Engine Flush, Longlife öljyt ja tomaatin öljyn vaihto

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Finis

Re: Engine Flush, Longlife öljyt ja tomaatin öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Finis » La Maalis 23, 2013 10:49 pm

Henripit kirjoitti:Enpä oo aiemmin kuullut tosta depotista, mutta hyvältä näyttää! Kiitti vinkistä!
Itse olen tilaillut kerran firmasta Juing-Oil. Kannattanee vähän verrata oildepotin ja tuon välillä, sillä vähän tuotteesta kiinni kummassa on halvempaa. Postikulut vaan rajoittaa, ettei kannata ihan pientä määrää tilata -> itse tilasin kahteen öljynvaihtoon (=12 litraa) öljyt ja hintaa kertyi 116,45€. Tuota ostamaani Castrol Edge Prof. A3 0W-30 -öljyä ei olisi Suomesta saanut tuota määrää millään alle 200 euron joten voi kyllä sanoa että tuntipalkoille pääsi. Kuriiri toimitti vieläpä paketin suoraan työpaikalleni vaikka olin tilannut sen kotiini, soitti vain että mihin osoitteeseen haluan toimitettavan.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Maalis 25, 2013 9:53 am

Hevonen kirjoitti:Vaihdatteko muuten suodattimen samalla kun teette öljynvaihdon tuplana, eli kun huuhtelyöljyt laitatte sisään niin laitatteko myös suodattimen?
Kirjasinkin sen jo tohon mun ohjeeseen mutta kyllä. Itse tulee käytettyä vaihdoissa OEM suodattimia ja joskus Knecht/Mahle ja tossa välivaihdossa voi käyttää ns. paskasuodattimia kuten random motonet (mikä voi olla hyväkin, mutta samaan hintaan) tai Fram :D
Vain YKSI LSP!

JHellberg

Viesti Kirjoittaja JHellberg » To Maalis 28, 2013 4:57 pm

Entinen diudi oli kyllä ajettu niin käsittämättömän sontaseksi noilla Longlife huolloilla. Kysyin auton ostettuani liikkestä olisiko noita syytä useammin vaihtaa. Vastaus oli ettei mitään syytä.

Mittarissa kun oli se n. 115tkm, ilmoitti auto öljynpinnan korkeudesta. Ajattelin käydä vaihdattamassa öljät vaikka iso huolto olikin jo 5tkm päässä. Kaveri kun kiskas propun auki, niin ihan käsittämätöntä sontaa, hemmo ihan hätkähti ja kysy että koska on oljyt vaihdettu, sanoin että huolto-ohjelman mukasesti 25tkm ja alle 2v sitte. Asentaja sano, että näkee harva se päivä näitä longlife huollon "uhreja", mutta tää oli kuulemma pahin vähään aikaan.

En tiedä onko mahdollista että liikkeessä olisi laitettu väärät öljyt, mutta nämä öljyt eivät kyllä sitä 30tkm TODELLAKAAN kestäneet. Ja autolla ajettiin pääsääntöisesti maantie ajoa ja se 20km kerrallaan.

Sen jälkeen vaihdoin autoon ennen isoa huoltoa kahdesti öljyt ja teetätin forté käsittelyn, mutta kone oli ja pysyi paskaisena. 120 tkm huollon jälkeen 500 km ja jo ihan mustaa. Pitäähän sen öljyn toki mustua, mutta ei noin nopeasti.

Ei tule 30 tkm öljynvaihtovälejä nykyiseen kinneriin.

Hardbone

Viesti Kirjoittaja Hardbone » To Maalis 28, 2013 6:37 pm

Mitä eroa näillä on? vai onko samaa tavaraa? :roll:

FORTÉ Motor Flush 400ml 35€
http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=2381

Forte Advanced Engine Flush 400ml 26€
http://www.evobrain.net/fi/shop/forte+- ... lush+400ml
Live for Speed

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Maalis 29, 2013 9:21 am

Hardbone googlaa noiden käyttöturvatiedotteet. Eiköhän ne molemmat oo sitä perus, eli 90% joko teollisuusbensiiniä tai kerosiinia :lol:
Vain YKSI LSP!

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ma Huhti 01, 2013 6:55 pm

Eilen tuli tehtyä tuo moottorinpesu!
Tosin aineena oli STP Engine Flush, kun tuota Fortea ei noista marketeista saa.
Aine on samaa kerosiinia, mutta käyttöohjeet on erilaiset.
Tällä tuotteella annetaan käydä tyhjäkäynnillä n 15min.
Mullakin on ajettu noilla Longlife öljyillä tuolla 30tkm huoltovälillä, mutta näillä öljyillä ei ollut ajettu, kuin 10tkm minkä sekaan lisäsin tuon STP.
Mustaahna tuo odotetustin oli
Itse kanssa tein tuon huuhtelu vaiheen Shellin Ultran öljyllä, mutta en saanut tuota suodatinta vaihdettua, kun jakoavain ei auennut 34mm isommaksi ja Volvossa on tuo 36mm avainvälillä oleva suodatinpesä ;)
Ei muuta kuin "huuhtelu öljyt" sisään, tosin valutin tuota puhdasta öljyä koneen läpi n litran, enne kuin laitoin tulpan kiinni.
Sitten lähdin hakemaan töistä 36 hylsyä ja takaisin ja kilometrejä tuli n35km ja öljyt pois, niin olipa uudet öljyt mennyt mustaksi :o
Eli ehdottomastin, niin kuin Urran tuossa totesikin, niin tuo välihuutelu kannattaa tehdä!!

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Huhti 01, 2013 9:30 pm

hiusnaarmu kirjoitti:Eilen tuli tehtyä tuo moottorinpesu!
Mullakin on ajettu noilla Longlife öljyillä tuolla 30tkm huoltovälillä, mutta näillä öljyillä ei ollut ajettu, kuin 10tkm minkä sekaan lisäsin tuon STP.
Itse kanssa tein tuon huuhtelu vaiheen Shellin Ultran öljyllä, mutta en saanut tuota suodatinta vaihdettua, kun jakoavain ei auennut 34mm isommaksi ja Volvossa on tuo 36mm avainvälillä oleva suodatinpesä ;)
Ei muuta kuin "huuhtelu öljyt" sisään, tosin valutin tuota puhdasta öljyä koneen läpi n litran, enne kuin laitoin tulpan kiinni.
Sitten lähdin hakemaan töistä 36 hylsyä ja takaisin ja kilometrejä tuli n35km ja öljyt pois, niin olipa uudet öljyt mennyt mustaksi :o
Eli ehdottomastin, niin kuin Urran tuossa totesikin, niin tuo välihuutelu kannattaa tehdä!!
Oliko diiselkone?

Jones

Viesti Kirjoittaja Jones » Ti Huhti 02, 2013 12:14 am

JUMA kirjoitti:...6,7€/litra oli oildepotilla + postikulut.
Kiitokset tästä vinkistä. 25 litraa Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30 -öljyä lähti tilaukseen. Riittänee "muutamaan" vaihtoon (no okei, ei ne kaikki itelle tuu). ;)
6,5€/litra + pk:t (24,50€) jäi hintaa kun tilas vähän reilummin.
Audi A4 B7 3.0TDIq

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ti Huhti 02, 2013 1:17 am

Tuohan riittää nippapappa yhden vaihtovälin, eikös 1l/1000km luokitella vielä normaaliksi hävikiksi monessa autossa? :lol: Hirvittävä määrä jos noin päin ajattelee..

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ti Huhti 02, 2013 7:57 am

Juha U kirjoitti:
hiusnaarmu kirjoitti:Eilen tuli tehtyä tuo moottorinpesu!
Oliko diiselkone?
Jep diiseli on.
2.4D vm 2009 aj160tkm
Ei ainakaan vielä mikään paikka ole hajonnut tuon käsittelyn jälkeen ja öljyt oli aamulla kirkkaat, kun pinnankorkeutta tarkistin.
Tuo on ehdoton työvaihe huuhdella uudella öljyllä, kun on tuon käsittelyn tehnyt!
Muuten kyllä uudet öljyt menee heti paskaseksi;)

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 02, 2013 9:49 am

Juurikin näin hiusnaarmu :thumb: Ja ens kerralla ostat Flushin sijasta MPÖ:tä ja palkitset ittes ylijäävillä rahoilla esim. yhdellä oluella :lol:

Mutta toi huuhteluöljyn tärkeys. Juuri tämän takia mä en missään tapauksessa flushaa joka kerta. Tosin pitäs ostaa talliin somisteeksi/flushi öljyks semmosta jotain "classic mineral"ia mitä myydään hienoissa 25L peltipöntöissä :D
Vain YKSI LSP!

