Asunto/Talo/Talli/Remontti

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
peuge

Re: Asunto/Talo/Talli/Remontti

Viesti Kirjoittaja peuge » To Elo 28, 2014 5:08 pm

Varjot estetään valopisteiden määrällä ja oikealla sijoittelulla. Eli niitä valaisimia tarvitaan myös alas.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Elo 29, 2014 12:27 pm

Kyllä kyllä. Mutta lähinnä että moni kun miettii että ostaako tuplavaloilla varustetut putket vai tuplamäärän putkia = tuplamäärän putkia ehdottomasti, mitä enemmän yhdessä paikassa on valoa niin sitä jyrkemmän varjon se tekee (kuitenkin väkisin niitä varjoja tulee).

Ja jos nyt ei valoputkea ole tekemässä koko tallista niin käytännössä aina kannattaa suosia yksiputkisia loisteputkia kahden sijasta.
Vain YKSI LSP!

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » Pe Elo 29, 2014 3:53 pm

Yksiputkisillahan se valopisteiden määrä automaattisesti lisääntyy.

Cadi-60

Viesti Kirjoittaja Cadi-60 » Su Syys 07, 2014 7:55 pm

Kohta vuoden verran tullu foorumia selattua, mutta nyt vasta rohkenin kirjotella.

Auton hoito kiinnostaa kovasti ja sopivat välineet on tullu tässä vuoden aikana hommattua, paitsi pesuri on ollut jo useamman vuoden.
Tallin virkaa hoitaa noin 70m2 rakennus, joka on tosin hiukan kesken vielä.
Normaalisti sinne mahtuu harrasteauto ja käyttis jotenkin, mutta tällähetkellä projekti vie suurimman osan tilasta.

Tässä muutama kuvakin.

Kuva
Kuva
Kuva
Ennen tavaroiden muuttoa tilaa näytti olevan hyvin.
Kuva

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Loka 15, 2014 2:30 am

Pitäs alkaa suunnittelemaan keittiöremppaa pikkuhiljaa(jos ens keväällä tekis), niin mistähän kannattas käydä kattelee ja kyselee?
Pitäs olla valkoista kaappia ja mustaa kivitasoa. Modernia. Koneet tulee AEG:tä tai jopa Mieleä, kaverin kautta. Valaistus kokonaan ledeillä ja/tai ledinauhoilla.
KVIK?
Keittiö.net?
IKEA?
Domus? (kysytään ainakin, kun uusittiin kaikki talon kaapistot Domuksen kaapeilla ja ollaan oltu tyytyväisiä)
A La Carte?
Nelko?
Mitä noita nyt on ja kokemuksia...? :roll:
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

toni.laine

Viesti Kirjoittaja toni.laine » Ke Loka 15, 2014 9:00 am

Puustellilta tuli kalusteet tossa vähän aika takaperin. Ei voi olla kun tyytyväinen laatuun ja palveluun. Reklamaatiokin houtui yhdestä puuttuvasta palasta mallikkaasti ja nopeasti. Kalliskin toki on.

kanttori

Viesti Kirjoittaja kanttori » Ke Loka 15, 2014 9:33 am

Ota kivitaso virosta, kaksi kertaa halvempi kuin suomalaisten myymä. Diabol oli firma josta itse ostin.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 15, 2014 10:12 am

