Kaverilla alkoi syksyn tullen olla ongelmia ajovalojen valotehon kanssa.
Samainen auto oli ensimmäisen maalipinnan kiillotuksen testikappaleena puolitoista vuotta takaperin.
Kaveri oli koittanut tahnalla taikoa lyhtyihin kiiltoa jo aikaisemmin, mutta tämä ei ollut auttanut erittäin karheaan mattaantuneeseen pintaan.
Lyhdyt olivat olleet mattaantuneet jo ennen maalipinnan kiillotusta, mutta en enää muistanut kuinka pahat ne olivat.
Varauduin työhön vesihiontapapereilla ja tuli ostettua kokeeksi tuollainen vesihiontasetti, jossa oli hiomatuki mukana ja paperikarkeudet olivat 400, 1000, 1500.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781317/D ... 01500-30os" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiillotusaineet ja laikat käytössä olivat:
Rupes Keramik Gloss & Rupes Yellow Polishing Pad
Kiillotuskone:
Rupes LHR15ES
Lyhdyt olivat todella karmeassa kunnossa.
Lähikuva...
Karmean kunnon huomatessa, päätin hioa suurimmat ensin kaverin epäkeskohiomakoneella kuivahiontana.
Paperiksi valikoitui 320.
Tästä sitten vesihionnalla, #400
Jatkettiin vesihionnalla, #1000
Tämä oli hieman liian suuri steppi hienompaan, #400 jälki ei tahtonut hioutua pois.
No, hiontaa jatkettiin hieman pidempään, ristikkäin.
Viimeiseksi #1500 paperilla
Ja lopuksi kiillotettuna...
Huomiot ja parannusta vaativat asiat:
Hionta oli kannattanut tehdä toisin, ehkä jättää #400 välistä, eli koneella hiotusta hypännyt suoraan #1000 vesihiontaan
tai lisätä #400 ja #1000 väliin #600 tai #800 paperi.
Kiillotukseen ensin karkeampi tahna ja sitten hienompi perään, nyt jäi kevyesti näkyviin #400 vaiheessa jääneitä jälkiä.
Toki toisin tehty hionta olisi auttanut tähän ongelmaan.
Hiontasarja oli mielestäni hyvä ostos, halpa hinta, hyvin muotoiltu ja pintaan hyvin mukautuva pehmeähkö hiontatuki.
Papereiden liima tahtoi antautua, paperilla sai hiottua yhden lyhdyn ja toista hiottaessa siitä petti liima.
Papereita oli paketissa 10kpl kutakin karkeutta, ei muuta kuin uusi paperi kiinni ja homma jatkui.
Vaikutus valotehoon oli suuri, nyt autossa on jopa valokuvio
Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti
Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti
Hieno parannus lähtötilanteeseen.
Mitä laitoit suojaksi muovin pintaan?
Mitä laitoit suojaksi muovin pintaan?
Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti
Jätettiin vielä auki, ei ollut paikkaa sisätiloissa, jossa pinnoite olisi saanut kuivaa rauhassa.
Vedetään vielä karkealla tahnalla ja hienolla perään. Tämän päälle kaverin hankkimassa kiillotustahnasetissä mukana tullut pinnoite.
Aikaa muuten koko hommaan meni noin 1,5tuntia, ei siis kauhean työläs homma.
Vedetään vielä karkealla tahnalla ja hienolla perään. Tämän päälle kaverin hankkimassa kiillotustahnasetissä mukana tullut pinnoite.
Aikaa muuten koko hommaan meni noin 1,5tuntia, ei siis kauhean työläs homma.
Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti
On kyllä hienoa työtä kerrakseen! Pienellä vaivalla saa autoon parempaa ilmettä. Itse olen käyttänyt pientä paineilmaepäkeskoa umpioiden hionnassa ja aloittanut 500-600p paperilla ja työstänyt 2000-3000p asti. Ibridillä sitten loppukiillotus.
Mercedes Benz CLS 500 "AMG" -05
Ford Escort MK1 2.0IS -70
Ford Escort MK1 2.0IS -70