Asunto/Talo/Talli/Remontti

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
JUMA

Re: Asunto/Talo/Talli/Remontti

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Elo 21, 2014 10:36 am

Jolli kirjoitti:...Itseä miellyttävät niistä tulee. :thumb:
Tämä on pääasia, niinkuin hilsekkin! :lol:

Maalarinvalkoinen on niin helppo väri, mutta NIIN nähty.
Kun muutettiin tähän nykyiseen (vuokrakämppään), niin maalasin aika neutraaleja sävyjä (maalarinvalkoista, vaaleanruskeaa ja todellavaaleanruskeaa/melkein kerman värinen), että pois muuttaessa ei tarvi maalata niitä uudestaan. Lasten huoneen yhden seinän (pitkä, sivuseinä) maalasin keltaiseksi. Teki todella paljon! Huoneesta tuli paljon iloisempi. Tuli ns. vara-aurinko sisälle! Varsinkin pimeinä iltoina, kun pistää valon päälle, niin tuo seinä kyllä piristää kummasti. :)

Pienellä maalamisella saa vuokrakämpästäkin paljon viihtyisämmän.

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ti Elo 26, 2014 7:54 am

Ollaan kateltu paritaloa, jossa 3,65m leveä autotalli. Autotallissa vielä lattiakaivokin ja vesipiste. Mahtuuko tuon kokosessa tallissa autoa pesemään tai myllyttelemään ? Tallilla on pituutta sen verran, että sivut saisi jättää tyhjiksi hyllyistä sun muista :)

skiri

Viesti Kirjoittaja skiri » Ti Elo 26, 2014 9:44 am

Haapaniemi kirjoitti:Ollaan kateltu paritaloa, jossa 3,65m leveä autotalli. Autotallissa vielä lattiakaivokin ja vesipiste. Mahtuuko tuon kokosessa tallissa autoa pesemään tai myllyttelemään ? Tallilla on pituutta sen verran, että sivut saisi jättää tyhjiksi hyllyistä sun muista :)
Levität mittanauhan lattialle ja siihen sitten laitat keskikohtaan merkit kuinka leveä sinun autosi on. Siitä sitten hahmottelee kuinka paljon sivuille jää tilaa ja tuumailee onko siinä riittävästi työskentelytilaa.

- Vaatiiko tuo auton peseminen tallissa autotallin seiniltä mitään? Kosteussuojaukset? Kaakeleita?
- Vai meneekö se aina yleensä niin käytännössä, että auto pestään tallin edustalla ulkona pihalla, josta se sitten ajetaan sisälle kuivaukseen?
Joku asiasta enemmän tietävä voisi vastata tuohon, kun minua askarruttaa tuo jo valmiiksi tulevaisuuden omakotitaloa ajatellen :geek:

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ti Elo 26, 2014 10:49 am

Juu siis oma auto tällä hetkellä 1,77 metriä leveä. Eli reunoille jää sen aavistuksen vajaa metri, mutta mun on siis vaikea hahmottaa, mahtuuko tuossa tilassa touhuumaan. Ja ei toi peseminen niin, mutta onko tuo vajaa metri riittävä tila esim. myllyttelylle vai meneekö vaan hermo xD

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ti Elo 26, 2014 12:22 pm

skiri kirjoitti: - Vai meneekö se aina yleensä niin käytännössä, että auto pestään tallin edustalla ulkona pihalla, josta se sitten ajetaan sisälle kuivaukseen?
Joku asiasta enemmän tietävä voisi vastata tuohon, kun minua askarruttaa tuo jo valmiiksi tulevaisuuden omakotitaloa ajatellen :geek:
Kyllä mulla ainakin on niin, että pesen auton aina pihalla ja kuivaan tallissa. Pari kertaa olen tallissa talvella pessyt, mutta ne on ollut poikkeuksia, jos on pakastanut nopeasti ja auto paskanen.
Tallissa on vaan pitkään niin kosteaa sen jälkeen, ettei siellä oikein mitään viitsi tehdä. Vaatii kosteuspenpoistajan tohottamisen yön yli, että kuivuu.
Ilmanvaihto on painovoimainen, höystettynä kosteusanturilla varustetulla poistopuhaltimella (vai pitäiskö sanoa imurilla. Joka tapauksessa iv-kanavassa olevalla ropellilla).
Seinät on betonia ja maalattu Tikkurilan Luja-menetelmällä, niin ovat kyllä veden kestävät ja lattiassa on itse laitettu Sika-pinnoite.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Elo 26, 2014 12:30 pm