Peke kirjoitti:Pitäs alkaa suunnittelemaan keittiöremppaa pikkuhiljaa(jos ens keväällä tekis), niin mistähän kannattas käydä kattelee ja kyselee?
Pitäs olla valkoista kaappia ja mustaa kivitasoa. Modernia. Koneet tulee AEG:tä tai jopa Mieleä, kaverin kautta. Valaistus kokonaan ledeillä ja/tai ledinauhoilla.
KVIK?
Keittiö.net?
IKEA?
Domus? (kysytään ainakin, kun uusittiin kaikki talon kaapistot Domuksen kaapeilla ja ollaan oltu tyytyväisiä)
A La Carte?
Nelko?
Mitä noita nyt on ja kokemuksia...? :roll:
Keittiö.net hyviä kokemuksia. Käyttävät vain parhaita Blum saranoita/laatikon kiskoja toisin kun moni muu hinnoittelee ns. halvemmilla malleilla (kyseinen firma kun tekee aika montaa eri laatusta) ja vasta kysyttäessä korjaa tarjoukseen "oikeet kamat" - saattaa hämätä tarjous vaiheessa ja antaa väärän kuvan hintatasosta. Lisäksi muutenkin asiallisen osaava kaveri jeesas suunnittelussa - aika määrätietoiselle asiakkaallekkin. Kamoista ei oikeastaan mitään reklamoitavaa ole keksitty.

Valaistukseen suosittelen oikeesti valaistussuunnittelijaa. Omassa keittiössä (minkä rakennus on kyllä vielä kesken) on Airam LED downlightit tuomassa yleisvalon (nämä tosin vielä varastossa), LED-kiskot kaappien alla työvalaistuksen ja sit ns. tunnelmavaloon oldschool roikkovaloa. LED valaistus on vaan vähän huono yleistystermi - niitä kun on paskoja, tosi paskoja ja sit kalliita :D Valitettavan monella näkee ns. halvoilla ledeillä (fluorisoituja sinisiä ledejä = "valkoista valoa") toteutettuja valaistuksia himassa = valojen värilämpötilat mitä sattuu. Airamin LED valoihin oon ollut ite aika tyytyväinen, mul on niitä kylppärissäkin (kylppärin valot Airam Smart 150mm DIM ja keittiössä 110mm Slimmejä, myös DIM). Lisäks plussaa et tarkemmin kun valkkaa valot niin saa ABB elektronisella himmennyksellä (ainakin Jussi ja Impressivo - meillä jälkimmäinen) niin että napista päälle napista pois, paina pohjassa kun haluut kirkkaammaks, minkä jälkeen paina pohjassa jos haluut himmeemmäks. Eli voi ns. säätää valon kirkkauden tason kohdalleen - noista laadukkaista kun irtoo lumeneita aika reilusti :D

Koneissa säästää tonneja kun saa tutun kautta - näin tein itekkin.
Vain YKSI LSP!

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » Ke Loka 15, 2014 11:15 am

Toki värilämpötilalla on melko ratkaiseva merkitys. Minun mielestä näyttää hassulta jos samassa huoneessa on eri värilämpötilan valaisimia yhtäaikaa palamassa. Itse kiinnitän huomiota myös värintoistokykyyn.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Loka 15, 2014 11:28 am

Nämä valaistusjutut on kyllä hyvinkin jo tiedossa, nimittäin olen uusinut talon KAIKKI polttimot/valaisimet LEDeiksi. Vain jäljellä muutama halogeeni keittiös ja toises WC:ssä. 4000k tulee keittiöön, siitä tykätään molemmat. 3000k on joillain valmistajilla ok, mutta osalla näyttää aika keltaiselle. Välitilaan kaksi valaistustasoa, normaali ja sit kirkas. Joko himmentimellä(niin ku Urranilla) tai kaksi erillista "valosarjaa"(esim. 2 LED-nauhaa tai 1 LED-nauha + spotteja).
Valoja tulee vain ylätasojen alle ja ehkä myös sokkeliin ns. tunnelmavalaistus. Nämä toteutetaan erillisellä kytkimellä(voi olla millanen tahansa, vaik langatonkin) koska nykyinen katkaisija on ns. eri puolella kaapistoja ja se käskyttää nyt kattovaloa.
Ai niin, Airamin LEDejä oon itsekin paljon käyttäny ja esim. kosteissa tiloissa Oversolin LEDit. Vain laadukasta huolitaan. ;)
EX Audi TT RS+ & RS3

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Loka 15, 2014 12:38 pm

Meillä on keittiössä pönöttänyt reilu 9v. nyt AKA-keittiön kalusteet, eikä ne kyllä mitenkään uutta häpeä.
Voin suositella. Tuskin on halvin, mutta ainakin meillä on toiminut.
Meillä ovet on massiivipuuta (kumipuuta) ja rungot on muistaakseni Finnforestin (ei taida enää olla sillä nimellä) kosteussuojatut. Mekanismeista en muista, mitä ovat.
Kivitasot tuli Diapolista Virosta.

Jälleenmyyjänä oli Keravalta Kallunki Oy.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 15, 2014 12:52 pm

peuge kirjoitti:Toki värilämpötilalla on melko ratkaiseva merkitys. Minun mielestä näyttää hassulta jos samassa huoneessa on eri värilämpötilan valaisimia yhtäaikaa palamassa. Itse kiinnitän huomiota myös värintoistokykyyn.
Kyllä - nimenomaan. Tuo valaistuksen laatu on yllättävän suuri elämänlaadun tekijä - suomessa joutuu keinovalossa kuitenkin nököttämään aika paljon elämästään. Olen jopa harkinnut ostaa oman toimiston kattovaloiksi luonnonvalo -putket, kun täällä viettää aikaa kuitenkin niin paljon.

Peken suunnitelma kuulostaa asialliselta! Ainut mitä pohtinut noissa ledeissä on se että sitten kun noiden moduuli-LED downlightien elinkaari tulee päähänsä - niin mitäs sitten. Parhaimmassa tapauksessa pitää katto paneloida uusiks jos saman kokoisia järkeviä ei ole markkinoilla sillä hetkellä :D

Ei muuten huono idea toi että kytkeytyy osissa ns. normi mekaanisista katkaisijoista. Maksaahan noi säätimet (OVH ~100e/kpl) mutta olen ajatellut et kerran jos... :lol:
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Loka 15, 2014 12:52 pm

K70, toi oli uutta tietoo, pitääpä muistaa kysyä. Meillä nykyinen on Puustellia ja vielä ok kunnossakin, mutta kun tarvitaan enemmän tilaa eikä tyylikään ole "meitä". Nuo pystyy viel myymään ja moni tuttukin on kiinnostunu.
Urran, mul ei oo yhtäkään sellasta moduulia mihin ei vois vaihtaa helposti poltinta. Kaikissa olen miettinyt asiaa pidemmälle. Esim. kylpyhuoneen ledit vaihtaa nopsaan jne...
EX Audi TT RS+ & RS3

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 15, 2014 3:14 pm

Ainakin omaa silmää miellyttäviss ns. modulaari lampuissa on ollut yleensä aika paljon huonommat valokeilat. Itse kun nimenomaan haluun et yleisvalo on niin tasasta kun mahdollista ja inhoan jos valo tulee niin sanotusti spottina. Samasta syystä mun saunaan ei koskaan tule kuituvaloja :lol:
Vain YKSI LSP!

Basbarduu

Viesti Kirjoittaja Basbarduu » Ke Loka 15, 2014 3:50 pm

Urran kirjoitti:Ainakin omaa silmää miellyttäviss ns. modulaari lampuissa on ollut yleensä aika paljon huonommat valokeilat. Itse kun nimenomaan haluun et yleisvalo on niin tasasta kun mahdollista ja inhoan jos valo tulee niin sanotusti spottina. Samasta syystä mun saunaan ei koskaan tule kuituvaloja :lol:
Jotenkin en usko että ledit jaksaa olla kovin pitkäikäisiä saunan valaistuksessa vaikka niitä saunaledejä kovasti mainostetaan. Tuu Urrani kattomaan meiän saunan kuituvalaistus ja äimisty.
If in doubt, go flat out.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Loka 15, 2014 3:54 pm

Mä taas uskon et kestää, ainakin meillä on ollu jo yli vuoden.
Ja pihavaloissa ollu myös erinomaiset. Raskii polttaa ja ku osti laadukkaat polttimot, niin kyllä valaisee(ja kestää).
EX Audi TT RS+ & RS3

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 15, 2014 5:17 pm

Basbarduu kirjoitti:
Urran kirjoitti:Ainakin omaa silmää miellyttäviss ns. modulaari lampuissa on ollut yleensä aika paljon huonommat valokeilat. Itse kun nimenomaan haluun et yleisvalo on niin tasasta kun mahdollista ja inhoan jos valo tulee niin sanotusti spottina. Samasta syystä mun saunaan ei koskaan tule kuituvaloja :lol:
Jotenkin en usko että ledit jaksaa olla kovin pitkäikäisiä saunan valaistuksessa vaikka niitä saunaledejä kovasti mainostetaan. Tuu Urrani kattomaan meiän saunan kuituvalaistus ja äimisty.
Ääh. Sori, saatto olla harhaanjohtava postaus :D En ole laittamassa LEDejä saunaan ihan niiden sähköfysiologisen käytöksen vuoksi lämmön kanssa (BTW: Enkä esitelmöi siitä) - mutta en missään tapauksessa myöskään kuituvaloja ;)

Minut on myös aivopesty uskomaan (LED poltinvalmistajan myyntijohtajan toimesta) että LED ja lämpö ei sovi kyllä yhteen - tai sen paloaika lyhenee ihan hitokseen lämpimässä/kuumassa minkä vuoksi kukaan valmistaja ei anna suosituksia kuumiin lämpöihin. Kuitenkaan estettä käyttää niitä siellä ei ole - etenkin jos itse polttimot pystyy vaihtamaan.

..enkä tunnu kerkeevän Basbarduulle kahville ikinä.. :(
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Loka 15, 2014 10:25 pm

Saunassa ei tarvi ku 40w hehkulamppu lauteiden alla taaimmaisessa nurkkauksessa. En oo muuta valoa kaivannut.
Toki pikkuikkunasta ja puuoven kaposesta ikkunasta tulee hieman valoa pesuhuoneen puolelta. Tarkoitus oli kyllä laittaa ovikin umpinaisena, mutta laudevalmistajalla oli niin hienosti kuvioitu ovi jossa muotoikkuna, niin oli pakko pyörtää päätös.
Ulkoikkunankin suunnittelin tarkoituksella mahdollisimman pieneksi, että sauna pysyy hämäränä.

Mä en voi millään käsittää, että saunasta tehdään näyteikkuna, jonka lauteilla istuessa toljotetaan pesuhuoneen kaakeleita, tai jotain immeistä, joka pesee itseään. :megashcok:

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Loka 15, 2014 10:59 pm

^Allekirjoitan 100%.
Vain YKSI LSP!

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » Ke Loka 15, 2014 11:35 pm

^ ^ Totta, totta. Omassa saunassa ei ole toiminut edes se 40 wattinenkaan aina. Hapettuu ilmeisesti niin ettei lamppu syty. Viimeksi taisi olla kolme vuotta pimeänä. Vuosi takaperin piti korjata kun tein saunassa pientä ehostusta ja vaihdoin vähän tuoreemman kiukaan 17 vuotta vanhan tilalle. Oli vähän helpompaa tehdä töitä kun oli valo kunnossa.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Loka 16, 2014 12:11 am

No niin on mullakin todella pimeetä saunas ja täs syyt: Sauna on kokonaan musta ja LEDejä ei oo ku selkänojassa ylöspäin ja ylälauteen alapuolella osoittaa rivi ledejä lattiaan. 2kpl keskilauteen päissä ylöspäin. En ole vielä noin tummaa saunaa nähny. :lol:
Ikkuna on, mut siinäkin huurrelasi. Kyllähän siitä vähän valoa tulee päiväsaikaan, mut harvemmin sitä valosan aikaan saunoo. :roll:
Voisin tos ens kuussa lomalla yrittää muistaa/keretä ottaa kuvia huoneista ennen/jälkeen tyyliin, Urrani(vai oliko joku muu) se tais niitä joskus vähä kyselläkin ku remppaa rupesin tekee...tai jos ketään nyt kiinnostaa...
EX Audi TT RS+ & RS3

