Tämän vuoden toinen projektijuttumme on Suomen oloissa hieman
eksoottisempi kulkine. Hoidettavaksemme saapui James Bondin
kulkineenakin tunnettu Aston Martin DB9 vuosimallia 2004.

Auto on väriltään musta, joten tiesin heti projektin saapuessa, ettei
tule olemaan helppo viikonloppu... Maalipinta oli oli kauttaaltaan
naarmujen peittämä ja arvokkuuteensa nähden melkoisen toivottomassa
kunnossa. Autoa oli pesty harjapesussa. Ajateltiin, että kerran kun
tämmöistä karkkia pääsee työstämään, niin annetaan sille arvoisensa
käsittely Auto ajettiin jostain kohtaa jopa 6-steppinä. Festoolin
meille uudet kiillotusaineet MPA-6000 ja MPA-9000 kerkesivät tulla
juuri ennen projektin alkamista, niin niitähän oli päästävä
kokeilemaan. Lakkapinta oli erittäin pehmeä sillä pyyhintään
jouduttiin käyttämään kaikkein hienointa Crazy pile liinaa, koska
marketin ”kovemmat” liinat jättivät pintaan pyyhintäjäljet.
Tämän jutun takana nimimerkit ”Janssoni”, Mr-Shineld aka ”Bastard” ja
tietenkin allekirjoittanut. Lupa nauttia, olkaa hyvät!
1: Esipesu
- Autobrite Magifoam
2: Vanteet
- Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover
- Autobrite Just the Tonic. Pitkäaikainen liuotus vanhojen
rengaspainojen liimoille
- Woolies puhdistus
3: Ovenvälit, bensaluukku ja moottoritilan reunat
- Scholl Concepts Green APC
4: Kinnaspesu
- Scholl Concepts Green APC + Microfiber Madness Incredimitt + 2BM
5: De-Iron, De-Tar, Clay
- Autobrite Purple Rain 2.0
- Autobrite Just the Tonic
- Sonax Clay Disc Festoolin Festoolin Rotexilla ajettuna. Scholl
Concepts Green APC liukkarina
6: Kiillotus
- 2x Festool Rotex FE-150 FEQ
- Festool Rap 80
- Festool SHINEX RAP 150-14 FE uusi matalakierrosmalli & Festool
SHINEX RAP 150 vanhempi malli.
- Festool keltainen laikka & Scholl Concepts S2
- Festool keltainen laikka & Festool MPA-5000 Speed Cut
- Festool oranssi laikka & Festool MPA-6000
- Festool valkoinen laikka & Festool MPA-8000
- Festool valkoinen laikka & Festool MPA-9000
- Festool musta laikka & Festool MPA-11000
- Autobriten mikrokuitulaikkaa pakoputken ulostuloille
- Useampi Microfiber Madness Crazy Pile aineiden pyyhintään
- Hologrammien tarkasteluun Rupes LL 150 Swirl Finder, Fenix
TK-70&L2D&RC40 tykit.
7: Konehuone
- Autoglym engine&machine cleaner
- Konepeiton kangaspintojen höyryimurointi
- Autoglym vinyl&rubber care suojaukseen
8: Välipesu, kuivaus
- Scholl Concepts Green APC raakana pintaan suihkepullolla
- Microfiber Madness Incredipad
- Microfiber Madness Dry Me Crazy
- Auton merkkien ja mallimerkintöjen pistehöyrytys CWN Dolphin höyrypesurilla
9: LSP
- Ipailu 2 kertaa auton läpi jonka jälkeen Nanolex Paint Cleaner premium
- Angelwax TI-22 pohjalle
- Angelwax Desirable
10: Muovipinnat
- Nanolex Trim Rejuvenator
11: Pakoputken päät
- Britemax Metal Twins (Easy Cut ja Final Shine)
12: Renkaat, vanteet
- Nanolex Tire & Rubber Restore
- Ipailu pariin kertaan
- Bouncer’s Looking Sweet
13: Sisusta
- CWN Dolphin höyrypesurilla nahkaistuimet, lattiamatot ja lattiaverhoilu.
- Nanolex interior cleaner
- Nanolex Textile & Leather Sealant
- Pölyjen pyyhintä Microfiber Madness Crazy Pile
Muutama kuva autosta missä kunnossa se meille toimitettiin. *HUOM!
JUTUN KUVAT AUKEAA ISOKSI NIITÄ KLIKKAAMALLA*
















































































Luonnollisesti homma alkoi kunnon vaahtopesulla.








Raudan ja pienpoisto. Vanteissa oli pikeä ja rautaa jonkin verran.
Maalipinnan värityksen takia en raudan määrää pystynyt arvioimaan
maalipinnassa. Ei ainakaan kovin punaista evästä valunut kylkiä
pitkin. Vanteista hävitettiin useampi näkyvä vanha vannepainopaikka
missä oli liimat vielä jäljellä.








Tämän jälkeen oli vuorossa kinnastelut kahden ämpärin taktiikalla!




Sitten kuivailut Dry Me Crazy liinalla. Isoin pettymys oli, ettei
Microfiber Madnessin Dropnetic liinat pysyneet maalipinnassa
kuivauksen yhteydessä


Kuivauksen jälkeen siirryttiin sisätiloihin kellon ollessa puolen yön
paremmalla puolen ja luonnonvalon loppuessa päätettiin saveistus ja
tarkempi hiplailu jättää seuraavan aamun murheeksi. Auto sisälle ja
sisustan kimppuun

höyrypesurilla. Pesuaineena Nanolex Interior Cleaner ja harjana
Autoglymin vanneharja. Pintaan Nanolex Textile & Leather Sealant.



