65" on minimi 4k tv:lle, koska vasta tuossa koossa alkaa erottaa 4k ja ns. full HD:n välillä eroja.

Jos ei 4k ruudulle ole pakottavaa tarvetta, niin itse ostaisin perus full HD tv:n. Siinä säästää rahaa tai saa vaihtoehtoisesti samalla rahalla paremman tv:n.

Makunsa kullakin, mutta itse pidän Sonyn tv:stä. Omassa Android käyttis ja toiminut oikein mukavasti.

Maailmassa ei ole aivan hirveän monia LCD paneelien valmistajia, joten monilla merkeillä on samoista tehtaista tulevat paneelit. Sen ympärille sitten jokainen valmistaja kasaa oman näkemyksensä televisiosta.

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » To Huhti 06, 2017 10:09 pm

Eli jos laittaisin isomman tv vaikka Full HD resoluutiolla niin mitä suosittelette?

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Pe Huhti 07, 2017 8:40 am

Hommaat jostain panasonicin high end -plasmatelkkarin ja naureskelet ledimiehille :)

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Pe Huhti 07, 2017 9:28 am

Mul o 80-luvun 14" mustavalko saloran 'matkatelkkari' ilman kaukosäädintä tietenkin. Digi teeveen tulon jälkeen ei oo tarvinnut enää kanavia surffailla.
Black isn't a color, it's a career.

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Huhti 07, 2017 10:20 am

Arms kirjoitti: Jos ei 4k ruudulle ole pakottavaa tarvetta, niin itse ostaisin perus full HD tv:n. Siinä säästää rahaa tai saa vaihtoehtoisesti samalla rahalla paremman tv:n.
Kyllä ja sitten toisaalta ei ehkä ihan niinkään. Alkaa kaikki paremmat telkkarit olemaan 4K-paneelilla, eli jos haluaa uuden laadukkaan television kaupasta ni sellainen melkein se on oltava. Aika hiljaista alkaa olemaan FullHD-telkkareiden osalta jos ei sitten käytettyä metsästä jostain tori.fi tms. - tuonkokoisia hyviä FullHD -telkkareita kun saa alle 200e käytettynä.

Koosta olen vähän samaa mieltä, mutta jälleen riippuu katseluetäisyydestä. Itselle laskin 55" olevan täydellinen tohon 1,6m päähän televisiosta. Lyhyemmällä katseluetäisyydellä selviää telkkarikaupoilla halvemmalla ja samalla se helpottaa kaiuttimien sijoittelua riittävän kauas toisistaan, jotta oikea stereokuva välittyy.

Itse päädyin Samsungin KS7-sarjaan, koska totesin että se on edullisin tapa päästä oikeaan 4K HDR-kuvaan käsiksi. Se kun ei riitä, että televisio tunnistaa HDR-materiaalin vaan sen pitäisi myös pystyä toistamaan >90% DCI-P3 -väriavaruudesta, päästä yli 1000nitsin kirkkaudessa ja pitää samalla mustat mustana. 55-tuumaisena selvisi tarjouksesta alle tonnin, halvemmalla ei ole mahdollisuuksia samaan.

Itse noista alkuperäisen kysymyksen telkkareista harkitsisin vain Panasonicia, koska siinä VA-paneeli, jolla mustat toistuvat kauniisti. Tämä kuitenkin edellyttää hämärässä katsomista ja sitä että istutaan kohtuullisen keskellä, jotta katselukulma ei kasva liikaa. Sonyn IPS-paneelit ovat hyviä, jos telkkua käytetään aina valoisassa tilassa (eli päivällä) ja katselijoita on niin paljon että reunimmaiset sohvalla katselevat töllöä suuresta kulmasta.

Mun ei pitänyt osallistua tähän telkkarikeskusteluun täällä Pesukintaalla, miten tässä näin kävi? :mrgreen: :ugeek:
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Modifier
Viestit: 2152
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Huhti 07, 2017 4:14 pm

örkinrumilus kirjoitti:Hommaat jostain panasonicin high end -plasmatelkkarin ja naureskelet ledimiehille :)
Check :)

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Huhti 07, 2017 4:21 pm

Eipä taida paljon hyviä olla käytettynä myynnissä

Avatar
Modifier
Viestit: 2152
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Huhti 07, 2017 4:25 pm

Ei varmaan olekkaan. dvdplaza ja vastaavat harrastajafoorumit ehkä ne potentiaalisimmat paikat löytää.

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Pe Huhti 07, 2017 4:44 pm

Ite satuin vahingossa ostamaan tommosen 42" panasonicin plasman, se on nyt muksujen huoneessa odottamassa parempia aikoja ;) 200e taisin siitä maksaa n. 5v takaperin. Vertailussa oli vierellä 32" about tonnin leditelsu, ei pärjänny :roll:

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Saippua » Pe Huhti 07, 2017 5:42 pm

Minulla Panasonicin plasma ykköstelkkarina ja harva LEDi (lue: LCD, koska niitä ne on) telkkari sille pärjää, edes local-dimming sellaiset. Aidot OLED-telkkareita ovat vielä harvinaisia ja taitavat kulua käytössä edelleen liian nopsaan. Löytyy WOLED:jä jossa LCD-panelit käytössä ja vain valkoinen OLED valona (kuten local-dimming) ja QLED:jä jossa myös monikerrostekniikkaa joka aiheuttaa omat haasteensa. Kakkostelkkarina Panasonicin 50" local-dimming full-HD LED/LCD vuodelta 2014 jonka todellinen kuvanlaatu on parempi kuin Panasonicin vuosien 2015/2016 (4k) telkkareissa.

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Huhti 07, 2017 8:49 pm

Saippua kirjoitti:Minulla Panasonicin plasma ykköstelkkarina ja harva LEDi (lue: LCD, koska niitä ne on) telkkari sille pärjää, edes local-dimming sellaiset. Aidot OLED-telkkareita ovat vielä harvinaisia ja taitavat kulua käytössä edelleen liian nopsaan. Löytyy WOLED:jä jossa LCD-panelit käytössä ja vain valkoinen OLED valona (kuten local-dimming) ja QLED:jä jossa myös monikerrostekniikkaa joka aiheuttaa omat haasteensa. Kakkostelkkarina Panasonicin 50" local-dimming full-HD LED/LCD vuodelta 2014 jonka todellinen kuvanlaatu on parempi kuin Panasonicin vuosien 2015/2016 (4k) telkkareissa.
Mitenköhän näitten kestävyys? Kuinkas paljon plasma-tv vie sähköä.

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Saippua » Pe Huhti 07, 2017 9:54 pm

Sähkönkulutus ei ole todellinen ongelma näissä uusimmissa, eikä edes vähän vanhemmissa. Hintaa noista käytetyistä pyydetään liikaa kyllä tänäkin päivänä. Plasman pikselit alkavat jossain vaiheessa purskahtelemaan omia aikojaan mutta ei edes meidän vanhimmassa plasmassa (Thomson testivoittaja 480p = täydellinen Nintendo Wii:lle :mrgreen: ) vielä ole ongelma ja uudemmissa vielä vähemmän (edelleen ongelmia pyöreät 0).

Itse osatisin aidon OLED-telkkarin jos sininen väri saataisiin kestämään. En tarvitse maksimikirkkautta, siksi OLED-keplaisi, kuten plasmakin on kelvannut. HDR:ssä muuten kaksi rinnakkaista standardia, toinen joka "tehty" aidolle OLED:lle ja toinen joka sopii muille jossa oikeasti saadaan speksin maksimikirkkauden vaatimia nitsejä. Itse en tule tarvitsemaan 4k:ta mutta full-HD HDR vekotin olisi kiva mutta sellaisia tuskin tullaan tekemään joten 4k HDR. Liikkeentoisto mulle tärkeää siksi Panasonic (ja plasma) ollut minun valintani.