En nyt muista mitä omani oli mutta alta 4m kuitenkin. On siellä mahtunut tekemään Volvo V70/Porsche Cayenne Turbo S kuten myös leveämmät laitteet kuten Maserati GT ihan hienosti. Tottakai pienessä tallissa on turha pesuja tehdä sisällä jos kelit sallii ulkona - käytännössä pesut pitää tehdä sisällä vain pakkaskeleillä talvella, ja loppujen lopuksi kun pakkasta on paljon niin eihän auto likaannu :D Mutta kyllä siellä mahtuu pesemään vaikka vaahdotus tosin on oma hauskuutensa :D

Ja olen samaa mieltä. Vaikka mulla on kunnon poistopuhallin ja reilut tuloreijät pesuja silmällä pitäen niin kosteus jää talliin kyllä aika pitkäksi aikaa. Tosin tähänkin on semmonen n.400mm korjauspaketti jo vintillä odottamassa asennusta :lol:

Mutta tallin koossa pääasiallisesti kyse on oikeastaan siitä miten toteutat varastointitilan, mulla hyllyt auton kohdalla vaan katon rajassa ja seinät suuremmalti vapaat.
Vain YKSI LSP!

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ti Elo 26, 2014 2:27 pm

Jep, ja juu pesut sään salliessa tietysti teen ulkona. Melkein voisi talosta tarjousta tehdä. Iso kriteeri oli juuri se, että mahtuuko tuon kokoisessa talissa mitään ruksaileen :buffer: Ja tietty voi hieman aina toiseen reunaan ajaa, niin tulee extratilaa, jos sitä tarvii. Talli tosiaan sen verran pitkä, että eteen saa kaikki tarvittavat tinkentankelit sekä hyllyt, ettei reunoille tarvi mitään kasailla :taputapu:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Elo 26, 2014 2:48 pm

Jos haapaniemeä kiinnostaa niin voin referenssiksi mitata oman tallini - niin saa tietoa minkälaisessa tilassa lähes kaikkien autojen (poislukien A8 Langin jne) myllytys, pesut ja mm. kilpurin moottorinvaihdot jne. onnistuu kokemuksella :)

Mulla on kanssa pöytä, työkalut ja alemmat hyllyt tallin etureunassa - mutta moottorinvaihtojen vuoksi aion vielä modifioida niin että itse hyllyt tulee sielläkin vain ns. rinnan korkeudelle ja itse pöytä hitsataan kasaan tosi rankasta raudasta ja tehdään saranoiduksi ja etujalat irroitettavaksi -> isompiin proggiksiin mahdollista kääntää pöytä alas seinää vasten.
Vain YKSI LSP!

tols

Viesti Kirjoittaja tols » Ti Elo 26, 2014 9:39 pm

Oma talli on 3,59m leveä ja olen siellä tehnyt muutaman Viton kokoisen pakun. Henkilöautoja työstää toki paremmin. Tuolla leveydellä pystyy työskentelemään, kunhan seinustoilla ei ole hyllyjä ym. esteitä. Ilmankuivain on tallikäytössä aivan ehdoton.

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ti Elo 26, 2014 10:01 pm

Riitti jo Urran ja tols tosi pitkälle tieto, että vajaa 4 metrisessä tallissa mahtuu heilumaan. Tosin kuvat tallin sisältä feat auto vois olla kiva tuon kokoisesta tallista :D Tai no, jollei kovastikaan vaivaa niin voithan sä mitatkin laittaa :good:

Edittiä: Itekin mietein samanlaista pyötäviritystä. Ainakin näin "paperilla" tuntus helpolta toteuttaa.

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » Ke Elo 27, 2014 7:14 am

Haapaniemi kirjoitti: Edittiä: Itekin mietein samanlaista pyötäviritystä. Ainakin näin "paperilla" tuntus helpolta toteuttaa.
Olisko ollut 7/2014 tee itse lehti missä on melkein kädestä pitäen neuvottu miten tuollainen pöytä ratkaisu kannattaa toteuttaa.

hpl

Viesti Kirjoittaja hpl » Ke Elo 27, 2014 10:29 am

Kuva
Tuosta voi hahmotella, oven leveys 2,7m ja auton leveys 1,845m lokasuojista.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Elo 27, 2014 3:22 pm

