Pientä reportaasia, Urranin toiveesta.
Halu lähti siitä, että olin aina miettinyt kuinka hiilaripellin ja tuon violetin sävyn kanssa menisi pronssinen vanne. Rahaa ei (tietenkään) ole ja olen jo päättänyt etten viitsi enää sijottaa isoja summia tällaiseen. Pohjalla siis lähes subarunvärinen Advan RC II -vanne:
Miksi turhaan olisinkaan talven aikana tämän tehnyt kun vanteet olivat irti autosta ja auto pukeilla.... nyt oli semmonen fiilis etten nosta tuota ruhoa enää kertaakaan (tein mm kohentelua ruosteiden suojaukseen pukeilla eikä vaan enää yksinkertaisesti jaksa)
Pohjaväriksi eli mustaksi valikoitui Duplicolorin Sprayplast mustana. Sitä sai "paikallisesta" ja hintakin oli alle 15e. Plastilak pyytää mustasta purkista vaivaiset 19,90e.
Pohjat vedettyäni (pyyhintä liuottimella ja kuivaus) aloin "maalaamaan". Tuo ei varsinkaan mustana ole niin herkkä sille maalaustekniikalle mutta toki kannattaa pitää huolta että jokaiselle pinnalle tulee. Vedin 5-6 kerrosta ohjeen mukaan.
Sinänsä pidän tuota ok vaihtoehtona ajatellen että alkuperäisvanne säilyy eikä mennä pilaamaan puhalluksella ja soodalla suht arvokasta, vaikkakin jo kärsinyttä, vannetta.
Jatkokehityksen aiheita: älä maalaa autossa kiinni olevia vanteita vaikka se näyttää youtubevideossa hyvältä, tee mahdollisimman paksu kalvo, maalaa enemmän kuin se 5-6 kerrosta, tsekkaa ettei jää liuotinta pinnoilla (tarttuu hieman rumasti).
Pintavärin hommasin ihan plastilakilta sitä pronssia. Alunperin olin miettinyt että aika tummana saisi pysyä ja siksi vedinkin vain 2 kerrosta. Pimeässä hallissahan se näytti hyvältä.
Tuossa sitten näkyykin miten se pintasävy onkin tarkka maalaustekniikasta:
Aion vielä tuhlata loput pronssit ja maalata X määrän kalvoja päälle jotta saisi vaaleamman värin. Voi olla, että mustalla pohjalla ei onnistu. Ei ihan mieleisin lopputulos mutta tuonhan saa repimällä pois. Pitää sitten lopuksi repiä esim venttiilit ja pultit puhtaaksi ja puhdistaa kumi. Jos ei tule paksua kalvoa niin vaatii hinkkausta ja pienpoistoainetta.
Kyllä se sävy vaan tarttui halvemman pohjavärin päälle. Olisi jännä testata jotain kalliimpaa perusväriä että onko mitään eroa...
Loppuun vielä Urranille mieleinen kuva, joka ei aiheeseen liity mitenkään.