Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
JPA
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Viesti Kirjoittaja JPA » To Marras 23, 2017 1:29 am

Kaverilla alkoi syksyn tullen olla ongelmia ajovalojen valotehon kanssa.
Samainen auto oli ensimmäisen maalipinnan kiillotuksen testikappaleena puolitoista vuotta takaperin.
Kaveri oli koittanut tahnalla taikoa lyhtyihin kiiltoa jo aikaisemmin, mutta tämä ei ollut auttanut erittäin karheaan mattaantuneeseen pintaan.

Lyhdyt olivat olleet mattaantuneet jo ennen maalipinnan kiillotusta, mutta en enää muistanut kuinka pahat ne olivat.

Varauduin työhön vesihiontapapereilla ja tuli ostettua kokeeksi tuollainen vesihiontasetti, jossa oli hiomatuki mukana ja paperikarkeudet olivat 400, 1000, 1500.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781317/D ... 01500-30os" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Kiillotusaineet ja laikat käytössä olivat:
Rupes Keramik Gloss & Rupes Yellow Polishing Pad

Kiillotuskone:
Rupes LHR15ES

Lyhdyt olivat todella karmeassa kunnossa.
Kuva
Kuva
Lähikuva...
Kuva

Karmean kunnon huomatessa, päätin hioa suurimmat ensin kaverin epäkeskohiomakoneella kuivahiontana. :buffer:
Paperiksi valikoitui 320.
Kuva
Kuva

Tästä sitten vesihionnalla, #400
Kuva
Kuva

Jatkettiin vesihionnalla, #1000
Tämä oli hieman liian suuri steppi hienompaan, #400 jälki ei tahtonut hioutua pois.
No, hiontaa jatkettiin hieman pidempään, ristikkäin.
Kuva
Kuva

Viimeiseksi #1500 paperilla
Kuva
Kuva

Ja lopuksi kiillotettuna...
Kuva
Kuva
Kuva

Huomiot ja parannusta vaativat asiat:
Hionta oli kannattanut tehdä toisin, ehkä jättää #400 välistä, eli koneella hiotusta hypännyt suoraan #1000 vesihiontaan
tai lisätä #400 ja #1000 väliin #600 tai #800 paperi.

Kiillotukseen ensin karkeampi tahna ja sitten hienompi perään, nyt jäi kevyesti näkyviin #400 vaiheessa jääneitä jälkiä.
Toki toisin tehty hionta olisi auttanut tähän ongelmaan.

Hiontasarja oli mielestäni hyvä ostos, halpa hinta, hyvin muotoiltu ja pintaan hyvin mukautuva pehmeähkö hiontatuki.
Papereiden liima tahtoi antautua, paperilla sai hiottua yhden lyhdyn ja toista hiottaessa siitä petti liima.
Papereita oli paketissa 10kpl kutakin karkeutta, ei muuta kuin uusi paperi kiinni ja homma jatkui.
Kuva
Kuva

Vaikutus valotehoon oli suuri, nyt autossa on jopa valokuvio :-)

Jartsi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 1:54 pm

Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Viesti Kirjoittaja Jartsi » To Marras 23, 2017 11:23 am

Hieno parannus lähtötilanteeseen.
Mitä laitoit suojaksi muovin pintaan?

JPA
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Viesti Kirjoittaja JPA » Pe Marras 24, 2017 7:59 pm

Jätettiin vielä auki, ei ollut paikkaa sisätiloissa, jossa pinnoite olisi saanut kuivaa rauhassa.
Vedetään vielä karkealla tahnalla ja hienolla perään. Tämän päälle kaverin hankkimassa kiillotustahnasetissä mukana tullut pinnoite.

Aikaa muuten koko hommaan meni noin 1,5tuntia, ei siis kauhean työläs homma.

Avatar
Jusu
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 11:51 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Viesti Kirjoittaja Jusu » Su Joulu 03, 2017 3:06 pm

On kyllä hienoa työtä kerrakseen! Pienellä vaivalla saa autoon parempaa ilmettä. :good: Itse olen käyttänyt pientä paineilmaepäkeskoa umpioiden hionnassa ja aloittanut 500-600p paperilla ja työstänyt 2000-3000p asti. Ibridillä sitten loppukiillotus. :D
Ford Escort MK1 2.0IS -70
BMW E46 325i Touring -02
Ex. Volkswagen Golf V 2.0TDi -06

JPA
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 12:38 am

Re: Opel Astra G, ajovalojen kunnostustesti

Viesti Kirjoittaja JPA » Pe Joulu 15, 2017 9:56 pm

Kiitoksia :)

Vastaa Viestiin