Pesukinnastelaisten autot ja törky

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Antti O

Re: Pesukinnastelaisten autot ja törky

Viesti Kirjoittaja Antti O » To Tammi 16, 2014 9:54 am

Totta puhut noista väreistä, nykyinen käyttis on kyllä niin hiton hyvä väriltään Suomen vaikeita olosuhteita ajatellen. Tollanen hopea/grafiitinharmaa metalliväri ja kova lakka. Naarmuja ei tule ihan helposti, eikä ne myöskään näy. Taino näkyy, jos katsoo juuri tietynlaisessa valossa oikeasta kulmasta. Miinuksena tosin että eihän se sellain peilaa kun musta / tummat värit.

Kuva

Dynojet

Viesti Kirjoittaja Dynojet » To Tammi 16, 2014 10:20 am

Ton värisen auton haluisin itsekkin :good: Tulipa muuten auto pestyä kuukauden kuravellin jäljiltä. Pitkällä kaavalla, piet ja lentoruosteet pois. Yllätyksenä tuli ettei pinttymää oikein ollut (kiitos Bilt-Hamber). Epäkeskolla kiersin nopsaan läpi ja löin vahan pintaan, musta on nätti kun kiiltää :yahoo:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Tammi 16, 2014 10:40 am

Minusta tuntuu ettei isolle osalle se maksimaalinen suojaustapa ole edes kiinnostavin, vaan moni vetää kompromissin johonkin. Esim. äärimmäisen harva foorumilainen, itseni mukaanlukien, ei kuivaa mitään autoa vetämällä liinaa. Valtaosa vetää = Kitkaa = Mahd. likaa = Mahd. naarmuja ja mekaanista kulutusta pinnalle. Vastaava asia kun ilmavirtojen mukaan peseminen.

Faktahan on se että hyvässä maalissa oleva auto hyvällä LSP tuotteella on jopa pinttyneenä parempi, kuin ns. huonot pesumetodit ja pinnan pilaaminen usein (nyt siis viittaan nimenomaan siihen että pestäänkö pesukinnas.com metodein, vai ei, ja niissäkin pesetkö ns. kompromissina vai överinä). Ja jopa ne aivan överiksi vedetyt pesumetodit naarmuttaa, mitä pinttyneempi pinta niin toki enemmän. Lisäksi tässä asiassa välineillä on väliä. Esipesukin lienee eri jos vertaa Kärcherin 2. -sarjan pesuria ja jotain vanhaa 16L/min pesuria. Painettahan isompi tekee varmasti vähemmän mutta vähän eri tavalla se lika liikkuu silti. Samaan kategoriaan voi nostaa tuon auton sisällä säilyttämisen. Ne ketkä niin tekee tietää ettei se ole autolle hyväksi mutta niillä on muut asiat tärkeämpiä.

Tuo että auto näyttää huonosti pidetyltä lumisena on hieman egoistinen asia. Mutta siinäkin kinnaslaiset jakautuu. Moni myllyttää autoaan jotta voi ihastella sitä, toiset taas jotta muut voisivat ihastella niitä siinä autossa. Mua ei ainakaan kiinnosta pitääkö naapurin Pena mun autonpitoa huonona, kun lumisena ajan, mutta mä tiedän että mä vaan varjelen sitä mun autoa 8-) Eikä myöskään se, miltä mä näytän autossa tai miltä mun auto saa mut näyttämään. Pääasia että isäntä pitää. Kuitenkin varsi riittänyt jo kolmeen mukulaan :lol:

Ja kyllä mä silti olisin halunnut mielummin käyttöautonkin väriksi jonkun karkin (kirkas helmiäs sininen tai punainen), mutta satuin nyt ottamaan hopean kun oli sopiva tarjolla :D Mä vaan nautin siitä että mun silmään hyvän näkönen auto on hyvän värinen ja hyvässä kunnossa. Kuulun siis niihin jotka kääntyy aina parkkipaikalla kaks kertaa kattomaan autoaan.
Vain YKSI LSP!