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ti Huhti 02, 2013 10:55 am

Urran kirjoitti:Juurikin näin hiusnaarmu :thumb: Ja ens kerralla ostat Flushin sijasta MPÖ:tä ja palkitset ittes ylijäävillä rahoilla esim. yhdellä oluella :lol:

Mutta toi huuhteluöljyn tärkeys. Juuri tämän takia mä en missään tapauksessa flushaa joka kerta. Tosin pitäs ostaa talliin somisteeksi/flushi öljyks semmosta jotain "classic mineral"ia mitä myydään hienoissa 25L peltipöntöissä :D
En minäkään lähtisi joka kertaa tekemään tuota moottorinpesua, kun siinä on oma vaivansa leikkiä noiden öljyen takia ja tuleehan siinä kustannuksia.
Ennemmin sitten vaikka vaihtaa 10tkm välein noi öljyt, kun onhan nekin puhdistavia.
Koneeseen laitoin nyt Mobiliin 1 ESp5-30W ja mulla tulee se n20tkm/v, niin eiköhän ne sen kestä 8-)

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Touko 11, 2013 8:51 pm

Onko näillä käytännön eroja?

Forte Motor flush
Tecalemit

Valvoline engine flush Valvoline

Kent Engine flush
Kent

STP engine flush
STP

Koneena 2.0D ajettu 437 000km

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » La Touko 11, 2013 9:09 pm

samunoz kirjoitti:Onko näillä käytännön eroja?

Forte Motor flush
Tecalemit

Kent Engine flush
Kent

STP engine flush
STP

Kai ne 99% on tuota polttoöljyä ;)
Tuota Stp saa ainakin 5,90€ purkin ja ei ainakaan mun 235tkm/160tkm ajetut Volvon moottorit siitä 15min käsittelystä hajonneet :)
Jos meinaat käsitellä jollain aineella, niin ilman muuta kannattaa laittaa ns "väli"öljyt hetkeksi koneeseen, ennen kuin laittaa varsinaiset
Itse ajoin noilla ns "väli" öljyillä n 30km ja sitten vaihdoin oikeat öljyt sisuksiin ja nekin oli aivan mustat jo noilla kilometreillä 8-)

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Touko 11, 2013 9:18 pm

hiusnaarmu kirjoitti:
samunoz kirjoitti:Onko näillä käytännön eroja?

Forte Motor flush
Tecalemit

Kent Engine flush
Kent

STP engine flush
STP

Kai ne 99% on tuota polttoöljyä ;)
Tuota Stp saa ainakin 5,90€ purkin ja ei ainakaan mun 235tkm/160tkm ajetut Volvon moottorit siitä 15min käsittelystä hajonneet :)
Jos meinaat käsitellä jollain aineella, niin ilman muuta kannattaa laittaa ns "väli"öljyt hetkeksi koneeseen, ennen kuin laittaa varsinaiset
Itse ajoin noilla ns "väli" öljyillä n 30km ja sitten vaihdoin oikeat öljyt sisuksiin ja nekin oli aivan mustat jo noilla kilometreillä 8-)
Vois ajaa väliöljyillä muutama tuhat :mrgreen:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 13, 2013 1:10 pm

Ei muutama tuhat, vaan korkeintaan muutama sata. Siis jos flushia ei ole ikinä suoritettu ja auto on tommonen sisäänajettu Tojo niin ne väliöljyt ja se välisuodatin on täynnä semmosta klimppiä että, kun väliaikaisöljyillä on ajettu pari sataa kilsaa. Mulla oli 155tkm ajetussakin ihan törkeetä mujua väliöljy täynnä vaikka ajoin vaan 200-300km.