Maalipintaa valossa tarkasteltaessa huomattiin, että saveistusta ei
pysty välttämään. Sen verran jäi shaibaa pintaan...





Samalla sitten tarkasteltiin maalipinnan todellista kuntoa






Seuraava aamu koitti, joten viileän konehuoneen kimppuun


Bensaluukun alta löytyi tykkeutunut filtteri, joten siellä lillui
roskat ja vedet. Onneksi auton kori on täysin alumiiniä, niin ei se
ruostu


Likaiset ovenvälit saivat tymäkän APC-liuoksen.

Moottoritila pestiin painepesurilla suihkuttaen moottorista poispäin.


Takaluukun saranoiden alla oli melkoinen likakasa



Samoin takakontin ja takaikkunan välissä oli kanssa likaista. Samoiten
takaikkunan tiiviste repsotti, niin se puhdistettiin ja korjattiin
liimamassalla.




Sonaxin savilaikka kehiin!




Saveistuksen jälkeen normaalit huuhtelut ja kuivaus. Sen jälkeen vähän
lisää maalipinnan ihmettelyä.


Kuvista käy hyvin ilmi auton musta helmiäinen väri.
Yksittäisiä syviäkin naarmuja löytyi




En tiedä mitä apukuskin umpiolle oli tapahtunut mutta melkoiset jäljet
siinä oli

kiillotettiin laikalla.














Varsinkin kuskinpenkin verhoilu saanut ajanpatinaa melkoisesti.


Takakonttikin pestiin ja höyryimuroitiin


Takakontissa oli hauska vipu

elokuvamaailmasta

Vähän johtojen suojakumit repsottivat

Höyry on hyväksi myöskin ahtaisiin paikkoihin


Lisää kylkien todellisuutta



Maalipinta tarkasteltiin vielä saveistuksen jälkeen niin hyvin, että
poistettiin kaikki ylimääräiset liat vielä Festoolin
tarkkuustyökalulla

Pakoputken ulostulotkin olivat melkoisen matat

Takakontissa oli jälkiä pusuista



Bensaluukku puhdistettuna

Sisustan höyrypesua verhoilun päältä ja alta



Sisusta oli pyyhinnän tarpeessa


Konehuoneen peitto oli melkoisen kurainen, joten höyrypesuria kehiin





Moottoritila sai Autoglymin Vinyl & Rubber caren


Auton mallimerkinnät ja logot käytiin läpi pistehöyryllä lian ja
vanhojen vahojen poistamiseksi vaikeista koloista ennen myllytystä




Seuraavaksi ensimmäinen veto Festoolin MPA-5000 tahnalla ja oranssilla
laikalla. Syvien naarmujen takia todettiin liian vähän leikkaavaksi
comboksi joten järeämmän aseet piti ottaa käyttöön naarmuja varten.



Mr-Shineld aka "Bastard" saapui seuraksemme lauantaina iltapäivällä ja
toi omat aseensa mukana. Kaikki aseet naarmuja vastaan

Bastard työntouhussa


Ensimmäiset vedot





Kerkesin kuvailla toisen kyljen lohduttomuutta silläaikaa, kun toiset
olevat toisen kyljen kimpussa





50/50

Nyt löytyi sitten oikea combo katon syvien jälkien hävittämiseen.
Scholl Concepts S2 & Festool keltainen



Useampi veto, niin kyllä ne naarmut saivat kyytiä

Takakonttikin oli melkoisen lohduttomassa kunnossa


MR-Shineld tutkii Rupesin lampulla 6-step ajon jälkeen katon maalipintaa


Päätettiin ottaa maalipinnan paksuusmittarikin esille ja vähän
mittailla millaista maalipintaa premium-luokan autosta löytyy.
Lukemathan olivat normaalia autoa suurempia







Autosta myöskin käytiin pikkukoneella läpi ns"nollakulmat" jotka eivät
näy muulloin kuin makuuasennossa





MR-Shineldin kädenjäljen näytteitä


Vanne odottamasta puhdistusta ja suojausta

Ahtaiden paikkojen ässä

Myllytyksessä ja sen jälkeen ainoa liina joka hyväksyttiin pyyhintätouhuihin

Correction stage complete!




Laikat puhdistettiin huolellisesti aina jokaisen vedon jälkeen

Takavalojen ajoa






Autoon oli tarkoitus hieroa Nanolexin uutukainen SI3D mutta
ajanpuutteen vuoksi ajateltiin pistää jotain premiumia
vahavalikoimasta. TI-22 pohjille ja Desirable päälle


Auto LSP pinnassa

Kiesi pihalle ja järkkäri laulamaan













Loppuyhteenveto:
Suomen tieliikenteessä erittäin harvinainen auto, jonka maalipinta
kaipasi ehostusta takaisin omaan arvokkuuteensa. Autoa oli kiva
työstää hyvillä välineillä ja ennenkaikkea pääsi kokeilemaan jotain
uuttakin. Viikonlopun aikana autoon tuli käytettyä työtunteina varmaan
lähemmäksi 80 tuntia kolmeen mieheen. Kiitokset puolestani
Janssonille ja Bastardille projektistamme

Kiillotusterveisin
-Jopi