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Tammi 16, 2014 11:12 am

Tulee mieleen naapuritaloyhtiössä asuva "jeppe jääkarhu" josta olen ennenkin täällä avautunut. Auto on kyllä lähes aina puhdas ja kaukaa kaunis, mutta se johtuu siitä että tämä sankari kuivaa sen lastalla lähes jokaisen vesisateen jälkeen, ja pesee vitunaikaisella sienellä suoraan paskaista pintaa vailla mitään huuhtelua siinä rivitalon parkkipaikalla.

Hartiza-

Viesti Kirjoittaja Hartiza- » To Tammi 16, 2014 11:41 am

Urran kirjoitti:Kuulun siis niihin jotka kääntyy aina parkkipaikalla kaks kertaa kattomaan autoaan.
Osaan aikas hyvin samaistua tähän ihmisjoukkoon :lol:

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » To Tammi 16, 2014 11:48 am

sonikk kirjoitti:Tulee mieleen naapuritaloyhtiössä asuva "jeppe jääkarhu" josta olen ennenkin täällä avautunut. Auto on kyllä lähes aina puhdas ja kaukaa kaunis, mutta se johtuu siitä että tämä sankari kuivaa sen lastalla lähes jokaisen vesisateen jälkeen, ja pesee vitunaikaisella sienellä suoraan paskaista pintaa vailla mitään huuhtelua siinä rivitalon parkkipaikalla.
Minä näin hiljattain kun uudenkarheaa octaviaa pestiin sillä huoltoaseman ikkunankuivaus lastalla.
On se kumma jos on varaa ostaa 25-30ke auto muttei käyttää sitä koneessa.

Hartiza-

Viesti Kirjoittaja Hartiza- » To Tammi 16, 2014 12:36 pm

Pitäähän lainatki jollain maksaa :o

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Pe Tammi 17, 2014 8:00 am

Nojooo kyllä sanoisin että noi naarmunsiniset/vihreät/mustat on pahimpia värejä. Sellaista EN enää osta. Eilen olin katsomassa liikkeessä yhtä autoa oikeastaan hyvin puhtaasti sen värin (lapsenpaska) takia. Olisi juuri mainio tonne kun suolataan yli 50% vuodesta. Punaisen sävyissä maksimoituu se lookki vs se kuinka hyvältä näyttää likasena. Esim se Urranin entinen viininpunainen oli just hyvä väri tuon suhteen.

Mutta joo kun porukka tulee avautuu tosta että ajaa jääkasalla. Niin helvetti. Se iskee todella rajusti kiinni sedanin takakonttiin se jää. Ei se lähde siitä kun pesussa. Ja tulee tottakai noi lumisateet juuri niin että se jäätää siihen pintaan . Autokatokset pitäisi laittaa pakollisiksi. Olisi se vähän toista kyllä harrastaa näitä hommia jossain kaliforniassa. :/

En tiedä joutuuko taas pesee auton työviikon jäljiltä kun semmoses kevyessä suolassa kaikki alaosat. :/ Lähtee varmaan helposti. Pissapoikakin veti jäähän vaikka kokonaisseos säiliössä varmasti oli optimaalinen. Vittu mitä paskaa.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 9:02 am

powermitsu kirjoitti:Nojooo kyllä sanoisin että noi naarmunsiniset/vihreät/mustat on pahimpia värejä. Sellaista EN enää osta. Eilen olin katsomassa liikkeessä yhtä autoa oikeastaan hyvin puhtaasti sen värin (lapsenpaska) takia. Olisi juuri mainio tonne kun suolataan yli 50% vuodesta. Punaisen sävyissä maksimoituu se lookki vs se kuinka hyvältä näyttää likasena. Esim se Urranin entinen viininpunainen oli just hyvä väri tuon suhteen.

Mutta joo kun porukka tulee avautuu tosta että ajaa jääkasalla. Niin helvetti. Se iskee todella rajusti kiinni sedanin takakonttiin se jää. Ei se lähde siitä kun pesussa. Ja tulee tottakai noi lumisateet juuri niin että se jäätää siihen pintaan . Autokatokset pitäisi laittaa pakollisiksi. Olisi se vähän toista kyllä harrastaa näitä hommia jossain kaliforniassa. :/

En tiedä joutuuko taas pesee auton työviikon jäljiltä kun semmoses kevyessä suolassa kaikki alaosat. :/ Lähtee varmaan helposti. Pissapoikakin veti jäähän vaikka kokonaisseos säiliössä varmasti oli optimaalinen. Vittu mitä paskaa.
Se oli kyllä hyvä väri. Valitettavasti uutta kulkinetta ei olisi saanut saman värisenä, eikä edes lähelle. Semmonen liian oranssi puna-multa väri oli saatavilla :?