Sanotaan näin että jos on pääsy sellaisiin välineisiin joilla tuollainen pöytä tehdään - niin tokkopa tarvitsee sellaiseen ohjeita. Ja TSI lehti tokkopa neuvoi tekemään pöytää mallia automies eli tosi paksu metallirunko, pöytälevyt 5mm raudasta ja ruuvipenkin kohdalle 10mm + huomioi ruuvipenkin paikan likelle pystytolppa lattiaan - minkä saa irti 8-)

Ja Haapaniemi voin kattoo onko mulla kuvaa autosta tallissa kun eihän autotallissa säilytetä autoja - helpompaa olis mitata :D
Vain YKSI LSP!

hpl

Viesti Kirjoittaja hpl » Ke Elo 27, 2014 4:34 pm

hpl kirjoitti: Tuosta voi hahmotella, oven leveys 2,7m ja auton leveys 1,845m lokasuojista.
Tallin leveys 3,75m

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ke Elo 27, 2014 8:00 pm

Juu, kohtalaisen yksinkertainen tuollainen pyötä on valmistaa. Itselle kun riittää ihan pöytälevy, joka seinään saranoilla ja jaloiksi puukepit. Tota voi sitten modailla, jos tarve vaatii 8-) hpl:n kuva antaa hyvin kyllä osviittaa tuosta työskentelytilasta tuon kokoisessa tallissa. Osaatko vielä sanoa, jääkö molemmille puolille sama tila, vai ootko ajanut auton vähän toiseen reunaan ?! On muuten täysin samat mittasuhteet, kun se mun :ehkämaybetulevatalli: olis 3,65m ja tän hetkinen auto 1,77m :lol:

Ajatuksena itellä kyllä säilyttää autoa tallissa, tosin pihalla se kuitenkin sitten nököttää xD

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Elo 27, 2014 8:51 pm

Itse olen sitä mieltä että jos lähtee työstämään autoa, tarvii vähintään metrin verran tilaa lisää joka suuntaan vrt auton ulkomitat.

hpl

Viesti Kirjoittaja hpl » Ke Elo 27, 2014 9:56 pm

Haapaniemi kirjoitti:Osaatko vielä sanoa, jääkö molemmille puolille sama tila, vai ootko ajanut auton vähän toiseen reunaan ?!
Kyllä tuo on aika keskellä tuossa kuvassa

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » Ke Elo 27, 2014 10:07 pm

Jolli kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että jos lähtee työstämään autoa, tarvii vähintään metrin verran tilaa lisää joka suuntaan vrt auton ulkomitat.
Niinpä, tosin riippuu varmaa siitä, kuinka kankee ja lihava työstäjä on. Itse en toki ole kumpaakaan :lol: Juu, enpä vissii... :rolf: Mutta mutta, juuri passelilta näyttää tuo väli missä touhuta, varmasti mahtuu :detariler:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 10:25 am

Jolli voihan sitä olla mitä mieltä tahansa mutta eihän se sitä vaadi. Se mitä se vaatii riippuu tekijästä ja valokalustosta. Kyllähän tommosessa ~4m leveessä tallissa sen ~metrin työskentelytilaa minkä tahansa auton kanssa ja sehän on parempi kun sata jänistä - ja siinä tallissa mahtuu helposti tekemään autoon rempan kun rempan ja myllytyksen kun myllytyksen. Jos vaan niin tahtoo. Mulla kuitenkin elopainoa 180cm pituuteen nähden on kutosella alkava luku enkä vajaa kolmekymppisenä koe olevani rautakanki niin mun mielestä tuo oma talli on oikein reilu työskentelyyn.

Tiedän että jo hieman varttuneempi (niin ettei pojaksi enää voi kutsua) sipoon maalarimestari tekee samankokoisessa tallissa maalailuja - mulla on ihan reilusti tilaa kiillotteluihin :D

Löysin ulkoiselta kovolta kuvan Posasta työskentelemässä meidän tallissa leveetä saksalaista niin voin kattoo jos laitan sen kuvan myöhemmin esille ;)

Haapaniemi en tiedä minkälainen autonomistaja olet mutta kannattaa tutustua erittäin tarkoin auton tallissa säilyttämisen negatiivisiin puoliin ennen moista päätöstä. Mä omaan tallin ja tällä hetkellä kolme autoa ja niistä ei yksikään ole siellä parkissa jos sitä ei ole alustaa myöten pesty hyvin ja kuivattu ennen sisään ajoa.
Vain YKSI LSP!