Basbarduu

Viesti Kirjoittaja Basbarduu » To Loka 16, 2014 8:16 am

K70 kirjoitti:Mä en voi millään käsittää, että saunasta tehdään näyteikkuna, jonka lauteilla istuessa toljotetaan pesuhuoneen kaakeleita, tai jotain immeistä, joka pesee itseään. :megashcok:
Minä taas kahtelen ihan mielelläni ku emäntä pesee ihteensä.
Peke kirjoitti:No niin on mullakin todella pimeetä saunas ja täs syyt: Sauna on kokonaan musta ja LEDejä ei oo ku selkänojassa ylöspäin ja ylälauteen alapuolella osoittaa rivi ledejä lattiaan. 2kpl keskilauteen päissä ylöspäin. En ole vielä noin tummaa saunaa nähny. :lol:
Ikkuna on, mut siinäkin huurrelasi. Kyllähän siitä vähän valoa tulee päiväsaikaan, mut harvemmin sitä valosan aikaan saunoo. :roll:
Voisin tos ens kuussa lomalla yrittää muistaa/keretä ottaa kuvia huoneista ennen/jälkeen tyyliin, Urrani(vai oliko joku muu) se tais niitä joskus vähä kyselläkin ku remppaa rupesin tekee...tai jos ketään nyt kiinnostaa...
Aika mielenkiintosen kuulonen sauna. Kaveri rakenteli just talon ja sillä on kans täysin musta sauna ja suihkuhuone on samanlainen mut välissä on kirkas lasi. Laita toki kuvia.

Mulla on saunan ikkunassa kaihtimet mut yleensä ne on pysyny auki.
If in doubt, go flat out.

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » To Loka 16, 2014 10:49 am

Niin en siis hae nimenomaan pimeyttä saunaan, vaan luonnon valaistus sopii oikein hienosti. Eli kun saunotaan valoisalla niin luonnonvalo saa valaista saunaan minkä valaisee ja kun on pimeää niin sitten on sellaista kun on. Oman saunan ovessa on lasiaukot joiden kautta paistaa aurinkokin kylppärin ikkunan kautta saunaan. Ja saunaankin voisi tehdä ikkunan niin että takkahuoneen kautta näkee ulos. Se tietenkin toimii vain valoisaan aikaan.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Marras 13, 2014 3:51 pm

Olisiko jollain sattunut jäämään nurkkiin ylimääräistä patolevyä?
Tarve olisi 40cm korkeaa kaistaa 10m, tai 80 senttistä 5m, taikka 120 senttistä 3,5 metriä.

Jos Pks-Kervo-Tuusula - akselilla löytyisi, niin olisin kiinnostunut hakemaan pois.
Yv:llä tavoittaa.

Myös Finnfoam-levyt, tai vastaavat kiinnostaa, jos vähintään 40cm leveänä löytyy. Myös muutama täysi levy menisi.

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Heinä 24, 2015 9:13 pm

Eilen aamulla mentiin velipojan kanssa Isän mökille ja ranta saunassa näytti tältä

Kuva

Heivattiin vanhat lauteet runkoineen päivineen pihalle ja oltiin maanantaina haettu Starkilta uudet laudepaketit lämpökäsitellystä haavasta, niitä ei tarvinnut kuin pätkäistä 20cm ja asentaa paikalleen ja öljytä.

iltapäivästä näytti tältä kun homma oli valmis ja jätettiin öljy imeytymään.

Kuva

Vastaa Viestiin