Galantin kontin päällä on nyt semmonen kiintee 1cm jääkerros, mutta kyllä se lähtee sitten pesussa. Eihän se siinä mitään haittaa, samanlainen mulla on katollakin. Pitää vaan ennen plussakelejä muistaa pestä.

Mä olin unohtanut pihahanaan vedet päälle niin mä en pääse nyt pesemään vaikka haluaisin :/ Pitäis lyödä itseään nenään ja vetää ne syötöt talliin niin ei tarttis miettiä. Vedän siis piha hanasta vedet talliin kun pesen tallissa :D
Vain YKSI LSP!

hpl

Viesti Kirjoittaja hpl » Pe Tammi 17, 2014 11:02 pm

Samaan kategoriaan voi nostaa tuon auton sisällä säilyttämisen. Ne ketkä niin tekee tietää ettei se ole autolle hyväksi mutta niillä on muut asiat tärkeämpiä.
Ei se lumi ja jää autonpinnalla varmaan helli sitä. Onko se märkä suolamöskä kosteana auton pinnalla turvallisempi kuin kuivana? En osaa sanoa kun en tiedä.

Tuossa tälle talvelle kun Pösö oli ensimmäistä kertaa roikannokassa, niin muistelin että olisiko ollut meidän omistuksessa alle viisi kertaa lämmitystolpassa roikkumassa. Alustan osat lämpimänä ja notkeina ajellaan töihin ja takaisin noita talven pottupeltoteitä. Paska homma autolle, mutta rouva viihtyy ja sehän tekee miehen elämästä aina miellyttävämpää :good: asiat siis omaan henkilökohtaiseen tärkeysjärjestykseen, nuohan on kuitenkin pelkkiä peltilehmiä vaikkakin meillä Suomen luvatussa verotuksen ja kateuden kehdossa pyhiä sellaisia ;)
Tärkeintähän on että saa harrastaa :detariler:

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » La Tammi 18, 2014 1:29 am

^ Ilman lämpötilan vaihtelut kylmästä lämpimään eli ulkoa talliin saa sen suolan pinttymään tuhat kertaa tiukempaan kuin kylmässä koko ajan säilytettäessä. Tästä aiheesta oli jossain toisessa topicissa käyty piiiiiiiitkät keskustelut sekä käytännössä myös sama asia havaittu. Itse en koe että jää ja lumi vahingoittaisi auton maalipintaa. Lumiharja tosin vahingoittaa.

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » La Tammi 18, 2014 10:19 pm

_paffa kirjoitti:^ Ilman lämpötilan vaihtelut kylmästä lämpimään eli ulkoa talliin saa sen suolan pinttymään tuhat kertaa tiukempaan kuin kylmässä koko ajan säilytettäessä. Tästä aiheesta oli jossain toisessa topicissa käyty piiiiiiiitkät keskustelut sekä käytännössä myös sama asia havaittu. Itse en koe että jää ja lumi vahingoittaisi auton maalipintaa. Lumiharja tosin vahingoittaa.
Hyvin pitkälti juuri näin.
Ruoste ei pure pakkasessa, vaikka suola oliskin läsnä.
Lämpötilan vaihtelut ei ole koskaan millekkään materiaalille hyväksi, myös monet sähköviat johtuvat, usein lämpötilojen vaihteluista.

Wloona

Viesti Kirjoittaja Wloona » Ke Helmi 26, 2014 4:52 am

Jos voittaisin lotossa, ostaisin oman pesuhallin ja pesisin autoni tarvittaessa vaikka joka päivä. Ja säilyttäisin kotona lämpimässä tallissa. Voisipahan hyvällä omallatunnolla liimata pesukinnas-tarran. :) Nyt tyydyn harvempaan tahtiin, onneksi kohta on kevät ja pesut onnistuvat pihallakin.