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » To Elo 28, 2014 12:01 pm

Juu siis ettei nyt kukaan käsitä että ei mitenkään mahdu työstämään pienemmässä, on väärä kuvitelma.

Itse olen sen 178/78 ja en myöskään ihan kankea, mun työskentelytyyli on vaan tilaa vievää enkä halua että osuu kyynärpää taustalla hehkuvaan 2x500w halogeeniin.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 12:11 pm

Halogeenin valo pitää mun mielestä tulla muutenkin hieman kulmassa pintaan että näkee syvempien naarmujen poistoa ekassa setissä joten en pidä tuota ongelmana. Ja muutenkin vaikka tilaa on niin käytän irto-halogeeneja aina tehdessä kylkilistan alapuolisia pintoja.

..nääkin ongelmat poistuu omassa tallissa kun asentaa ne "kynnys" valot mitä en ole vielä saanut tehtyä :D
Vain YKSI LSP!

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » To Elo 28, 2014 12:21 pm

Urran kirjoitti:Halogeenin valo pitää mun mielestä tulla muutenkin hieman kulmassa pintaan että näkee syvempien naarmujen poistoa ekassa setissä joten en pidä tuota ongelmana. Ja muutenkin vaikka tilaa on niin käytän irto-halogeeneja aina tehdessä kylkilistan alapuolisia pintoja.

..nääkin ongelmat poistuu omassa tallissa kun asentaa ne "kynnys" valot mitä en ole vielä saanut tehtyä :D
To-do listalla pystyloisteputket, rakennusledit 2x50w spottivaloiksi ja sun-gun, alkaa näkemään. :LOL:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 12:50 pm

Mä testasin pystyputkilla mutta jotenkin koin fiksummaksi että putket on vaakana. Mulla siis nyt n. 170cm korkeudella 45° kulmassa alaspäin ja samanmoinen setti on tarkoitus laittaa alhaalle kohdistettuna ylöspäin. Ja tallin leveyden takia keskelle kattoa pitäs kans pari putkea vetää pitkittäin.
Vain YKSI LSP!

Haapaniemi

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi » To Elo 28, 2014 1:35 pm

No, mullekin riittää se, ettei kokoajan joku paikka kolise sivuseiniin. Ja fiksumpaahan tuon auton säilyttäminen pihalla taitaa olla. Urran vissiin viittasi mahdollisiin ruosteongelmiin.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 2:57 pm

No ruosteongelmatkin on monelle auton omistajalle ns. "ei kiinnosta v***uakaan - ei tule ongelmaksi mun aikana" mutta ihan pesun helppous (ns. miten skeida jää kiinni talvisin) jne. muut haitat.

Mut tosiaan alla kuva Posasta mun tallista työstämässä 200 Audia:
Kuva

Nykymittapuulla keskikokoinen auto (on se kyllä kai kohtuu leveä? Kuitenkin >1800mm leveä). Ja auto keskellä tallia. Kuvissa myös roskis, miljoonalaatikot jne ryönä ns. väärässä paikassa - roskiksen oikeassa paikassa taitaa kuvaushetkellä olla muistaakseni sarja Legacyn 18" vanteita ja renkaita :D

Mutta mitä mun tallista pitäisi ottaa opiksi itselleen tallin tekijöille on; Ajoissa lattian pinnoitus (ei onnistu näin 60 vuotta jälkikäteen - liikaa imeytynyttä öljyä) ja seinien valkoiseksi maalaus (work in progress..). Ja mun mielestä valaistus 2x vaakalamput 45 asteen kulmissa (ylä ja ala) sekä tarvittaessa keskelle kattoa (muistakaa silti sääntö; Mitä enemmän valoa - sitä jyrkemmät varjot). Vetäkää paineilmalinjat (kovat putket) valmiiksi - tarvitsette tai ette, ei maksa paljoa ja pistorasioita EI voi olla liikaa (mulla on 50-luvulla tehty setup joten pelaan jatkoroikilla vielä toistaiseksi..)

Ja ohessa muuten myös se sonikin legendaarinen "ei valkotasapainoja säädetty kuva" mitä en kuulemma ikinä julkaise :D "Kohtuu keltainen" kännykkäräpsy kyseessä.. tai sit Posa on aasialainen :D

Kuvassa muuten Jollille myös kuvailemani halogeenin sijoituspaikka - tosin oikeekätiselle valo on väärällä puolella tekijää
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin