Plastidip, plastilak jne keskustelut
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Pelkästään julkisivun vedin vanteesta, koska se vanteen takapuoli ei näin käyttöautossa juuri sieltä näy haitaksi asti.
Voihan sitä efektiä kokeilla rubbercompin päälle, mutta älä ihmettele jossei kestä vanteissa kauaa
Voihan sitä efektiä kokeilla rubbercompin päälle, mutta älä ihmettele jossei kestä vanteissa kauaa
-
- Viestit: 1154
- Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Pientä reportaasia, Urranin toiveesta.
Halu lähti siitä, että olin aina miettinyt kuinka hiilaripellin ja tuon violetin sävyn kanssa menisi pronssinen vanne. Rahaa ei (tietenkään) ole ja olen jo päättänyt etten viitsi enää sijottaa isoja summia tällaiseen. Pohjalla siis lähes subarunvärinen Advan RC II -vanne:
Miksi turhaan olisinkaan talven aikana tämän tehnyt kun vanteet olivat irti autosta ja auto pukeilla.... nyt oli semmonen fiilis etten nosta tuota ruhoa enää kertaakaan (tein mm kohentelua ruosteiden suojaukseen pukeilla eikä vaan enää yksinkertaisesti jaksa)
Pohjaväriksi eli mustaksi valikoitui Duplicolorin Sprayplast mustana. Sitä sai "paikallisesta" ja hintakin oli alle 15e. Plastilak pyytää mustasta purkista vaivaiset 19,90e.
Pohjat vedettyäni (pyyhintä liuottimella ja kuivaus) aloin "maalaamaan". Tuo ei varsinkaan mustana ole niin herkkä sille maalaustekniikalle mutta toki kannattaa pitää huolta että jokaiselle pinnalle tulee. Vedin 5-6 kerrosta ohjeen mukaan.
Sinänsä pidän tuota ok vaihtoehtona ajatellen että alkuperäisvanne säilyy eikä mennä pilaamaan puhalluksella ja soodalla suht arvokasta, vaikkakin jo kärsinyttä, vannetta.
Jatkokehityksen aiheita: älä maalaa autossa kiinni olevia vanteita vaikka se näyttää youtubevideossa hyvältä, tee mahdollisimman paksu kalvo, maalaa enemmän kuin se 5-6 kerrosta, tsekkaa ettei jää liuotinta pinnoilla (tarttuu hieman rumasti).
Pintavärin hommasin ihan plastilakilta sitä pronssia. Alunperin olin miettinyt että aika tummana saisi pysyä ja siksi vedinkin vain 2 kerrosta. Pimeässä hallissahan se näytti hyvältä.
Tuossa sitten näkyykin miten se pintasävy onkin tarkka maalaustekniikasta:
Aion vielä tuhlata loput pronssit ja maalata X määrän kalvoja päälle jotta saisi vaaleamman värin. Voi olla, että mustalla pohjalla ei onnistu. Ei ihan mieleisin lopputulos mutta tuonhan saa repimällä pois. Pitää sitten lopuksi repiä esim venttiilit ja pultit puhtaaksi ja puhdistaa kumi. Jos ei tule paksua kalvoa niin vaatii hinkkausta ja pienpoistoainetta.
Kyllä se sävy vaan tarttui halvemman pohjavärin päälle. Olisi jännä testata jotain kalliimpaa perusväriä että onko mitään eroa...
Loppuun vielä Urranille mieleinen kuva, joka ei aiheeseen liity mitenkään.
Halu lähti siitä, että olin aina miettinyt kuinka hiilaripellin ja tuon violetin sävyn kanssa menisi pronssinen vanne. Rahaa ei (tietenkään) ole ja olen jo päättänyt etten viitsi enää sijottaa isoja summia tällaiseen. Pohjalla siis lähes subarunvärinen Advan RC II -vanne:
Miksi turhaan olisinkaan talven aikana tämän tehnyt kun vanteet olivat irti autosta ja auto pukeilla.... nyt oli semmonen fiilis etten nosta tuota ruhoa enää kertaakaan (tein mm kohentelua ruosteiden suojaukseen pukeilla eikä vaan enää yksinkertaisesti jaksa)
Pohjaväriksi eli mustaksi valikoitui Duplicolorin Sprayplast mustana. Sitä sai "paikallisesta" ja hintakin oli alle 15e. Plastilak pyytää mustasta purkista vaivaiset 19,90e.
Pohjat vedettyäni (pyyhintä liuottimella ja kuivaus) aloin "maalaamaan". Tuo ei varsinkaan mustana ole niin herkkä sille maalaustekniikalle mutta toki kannattaa pitää huolta että jokaiselle pinnalle tulee. Vedin 5-6 kerrosta ohjeen mukaan.
Sinänsä pidän tuota ok vaihtoehtona ajatellen että alkuperäisvanne säilyy eikä mennä pilaamaan puhalluksella ja soodalla suht arvokasta, vaikkakin jo kärsinyttä, vannetta.
