BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » Ma Joulu 25, 2017 11:11 pm

Vastaavaa korjausta tuli harjoiteltua aikaisemmin edulliseen Micraan.
Kaverin autossa oli vastaava vaurio, Micrasta innostuneena kaveri halusi että kokeillaan korjausta hänen etulokariin.
Pahemman näköiseksi sitä olisi ollut vaikea saada.
Päätettiin, jos ei onnistuisi, lokasuoja maalattaisiin kokonaan uusiksi.

Aika ei ollut tälläkään kertaa rasitteena, tarkoitus oli tehdä pikkuhiljaa eteenpäin,
lakan kuivumisaika oli jo Micrassa todettu erittäin pitkäksi.
Hieman vajaan vuorokauden kuivamisen jälkeen tullut sadekuuro aiheutti Micrassa vielä tällaista jälkeä.
Kuva

Puuttuvasta kohtaa lakan paksuuden saamiseksi ehjän lakkapinnan tasolle tarvittaisiin useampi kerros.
Kerrosten välissä vuorokauden kuivumisaika.

Lakkaus:
CAR-REP 2-komponenttinen lakka kirkas 500ml

Vesihionta:
Flexipads hiomatuki, 30 mm medium
Flexipads P1500 vesihiomapaperitarra
Flexipads P3000 vesihiomapaperitarra
Rupes X-CUT 125mm Foam P2000
Rupes X-CUT 125mm Foam P3000
Lisäksi eri karkeuksisia vesihiomapapereita ja Meguiar's hiontatyyny

Kiillotus:
Koneena Rupes LHR15ES
Aineet ja laikat käytössä olivat:
Scholl Concepts Navy Blue & Scholl S3 Gold XXL
Rupes Yellow Polishing Pad & Scholl S30+

Lähtötilanteesta ei sitten tullut otettua kuvia :-(
Ensin tuli irralliset lakan reunat nypittyä pois kynnellä.
Sitten kevyt hionta ja pyyhintä asetonilla:
Värimassa P3000 Rupes X-CUT, kevyesti käsin.
Ympäröivä lakka P2000 Rupes X-CUT, kevyesti käsin.
Tässä kuvat ensimmäisen hionnan jälkeen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ensimmäinen lakkakerros.
Hämmästyttävän hyvin spraylakka tunkeutuu irronneet lakan reunojen alle.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisää lakkaa seuraavana iltana.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jotta hiottavaa ei tulisi niin paljoa, tuli tässä kohtaa peitettyä reunat maskeerausnesteellä.
Tuli rajattua mahdollisimman tarkasti.
(ehkä virhe, hankaloittaa työtä maskin poistossa, jolloin lakka saattaa nousta irti mukana)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten lisää lakkaa pintaan,
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Maskeerauksen poisto
Kuva
Kuva
Kuva

Tasaiseksi hionta
Kuva
Kuva
Kuva

Viimeiset kaksi kerrosta lakkaa
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lähtökohta viimeisille hionnoille ja kiillotuksille
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Hionta, turhat lakat pois ja sumut pois pinnoilta, tasaisen matta pinta ennen kiillotusta
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Jatkoa hiontaan seuraavana päivänä
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeiseksi Rupes X-CUT 125mm Foam P3000 ennen kiillotusta
Kuva
Kuva
Kuva

Kiillotuskoe S30+...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lakan rajat ja hiontajäljet jäivät näkyviin, joten siirryttiin Scholl Concepts Navy Blue & Scholl S3 Gold XXL yhdistelmään.
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavassa näkyy lievä sävyero korjatussa kohtaa.
Johtuu varmastikin UV:lle altistuneesta värimassasta ja lievästi erisävyisestä lakasta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Viimeistely Rupes Yellow Polishing Pad & Scholl S30+ yhdistelmällä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tässä vielä pari kuvaa, joissa näkyy vanhan lakan reunaan jäänyttä ilmaa tai lakan murrettu reuna itsessään.
Lisäksi lievän sävyeron voi näissäkin nähdä.
Kuva
Kuva

Tällaista jälkeä saatiin aikaan, pieni sävyero ja kuvissa juuri erottuvat lakan reunat.
Metrin päästä ei huomaa mitään, jos ei tiedä katsoa.
Aikaa kului kaikkiaan jotain 10 tunnin luokkaa, tätä projektia tehtiin parin viikon aikana 19.8. - 3.9., "aina siinä välissä", iltatöinä.

Parannettavaa seuraavaan kertaan ja työjärjestys:
Kannattaa matata heti aluksi isompi alue
Alueen maskaus heti aluksi, 5-10mm lakan reunasta
Eri lakka?
Lakan kohotus vauriokohdasta ympäristön tasolle
Partakoneen terällä tai valumahöylällä reunat suoraksi
Hionta vanhan lakan kanssa samalle tasolle
Ylilakkaus
Reunojen ja sumujen häivytys hiomalla
Compound
Polish

Avatar
Lowlife
Viestit: 607
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ti Joulu 26, 2017 3:40 pm

Noi opitut asiat kun vie seuraavaan projektiin mukaan menee homma vieläkin paremmin. Tämäkin oli hieno parannus!
Black isn't a color, it's a career.

JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » Su Joulu 31, 2017 1:38 am

Seuraavaksi sitten parempaa jälkeä, jos osaa :D

Tuolta toisesta threadistä lueskelin ettei olla vastaavassa lakkavauriossa/tapauksessa edes yritetty korjausta.
Eipä tässä ole aiheesta juurikaan kokemusta itselläkään, mutta mun mielestä kannattaa kokeilla.
Optimihomma olis tämmöisessä korjauksessa käyttää ”oikeaa” 2k lakkaa, niin ei tulisi mahdollisessa tulevassa maalauksessa mitään ongelmia.

Huomattava parannus tulee jo kun vetää lakan tuohon värimassan päälle.
Tämän kun tekisi mahdollisimman nopeasti lakan irrottua, ei värimassa pääsisi muuttamaan väriään.
Tästä voisi sitten jatkaa korjausta myöhemmin tai päättää ylimaalauksesta...

Jantsu
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 7:45 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja Jantsu » Ma Tammi 01, 2018 2:48 am

Thanks JPA,näitä on aina ilo lukea.
Amatöörin silmään sik oossom.

Avatar
Lowlife
Viestit: 607
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ma Tammi 01, 2018 9:39 pm

Jantsu kirjoitti:Thanks JPA,näitä on aina ilo lukea.
Amatöörin silmään sik oossom.
Samaa mieltä, näitä oikeita ongelman ratkaisu yrityksiä on aina kiva katsella. :thumb:
Black isn't a color, it's a career.

JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » Ke Tammi 03, 2018 12:56 am

Glad you like it :)
Hyvä jos on jollekin apua näistä kokeiluista... toivottavasti itsellekin. ;)

markok
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 6:22 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja markok » Ti Tammi 09, 2018 8:11 pm

Kerrotko lisää tuosta maskeerausnesteestä. Itsekin vastaavia hommia tehnyt, mutta tuollaisesta aineesta en ole koskaan ennen kuullut. Levitetäänkö tuo pensselillä rajattavan alueen reunalle? Onko miten helppo levittää ja riittääkö yksi kerros? Valuuko helposti levityksessä? Mistä tuota on saatavissa ja onko miten arvokasta tavaraa?

JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » Ma Tammi 15, 2018 2:27 am

Tuossa yhdessä kuvassa tuo pullo näkyykin.
Ostin Tampereelta Harraste nimisestä liikkeestä.
Maksoi jotain 10-15€ tuo pullo.

Levitys pensselillä, kuivuu melkein heti, tekee semmosen lateksipinnan.
Ei valu kauhean helposti, peittää suht hyvin ja on helppo vetää.
Vedin varoiksi pari kerrosta.
Kuivettuaan lähtee pensselistä repimällä pois aika hyvin, tahtoo kuivaa pensseliin ennen kuin kerkiää huuhdella pois.

petterihi
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2016 8:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja petterihi » Ma Heinä 09, 2018 2:10 pm

Sori lievä offtopic, itsellä kanssa pääsi tuon lakan kuivumisaika yllättämään... Kuva Mitä tuolle Micralle teitte tuon jälkeen?
BMW 523iA Touring 2000

JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » Ti Heinä 17, 2018 3:55 am

Sori kun vastauksessa kesti.

Kuivattelin kuumailmapuhaltimella, kyllä se kosteus sieltä pikkuhiljaa poistui.
Sitten uusi kerros perään lakkaa, kuivatus, hionta ja kiillotus.
Oli muovisissa peilin kuorissa maalin kupliminen aika herkässä, peltipinnoilla kesti paremmin lämpöä.

On siis todellakin hitaasti kuivavaa lakkaa, varoitus vielä muillekin!
Itse ainakin kokeilen jotain toisen merkkistä lakkaa seuraavalla kerralla.

petterihi
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2016 8:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja petterihi » Ke Heinä 25, 2018 4:07 pm

Kannattaa olla tarkkana sitten liuotinpesun kanssa, itsellä kävi näin kun vähän pääsi kuukausi sitten maalatulle Korrekin tehopesua. Pesukintaan FB ryhmässä oli muutama muukin saanut vastaavia tuloksia esim. Motox tehopesulla. https://www.facebook.com/groups/1600222 ... 795125507/

Kuva
BMW 523iA Touring 2000

JPA
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja JPA » To Syys 20, 2018 12:40 am

Joo, tää car-rep 2K lakka tuntuis olevan todellakin aika huonoa kamaa.
Eipä eroa mitenkään muuten tavallisesta spray-lakasta kuin hitaamman kuivumisen, huonomman keston ja korkeamman hinnan osalta.

Täytyy seuraavalla kerralla varmaan kaivaa ruisku esiin ja ostaa oikeata 2K lakkaa automaalikaupasta.

Kaikkee sitä oppii kun testailee, talviautoon tein pohjatyöt rälläkällä ja korikitillä ja vedin saman valmistajan acryl tuoteperheen maalia ja lakkaa päälle, talven aikana nähdään sitten tuon maalin kesto.

Avatar
jannes
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2010 10:11 pm
Paikkakunta: Koria

Re: BMW E34 Orientblau, maalipinnan lakkavaurio

Viesti Kirjoittaja jannes » To Syys 20, 2018 11:33 am

Joskus kesällä testasin kanssa tuota samaa 2k-lakkaa, ja tuntui olevan todella keltaista.

Vastaa Viestiin