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Helmi 28, 2014 7:27 am

_paffa kirjoitti:Itse en koe että jää ja lumi vahingoittaisi auton maalipintaa. Lumiharja tosin vahingoittaa.
Teoriassa jos ajattelee niin sitten kun se jää lähtee liikkeelle siitä pinnasta niin se voi naarmuttaa pintaa mutta itse en ole vielä ainakaan keksinyt keinoa millä sen jään ja lumen saisi poistettua pinnoilta sillai turvallisesti.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Pe Helmi 28, 2014 7:46 am

Wloona kirjoitti:Jos voittaisin lotossa, ostaisin oman pesuhallin ja pesisin autoni tarvittaessa vaikka joka päivä. Ja säilyttäisin kotona lämpimässä tallissa. Voisipahan hyvällä omallatunnolla liimata pesukinnas-tarran. :) Nyt tyydyn harvempaan tahtiin, onneksi kohta on kevät ja pesut onnistuvat pihallakin.
SPOILERSPOILER_SHOW
Noita pesukinnas-tarroja voi muutoinkin liimata. Ja multa niitä saa ;)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Helmi 28, 2014 10:44 am

JaniH kirjoitti:
_paffa kirjoitti:Itse en koe että jää ja lumi vahingoittaisi auton maalipintaa. Lumiharja tosin vahingoittaa.
Teoriassa jos ajattelee niin sitten kun se jää lähtee liikkeelle siitä pinnasta niin se voi naarmuttaa pintaa mutta itse en ole vielä ainakaan keksinyt keinoa millä sen jään ja lumen saisi poistettua pinnoilta sillai turvallisesti.
Pesussahan nuo sulaa pois.
Vain YKSI LSP!

nikob

Viesti Kirjoittaja nikob » Ke Joulu 30, 2015 9:29 am

Täälläkin olivat autot aika törkyiseen kuntoon päässyt, melkein hävettää myöntää että Räsä oli ilman pesua hiukan yli kuukauden :megashcok: . Kuraiset kelit ja muut kiireet latistavat pesu intoa, oma kotitie on viellä hiekkatietä niin autohan ei puhtaana millään pysy kun vettä tullut koko marras/joulukuu. Viimeksi ollut noin iso pesutauko 2007 kun olin leikkauksessa eikä saanut rasittaa itseä ja ajaa, silloinkin auto seisoi puhtaana. Alkuviikosta tuli Räsä pesty ja taas on puhdas :) , kylläpä oli lika tiukassa. Nyt vain auto huutaa vahaa, kaverilta jo kyselin että koska hallille pääsis. Vaimon auto on viellä kurassa ja tuokin pitäisi peseen käydä kun on myös yhtä kauan pesusta aikaa :| .
Skoda Fabia Combi RS Race Blue -11
Opel Corsa OPC -16 Azure Blue

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Joulu 30, 2015 10:15 am

Oon pessyt normaalisti kerta viikkoon tota bemaria, ja kyllä siihen vaan oli melko kivasti pinttynyt sitä bitumia ja suolaa kylkiin silti. Ei ne yksinkertasesti normi shamppoilla lähde mitä oon ite käyttänyt. Citruswashia, mr pink jne hyväksi koettuja. Säilytän autoa ulkona katoksessa enkä siis haudo suolaa lämpimässä tallissa kiinni. Nyt kun pakkaset alkoivat pesin motoxin hiilivetyliuottimella koko auton ja vahasin fk1000p. Kyllä se kiiltääkin nyt taas aivan erilailla vaikken edes jaksanut nyt ajaa koneella ennen vahausta sitä läpi.
Tuli kyllä liukas ja hyvä pinta taas pestä. Nyt näyttää sääennusteet sille että auto pysyy taas hetken siistinä ja puhtaana, jos ei tota hiekkapölyä lasketa mitä kaupunkialueella on.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ke Joulu 30, 2015 10:36 am