Jatkokehityksen aiheita: älä maalaa autossa kiinni olevia vanteita vaikka se näyttää youtubevideossa hyvältä, tee mahdollisimman paksu kalvo, maalaa enemmän kuin se 5-6 kerrosta, tsekkaa ettei jää liuotinta pinnoilla (tarttuu hieman rumasti).
Pintavärin hommasin ihan plastilakilta sitä pronssia. Alunperin olin miettinyt että aika tummana saisi pysyä ja siksi vedinkin vain 2 kerrosta. Pimeässä hallissahan se näytti hyvältä.
Tuossa sitten näkyykin miten se pintasävy onkin tarkka maalaustekniikasta:
Aion vielä tuhlata loput pronssit ja maalata X määrän kalvoja päälle jotta saisi vaaleamman värin. Voi olla, että mustalla pohjalla ei onnistu. Ei ihan mieleisin lopputulos mutta tuonhan saa repimällä pois. Pitää sitten lopuksi repiä esim venttiilit ja pultit puhtaaksi ja puhdistaa kumi. Jos ei tule paksua kalvoa niin vaatii hinkkausta ja pienpoistoainetta.
Kyllä se sävy vaan tarttui halvemman pohjavärin päälle. Olisi jännä testata jotain kalliimpaa perusväriä että onko mitään eroa...
Loppuun vielä Urranille mieleinen kuva, joka ei aiheeseen liity mitenkään.
-
- Viestit: 1154
- Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Vielä sen verran palaan aiheeseen että laitoinpa 4 kerrosta lisää tuota pronssia päälle. Nyt on enemmän sitä mitä tavoittelin.
EI KANNATA MAALATA AUTOSSA KIINNI!
RENKAAT VOI SUOJATA. EI OLE VAARAA TEIPPIRAJOJEN REPIMISEN KANSSA. (on nimittäin hivenen v-mäistä saada tuota ohutta kalvoa irti)
Muita huomioita:
Tuo plastilakin päällisaine ei oikein tykkäile liuottimista (siis hiilivedyistä). Painepesuri ei taida olla ongelma ainakaan tuollainen kotimalli.
Lopputulema:
Jos osaa vähänkään maalata niin hyviä tuotteita. Voi vaikka joka vuosi maalata eri värillä. Joku läpinäkyvä plastidippi auton alaosien suojaksi talveksi????
EI KANNATA MAALATA AUTOSSA KIINNI!
RENKAAT VOI SUOJATA. EI OLE VAARAA TEIPPIRAJOJEN REPIMISEN KANSSA. (on nimittäin hivenen v-mäistä saada tuota ohutta kalvoa irti)
Muita huomioita:
Tuo plastilakin päällisaine ei oikein tykkäile liuottimista (siis hiilivedyistä). Painepesuri ei taida olla ongelma ainakaan tuollainen kotimalli.
Lopputulema:
Jos osaa vähänkään maalata niin hyviä tuotteita. Voi vaikka joka vuosi maalata eri värillä. Joku läpinäkyvä plastidippi auton alaosien suojaksi talveksi????
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Onko jotain hyväksi todettua jippoa millä sais plastidipin jämät mahdollisimman siististi ja kivuttomasti pois? Ko. autoon joskus tehty värin vaihto teipillä ja ovien sisäpuolet on vedetty dipaten mustaksi ja se on noin 40% lähtenyt kävelemään. Kaikenlaista rapsuttelun eri vaihtoehtoa olen siihen tarjonnut, mut on sit niin hidas prosessi ja ei kynnet riitä tässä elämässä loppuun viemiseen..
Black isn't a color, it's a career.
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Ite oon vanteista poistanu dippiä onnistuneesti ihan tardiksella ja painepesurilla, noi ei oikein hiilivedystä/pienpoistosta tykkää
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
AG:n ITR pitäisi myös auttaa poistossa.
- Bastard
- Apupoika
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 1:34 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki / Reisjärvi
- Viesti:
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Macserien Prickfritt voisi olla kokeilemisen arvoinen tuote. Syynä ihan se että se ei kuivu helpolla! Itse liuottelin ruottalaisia maantiemaaleja tuolla. Illalla pintaan ja aamulla raappaamaan. Siinä kohtaa oli alkavaa kuivumista havaittavissa.
Tarvii vain tilailla pikkuhiljaa lisää pikkuputelia kun mukavasti tehnyt kauppaansa
Tarvii vain tilailla pikkuhiljaa lisää pikkuputelia kun mukavasti tehnyt kauppaansa
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Re: Plastidip, plastilak jne keskustelut
Sain auton de-dipattua, oli kyllä ihan äässistä koko homma. Tulee seuraavaan suurempaan näyttämö juttuun tämä.
Black isn't a color, it's a career.