Uuden auton moottorin sisäänajo

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Arms
Viesti:

Re: Uuden auton moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Arms » Ke Elo 12, 2015 10:14 pm

Urran kirjoitti:Nyt oli kyllä melkoista mutuilua ja tornihuhujen toistoa osaltaan tää ketju että huh huh. Ensin kritiikkiä kysyjälle: Vaikka kintaalla on paljon osaamista ja kokemusta eri jutuista niin olisin harkinnut onko tämä paras paikka saada vastauksia moottoritekniikasta. Itse olisin soitellut esim. Koneistamoihin, dynotus paikkoihin jne.
Point taken! Ajatuksena oli lähinnä, että aiheesta tietävän kohdalle osuessa, itse jos toinenkin voisi saada aiheesta oppia :D

Kiitos hyvästä viestistä!

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Elo 12, 2015 10:24 pm

tunppi kirjoitti:Ja niin kuin jo totesin aiemmin, niitä uutta autoa ajavia on monta ennen sitä hifistelijä-omistajaa joka alkaa "sisään ajamaan" sitä kesseliä jonkun Raamatun mukaan sisään...sitä on jo kurmuutettu parissa satamassa ja myyntiliikkeen pihassa monen eri leipääntyneen työntekijän toimesta. Mun mielipide on että normaalia käyttöä ja valmistajan ohjeilla huoltaa, niin sillä pysyy järjissään :thumb:
Se sisäänajoperiodi on se muutama sata kilsaa. Tehtaallahan kone ajetaan moottoripenkissä lämpimäks ja laulatetaan huolella punarajalle. Eli jos saat auton ennenkun sillä on ajettu se muutama sata kilsa niin aja loppuun niin hyvin kun voit.

Se on toi männänrenkaiden tiivistys kun on melko tärkeä esim. Hyötysuhteen (suoraan vrt teho, kulutus jne) ja erityisesti sen öljyn syömisen kannalta ja se sisäänajo kun on pakko ajaa - niin miksei samalla ajais sitä toistaiseksi teknologian ja testien mukaan parhaimmalla tavalla mitä on esitetty? Samasta syystä kun suurin osa - ei vaan oo väliä. Onneks Pesukinnaslaisille monelle näillä ja monella muulla autoon liittyvällä on.

Saishan autonkin pestyä harjakoneessa - mut se vaan olis paljon huonommin tehty ja lopputuloskin olis huonompi. Mut ei kaikille silläkään oo väliä..
Vain YKSI LSP!

tunppi

Viesti Kirjoittaja tunppi » To Elo 13, 2015 12:21 am

Ymmärrän kyllä pointin, enkä väitä vastaan. Kuitenkin liikenteessä olevista autoista ehkä promilleen on ajettu edes jonkinlainen sisäänajo, enkä ole huolissani niiden teknisestä kestosta...Mulla on itsellä nykyinen ns. Ykkösauto vanha esittelyauto, joten sen ekat kilsat vois kuvitella olevan aika rankat? Nyt taulussa on 170 Tkm ja ainakin öljynkulutus on vähäistä, toki ei nää 1.9 tdi koneet öljyä ole tupannut muutenkaan viemään...

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Loka 05, 2015 10:30 pm

Ite oon uudet ajellu sisään niin, että 1500km järki päässä. Ekat 500km ei kierrätystä, sit seuraavat 500km reilummin ja viimeiset 500km jo 4000-5000rpm kierrätyksiäkin. Ei hirveetä väännättämistä isoilla vaihteilla ensimmäiseen 1500km. Vaihteleva ajo on parasta sisäänajoa, ei matka-ajo. Sitten vaan uudet öljyt ja normiajua. ;)
Mulla ei oo autot syöny yhtään öljyä eli jotain tuossa tehdään oikein. Olen siis ihan lukenut testejä netistä ja lehtijuttuja kyseisestä aiheesta joskus vuosia sitten ja toiminut niiden pohjalta.
(uusia autoja ollu vuodesta 2004 asti)
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

LOCTITE

Viesti Kirjoittaja LOCTITE » Ke Loka 28, 2015 8:23 am

Peke kirjoitti:Ite oon uudet ajellu sisään niin, että 1500km järki päässä. Ekat 500km ei kierrätystä, sit seuraavat 500km reilummin ja viimeiset 500km jo 4000-5000rpm kierrätyksiäkin. Ei hirveetä väännättämistä isoilla vaihteilla ensimmäiseen 1500km. Vaihteleva ajo on parasta sisäänajoa, ei matka-ajo. Sitten vaan uudet öljyt ja normiajua. ;)
Mulla ei oo autot syöny yhtään öljyä eli jotain tuossa tehdään oikein. Olen siis ihan lukenut testejä netistä ja lehtijuttuja kyseisestä aiheesta joskus vuosia sitten ja toiminut niiden pohjalta.
(uusia autoja ollu vuodesta 2004 asti)
Elikkä lähes samalla tavalla ku prätkät ajetaan sisään :thumb: Näin itse ajoin Kawasakin sisään ja jos satun uuden auton joskus saamaan, niin hoidan samalla tyylillä :) Lisäksi mitä itse pidän tärkeänä on öljyjen vaihto...siis useammin ku vaihto-ohjelma kertoo. Omaan Bemariin vaihdettaan aina puolessa välissä öljyt (n.15tkm). Vaimokkeelle tuli nyt 1,4tsi Polo ja siihenkin on vaihdettu uudesta lähtien 15tkm:n välein öljyt ja samalla kaavalla jatketaan.

Vaatehuoneen simo

Viesti Kirjoittaja Vaatehuoneen simo » Ti Elo 18, 2020 5:32 am

hiusnaarmu kirjoitti: Pe Heinä 17, 2015 11:57 am
tunppi kirjoitti:Kaikki jotka varustelevat uusia autoja,ajavat myös koeajon lopuksi ennen auton menoa pesuihin ja luovutustilaan asiakasta odottamaan. Uuden auton kilometrit ovat n. 10-40 ennen kuin auton omistaja on sitä edes nähnyt. :good:
Sen verran tuossa sain tietoa, että esim. Volvo lähtee tehtaalta kohti asiakasta, niin auto on sellaisessa moodissa, että huiput on 30km/h! Vasta luovutushuollossa autoon ajetaan ns. normiohjelma päälle! Eli ei tuolla kauheasti edes satamassa kaahailla ;)
Onpa ruusuinen kuva auton siirtelystä. Ne autonkuljetukseen tarkoitetut alukset lastataan satamassa minuuttiaikataululla. Ja puretaan myös. Auto on siis kaksi kertaa jo saanut muutaman sata metriä kenkää ihan riippumatta siitä, onko öljyt tammikuisena iltana notkistuneet.

Vastaa Viestiin