Onneks nuo kelit vähän kylmenee. Kerta viikkoon oon meidän autoja pessyt tänä syksynä. Eihän ne puhtaina pysynyt, kuin aina tiet oli märkänä vedestä, tai sit suolasta. On jo viides talvi mulla, kun ei ole suolan kanssa ollut mitään ongelmia. Pinnoitteita ollut -11 asti autoissa. Nytkin suolakauden alkaessa oon pessyt ihan citruswash glossilla. Kerran olen molemmat Volvot pessyt ennen joulua Laimealla pineline seoksella. Muutama pikipiste oli vänkärin etulokarin alaosassa, ne pyyhkäsin Dodon redmistillä ja mikrokuituliinalla pois. Esipesussa käyttäny BH autofoamia lancella, joka on irrottanut jo vaahdon mukana kaiken lian pinnalta. Ilman autofoamia ei tulis kyllä mitään enää pesuista :) Meillä tuo sivutie pölyää enemmäin kuin kesällä ja varsinkin auton takaosa on paksussa pölyssä kun tiellä ajaa :(

Lowlife

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ke Joulu 30, 2015 10:47 am

Kyllähän tämä(kin) harrastus tässä maassa on mahdollisimman epäkiitollista touhua, jotenkin tulee mieleen hölmöläisten valonkanto...

Yhtä pitkää syksyä tuntuu olevan vuodesta toiseen, välillä suolataan enemmän ja välillä siitepölyä, lunta, loskaa, jäätä, paskaa. Noi pinnoitteet on kyllä toimineet näissä olosuhteissa loistavasti.
Black isn't a color, it's a career.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ke Joulu 30, 2015 11:06 am

Joo mulla on nyt kokemusta C.tecnig C1,C.Quartz ceramic sekä uk versiosta ja tänä vuonna laitetusta SI3D Nanolex pinnoitteista ja kaikilla ollut hyvä kyky selviytyä suolakurasta. Autot eivät tosin ole lämpimässä tallissa säilytyksessä.

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ke Joulu 30, 2015 11:41 am

groovyjay kirjoitti:Kyllähän tämä(kin) harrastus tässä maassa on mahdollisimman epäkiitollista touhua, jotenkin tulee mieleen hölmöläisten valonkanto...

Yhtä pitkää syksyä tuntuu olevan vuodesta toiseen, välillä suolataan enemmän ja välillä siitepölyä, lunta, loskaa, jäätä, paskaa. Noi pinnoitteet on kyllä toimineet näissä olosuhteissa loistavasti.
:lol:
On kyllä hyvin sanottu!

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Joulu 30, 2015 2:12 pm

Joskus sitä vaan miettii että miten paljon helpommalla pääsis kun ei kiinnostais yhtään miltä auto näyttää ja vetäs kerran kk sen harjakoneesta läpi. :roll:

Asuispa jossain kaliforniassa tai kanarialla. Ei paljon tarvis autoa pestä kuhan varjelis auringon paahteelta.

chor

Viesti Kirjoittaja chor » Ke Joulu 30, 2015 6:14 pm

Antti O kirjoitti:Joskus sitä vaan miettii että miten paljon helpommalla pääsis kun ei kiinnostais yhtään miltä auto näyttää ja vetäs kerran kk sen harjakoneesta läpi. :roll:

Asuispa jossain kaliforniassa tai kanarialla. Ei paljon tarvis autoa pestä kuhan varjelis auringon paahteelta.
No helpommalla ihan varmasti pääsee, mutta pikku hiljaa alkaa varmasti ottamaan pattiin sitten taas harjakoneen tekemät yllärit. :D

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » To Joulu 31, 2015 8:01 am

chor kirjoitti:
Antti O kirjoitti:Joskus sitä vaan miettii että miten paljon helpommalla pääsis kun ei kiinnostais yhtään miltä auto näyttää ja vetäs kerran kk sen harjakoneesta läpi. :roll:

No helpommalla ihan varmasti pääsee, mutta pikku hiljaa alkaa varmasti ottamaan pattiin sitten taas harjakoneen tekemät yllärit. :D
En tiedä mikä omissa pesumetodeissa on pielessä, mutta kyllä sitä naarmua väkisin tulee käsinpesustakin. Toki se ei ole kovin vakavaa ja lähtee kun ajaa viimeistelytahnalla ja kevyellä mikrokuitulaikalla yhdellä vedolla yli.. Harjakoneen naarmut ei yleensä ihan sillä lähde varsinkaan kovemmista lakoista. :?

Vastaa Viestiin