Ja ne väliöljyt sitten, mikäli mahdollista, mineraaliöljyä. Eli siis ei synteettistä.

Mut tosiaan uskallan väittää (ja forten osalta tiedänkin) että valtaosin sisältää ainoastaan kerosiiniä, mikä on moottoripolttoöljyn tavoin voiteleva polttoaine. En siis kuunaan päivänä käyttäisi rahojani niihin vaan hakisin paikalliselta huoltoasemalta MPö:tä litran kannun. Toki tarvii asuu tuolla maalla että MPö:tä saa paikallisasemalta :D
Vain YKSI LSP!

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ma Touko 13, 2013 1:36 pm

Urran kirjoitti:Ei muutama tuhat, vaan korkeintaan muutama sata. Siis jos flushia ei ole ikinä suoritettu ja auto on tommonen sisäänajettu Tojo niin ne väliöljyt ja se välisuodatin on täynnä semmosta klimppiä että, kun väliaikaisöljyillä on ajettu pari sataa kilsaa. Mulla oli 155tkm ajetussakin ihan törkeetä mujua väliöljy täynnä vaikka ajoin vaan 200-300km.

Ja ne väliöljyt sitten, mikäli mahdollista, mineraaliöljyä. Eli siis ei synteettistä.

Mut tosiaan uskallan väittää (ja forten osalta tiedänkin) että valtaosin sisältää ainoastaan kerosiiniä, mikä on moottoripolttoöljyn tavoin voiteleva polttoaine. En siis kuunaan päivänä käyttäisi rahojani niihin vaan hakisin paikalliselta huoltoasemalta MPö:tä litran kannun. Toki tarvii asuu tuolla maalla että MPö:tä saa paikallisasemalta :D
Tää on nyt viisastelua, mutta mites verottaja tuohon suhtautuisi, jos koneessa on "verotonta" löpöä litrakin :D

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Touko 13, 2013 1:43 pm

Käyhän siihen samalla tavalla verollinenkin aine samaa tavaraahan se on. Ei taia verottaja koneen öljytilaa tutkia, että mitä siellä on. :D Ei sen puoleen ei nuo multa ole koskaan polttoaine näytettä ottaneet. Taitaavat ottaa vasta siinä vaiheeessa, jos epäilevät väärinkäyttä. Tuo polttoöljyhän on mainio liuottamaan ja voitelemaan esim ruosteisia kierteitä

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 13, 2013 1:49 pm

Juha ei muuten enää nykyisin ole. Kun puhuin PÖ:stä niin tarkoitin nimenomaan _moottoripolttoöljyä_. Käsittääkseni nykyistä Dieseliä tai Pö:tä nimenomaan ei saa tankata esim. vanhempaan kulkineeseen vaan siihen tarvitaan MPö:tä. Juuri tuon voitelun takia, se on huonompi nykyisissä aineissa.

Hyvä kysymys :D Toeriassa rangaistavaa mut kuten Juha sanoi niin voisko joku kertoo miten punane väriaine päätyy öljykanavista/pohjasta bensajärjestelmään :D Tankistahan ottavat näytteen..

Kyllä poliisilla on välillä ihan pysäytyksiä milloin käydään kaikki Diesel vehkeet läpi.
Vain YKSI LSP!

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Touko 13, 2013 1:52 pm

Sillon kun mulla vetäs dieselgalantin koneessa moottoriöljyt hyytelöksi niin ne painettiin ulos ihan dieselillä. Vitosen kannu dieseliä öljykorkista sisään ja proppu auki. Joku kymmenen kertaa huuhdeltiin dieselillä läpi että saatiin kaikki hyytelö ulos, pilipaliöljyt sisään ja litra dieseliä kaveriksi, 10min tyjäkäyntiä, kaikki ulos, pilipaliöljyt sisään, 100km ajoa ja sitten kunnon öljyt sisään. Hyvin toimi :smile:
Pööllä olis tehny mutta absilla ei pöötä silloin ollut.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Touko 13, 2013 1:58 pm