Älä tee valintaa liian vaikeaksi itsellesi, katso joku riittävän hyvä ja se on sitten siinä?
Viimeksi muokannut Saippua, Pe Huhti 07, 2017 10:03 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Huhti 07, 2017 9:57 pm

Joo. Vanha Pioneerin Kuro 50 tuumaisena 250€!

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Huhti 08, 2017 7:25 am

Joskus laskin että oma plasma vs. Ledi vie vuodessa about 20e enemmän sähköä niin että on päivät käytännössä kokoajan päällä. Eli sitä en laske ongelmaksi ;)

Plasmoista ehdottomasti näitä parhaita panasonicceja, suurin osa muista valmistajista on heikko laatuisempia. Olisko lisäks ollu samsung tms. Jonka plasmat oli hyväksi havaittuja :?:

-T-
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 9:48 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja -T- » La Huhti 08, 2017 1:08 pm

Miten plasmat käyttäytyy tietokonekäytössä, jos/kun sama kuva on siinä useamman tunnin? Kuinka pitkään esim. Start-valikon kuvake kummittelee siellä vielä kuvan vaihtumisen jälkeen? Ja miten staattisen kuvan laatu plasmassa? Jostain muistelen, että edut oli liikkuvassa kuvassa, mutta tietokonekäytössä ei olisi niin tarkka.

Oliko noissa vielä kuljetuksessakin rajoituksia? Pitikö kuljettaa pystyssä? 50 tuumalla tuokin rajoittaisi.

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja Saippua » La Huhti 08, 2017 1:38 pm

Pystyssä pitää kuljettaa ettei lasi halkee ja ehkei tietokonekäytössä ole paras mahdollinen vaikkei haamuja ole minun töllöön jäänyt vaikka paljon ajettu Gran Turismoa PS3:lla. 8-) Tottunut taukojen aikana aina pitämään "valkopesua" päällä jotta tasaisemmin "kuluu". Ei näy Viasatin logoja tms (tiedän kyllä miten näitä pitää etsiä).
Jos pääpaino on tietokonekäyttö, niin suosittelisin kuitenkin jotain muuta kuin plasmaa? Epätarkempi se plasma ei kyllä ole, näyttää "OLED:ltä" koska kolme väripikseliä vierekkäin.

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Su Huhti 09, 2017 12:41 am

Jooh suht pystyssä olis hyvä olla, itellä ei ollut ongelmia kun takapenkillä oli paketti penkkiä vaste nojallaan.

Tosta kuvan palamisesta en kyl tiä, omasta koittanut kanavien logoja yms. Koittaa hahmottaa mutta vielä ei o kyllä näkyny :megashcok:

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Huhti 09, 2017 10:02 pm

Posambique kirjoitti:
Arms kirjoitti: Jos ei 4k ruudulle ole pakottavaa tarvetta, niin itse ostaisin perus full HD tv:n. Siinä säästää rahaa tai saa vaihtoehtoisesti samalla rahalla paremman tv:n.



Itse noista alkuperäisen kysymyksen telkkareista harkitsisin vain Panasonicia, koska siinä VA-paneeli, jolla mustat toistuvat kauniisti. Tämä kuitenkin edellyttää hämärässä katsomista ja sitä että istutaan kohtuullisen keskellä, jotta katselukulma ei kasva liikaa. Sonyn IPS-paneelit ovat hyviä, jos telkkua käytetään aina valoisassa tilassa (eli päivällä) ja katselijoita on niin paljon että reunimmaiset sohvalla katselevat töllöä suuresta kulmasta.

:
Miten nuo muut? Onko tuossa Panasonicissa hyvä liiketoisto?

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: 4K television hankinta?

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Huhti 09, 2017 10:34 pm

Tuossa LG:ssä on HDR tuki mutta miten paneelin laatu muuten että kykeneekö näyttämään sitä oikeasti vai ei? Entä kuvan nykimättömyys?

Vastaa Viestiin