BMW 320d 2006

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
RcH86
Viestit: 107
Liittynyt: Su Elo 23, 2015 8:00 pm

BMW 320d 2006

Viesti Kirjoittaja RcH86 » La Tammi 14, 2017 11:18 am

Työvaiheet ja käytetyt aineet:

1: Esipesu
-Motox tehopesu

2: Vanteet
-Bilt-Hamber Korrosol

3: Kinnaspesu
-Motox tehopesu+ + 2BM

4: De-Iron, De-Tar, Clay
-Bilt-Hamber Korrosol
-Autobrite Just the Tonic
-Autobrite Fine Grade Cleaner Clay

5: Kiillotus
-Rupes Big Foot LHR15ES
-Das 6-kopio
-Rupes Green Medium Foam Pad + Angelwax Regenerate Medium Cut Compound and Swirl Remover
-Violetti Scholl Concepts+Scholl S3G XXL
-Pienimmät kohdat vedettiin Schollin violetti,sininen ja oranssi 85mm laikat+S17+S30 kombolla

6: Välipesu
-Motox tehopesu

7: LSP
-Bilt-Hamber Finis-Wax

8: Muovipinnat
- Ultima Tire & Trim Guard Plus

9: Renkaat
- Ultima Tire & Trim Guard Plus

10: Sisätilat
- LeChat Savon de Marseille "Kissasaippua"


Omistaja toivoi auton ”ulkokuoreen pientä siistimistä”. Tavoitteena oli suorittaa työ 1-steppinä, mikä suurimmalta osin onnistuikin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja kaikenlisäksi auton värin ollessa hopea, ensivaikutelma oli ettei olisi kovin paha savotta edessä. Ainoastaan bemarin kova lakkapinta aiheutti hieman epäilyksiä,että riittääkö 1-step..

Esipesun jälkeen suoritettiin raudanpoisto. Perinteisesti vanteista rautaa irtosi reilusti, mutta myös peltipinnoista rautaa löytyi, etenkin konepellistä. Pienpoisto oli yllätys, säännöllisten pesujen myötä pikeä ei ollut ehtinyt isommin kertyä. Savestuksen yhteydessä saveen ei isommin enää tarttunut paljoa mitään.

Maalipinnan syväpuhdistuksen jälkeen ruvettiin tarkastelemaan pinnan kuntoa. Perinteistä pesunaarmua löytyi ja lumiharjan aiheuttamia naarmuja myös, mutta enenmmän tai vähemmän syvempiä naarmuja riitti runsaasti. Jossain vaiheessa joku muukin on näyttänyt laikkaa ja konetta pintoihin, sillä holoja oli etenkin konepellissä. Myös ovista löytyi holoja.

Maalipinnan paksuusmittaukset olivat keskimäärin 120-130 mikronia lukemien välillä. Poikkeuksena vasemman takalokarin kaari sekä vasemman takaoven alaosa, missä lukemat pomppasi 400-1000 mikronin välille. Maalattu siis jossain vaiheessa.

Joka tapauksessa tavoitteena oli edelleenkin 1-step. Periaatteena oli, että jos tehdään 1-step, se tehdään epäkeskolla, jottei pintaan jää holoja. Testauksia suoritettiin muutama eri aine ja laikka kombolla. Rupes Green Medium Foam Pad + Angelwax Regenerate Medium Cut Compound and Swirl+Rupes LHR15ES yhdistelmällä saavutettiin hyvä tulos, mutta syvempiä naarmuja jäi turhan paljon pintaan. Seuraavaksi kokeiltiin Rupes LHR15ES+Scholl S3G XXL+violetti Scholl yhdistelmää, millä saavutettiinkin hyvä naarmunpoisto ja viimeistely. Tällä kombolla vedettiinkin melkein koko auto läpi, joihinkin kohtiin joutui ottamaan 2 vetoa yhteensä ennnen kuin saavutettiin riittävä naarmunpoisto. Aine ajettiin huolellisesti viimeistellen, jotta saataisiin kerralla riittävän hyvä lopputulos ilman 2-steppiä.

2-steppinä tehtiin ajovalot, takavalot ja takaluukku. Välissä kokeiltiin myös eri komboja naarmunpoistoon kokeilumielessä. Muun muassa B-pilarit siistittiin niin, että leikkausvaiheessa käytettiin sininen Scholl+S17 ja viimeistelyt oranssi Scholl+S30. Hyvä tuli.

Angelwaxin tahnaan tykästyttiin kovasti, sitä käytettiin vähemmän naarmuisempiin kohtiin kokeilumielessä. Ei pölytä, toimii nopeasti ja erittäin helppo pyyhkiä pois. Ehdottomasti jatkoon tulevissa projekteissa!

Kiilotusten jälkeen liuotinpesu ja pintojen tarkastelu pimeässä led lenser P7.2 lampulla. Naarmuja oli lähtenyt ihan reilulla kädellä ja viimeistely näytti myös hyvältä. Joissakin kohdissa havaittiin pientä ajojälkeä ja ne siistittiin pois viimeistelyaineella. Loppupesujen jälkeen vaha pintaan ja homma paketissa. Täydellistä naarmunpoistoa ei saavutettu eikä siihen pyrittykään. Kyseessä on kuitenkin päivittäisessä ajossa oleva auto, johon tulee uusia naarmuja/jälkiä ajanmittaan. 1-step kiillotukseen tähdättiin ja suurimmalta osin siinä myös onnistuttiin. Tummempaan väriin homma olisi mennyt kokonaan 2-stepiksi.
Luonnollisesti omistajalle annettiin pesukinnas.com kriteerit täyttävät pesuohjeet, jotta maalipinta säästyisi jatkossa ainakin pesujen osalta naarmuuntumiselta.

Ja loppujen lopuksi, mikä tärkeintä, omistaja oli lopputulokseen hyvin tyytyväinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ytrew
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 19, 2014 6:51 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: BMW 320d 2006

Viesti Kirjoittaja Ytrew » La Tammi 14, 2017 12:54 pm

Siisti tuli! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Lowlife
Viestit: 597
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: BMW 320d 2006

Viesti Kirjoittaja Lowlife » La Tammi 14, 2017 1:57 pm

Valtava muutos.
Black isn't a color, it's a career.

Vastaa Viestiin