Eiks ne muutaama vuosi sitten lopetanu tuon lämmityspolttoöljyn valmistuksen ja sitähän ei saanut laitaa moottoreihin juuri sen takia,että oli liian "kuivaa" ja ei voidellut moottoria. Mun käsityksen mukaan on enää vaan Mpö(löpö) ja (diisel)kirkas värillinen aine jotka siis muuten samoja mut vero syistä erivärisiä. Joo se voi olla suuremmissa paikoissa yleisempää tuo ratsia mutta täällä vähemmän liikenöidyllä alueilla harvinaisempaa. Tai sit oon vaan ite ollut muualla siloin kun ovat ratsanneet. :)

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Touko 13, 2013 2:03 pm

Wolfie kirjoitti:Sillon kun mulla vetäs dieselgalantin koneessa moottoriöljyt hyytelöksi niin ne painettiin ulos ihan dieselillä. Vitosen kannu dieseliä öljykorkista sisään ja proppu auki. Joku kymmenen kertaa huuhdeltiin dieselillä läpi että saatiin kaikki hyytelö ulos, pilipaliöljyt sisään ja litra dieseliä kaveriksi, 10min tyjäkäyntiä, kaikki ulos, pilipaliöljyt sisään, 100km ajoa ja sitten kunnon öljyt sisään. Hyvin toimi :smile:
Pööllä olis tehny mutta absilla ei pöötä silloin ollut.
Saattaa tuo polttoöljyn saatavuus olla jossain ongelma ja nyt muistan itsekkin, että kerran joutunut verolista diiseliä ostamaaan traktoriin ,että pääsin Kouvolasta Ristiinaan. Täälläpäin kaikki kylän 3 huoltamoa myy mpö:tä sillä käyttäjiä kumminkin on jonkun verran. Itse nykyisin ostan 200 litran tynnyriin suoraan ja tynnyripumpulla tankkaan traktoriin.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 13, 2013 2:07 pm

Juha ei. Mikä aiemmin oli PÖ on nykyisin MPö ja PÖ:n tilalle tullut "Eu määräysten mukaan vähemmän luontoa saastuttava kukkahattutäti versio". Siis kaksi eri tavaraa. Vanhoihin traktoreihin tankataan MPö ja uusiin jotain muuta. Korjatkaa kun olen väärässä.

Siis nimenomaan vanhat Oilonit ei toimi tuolla uudella kuivalla eli sitä ei saa laittaa lämmitysöljyksi. Sen sijaan lämmitysöljyt on "liukastettuja" kuten vanha löpö eli moottoripolttoöljy. Mutta siis saa tätä perinteistä lämmitysöljyä tosiaan saa vielä lämmityskäyttöön ja joltain huoltoasemilta ihan moottoreihinkin (vanhoihin moottoreihin). Nimim. öljylämmittäjänä tilannu viimeeks 3/2013 normaalia polttoöljyä :) Sen lisäks siis toki saa näitä "vähän nokeavia" ja "tehokkaampia" polttoöljyjä mitkä ei oo millään mittapuulla edullisia mut EU jätkillä kullit seisoo.

Siis tuttu nimenomaan ratsattiin jossain maaseudulla viimeeks. Muistaakseni jossain Mikkelin ja Kouvolan välissä.
Vain YKSI LSP!

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Touko 13, 2013 2:16 pm

Ok mun muisti on muutaman vuoden takaa mut silloin ei saanut huoltoasemalta kuin tuota yhtä eli mpö ja koneisiin tuo siis käy juuri voitelun takia epäilen että tuo on myös ainoa vaihtoehto uudempiinkin, ellei sitten ole verollinen diisel tankissa jota edellytetään tietyissä elinkeino hommissa, johon en ole itse tutustunut, vaan omissa töissä ajan itse mpö:llä.

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 755%2c3326

Tuossa on joku polttoaine juttu minkä mukaan nuokävis molempiin

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 13, 2013 2:36 pm

Ainakin tosta "käymisestä" molempiin oli nimenomaan tutun kanssa juttua, sillä kun on semmonen Valmet mallia avo jostain 40-50 luvulta :D Se ja muut vanhempia harrastavat oli käsittääkseni hieman eri mieltä sopivuudesta..

Mut pitää tosiaan ajantasaistaa itseni, en ole 100% varma tuosta nyt kun Nestekin sanoo että Pö on samaa kuin MPö.
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin