My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
Jopi
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 12:29 pm
Paikkakunta: Kuopio

My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Jopi » To Heinä 02, 2015 9:15 pm

Hellou Kinnaslaiset!

Tämän vuoden toinen projektijuttumme on Suomen oloissa hieman
eksoottisempi kulkine. Hoidettavaksemme saapui James Bondin
kulkineenakin tunnettu Aston Martin DB9 vuosimallia 2004.

Kuva

Auto on väriltään musta, joten tiesin heti projektin saapuessa, ettei
tule olemaan helppo viikonloppu... Maalipinta oli oli kauttaaltaan
naarmujen peittämä ja arvokkuuteensa nähden melkoisen toivottomassa
kunnossa. Autoa oli pesty harjapesussa. Ajateltiin, että kerran kun
tämmöistä karkkia pääsee työstämään, niin annetaan sille arvoisensa
käsittely  Auto ajettiin jostain kohtaa jopa 6-steppinä. Festoolin
meille uudet kiillotusaineet MPA-6000 ja MPA-9000 kerkesivät tulla
juuri ennen projektin alkamista, niin niitähän oli päästävä
kokeilemaan. Lakkapinta oli erittäin pehmeä sillä pyyhintään
jouduttiin käyttämään kaikkein hienointa Crazy pile liinaa, koska
marketin ”kovemmat” liinat jättivät pintaan pyyhintäjäljet.
Tämän jutun takana nimimerkit ”Janssoni”, Mr-Shineld aka ”Bastard” ja
tietenkin allekirjoittanut. Lupa nauttia, olkaa hyvät!

1: Esipesu
- Autobrite Magifoam

2: Vanteet
- Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover
- Autobrite Just the Tonic. Pitkäaikainen liuotus vanhojen
rengaspainojen liimoille
- Woolies puhdistus

3: Ovenvälit, bensaluukku ja moottoritilan reunat
- Scholl Concepts Green APC

4: Kinnaspesu
- Scholl Concepts Green APC + Microfiber Madness Incredimitt + 2BM

5: De-Iron, De-Tar, Clay
- Autobrite Purple Rain 2.0
- Autobrite Just the Tonic
- Sonax Clay Disc Festoolin Festoolin Rotexilla ajettuna. Scholl
Concepts Green APC liukkarina

6: Kiillotus
- 2x Festool Rotex FE-150 FEQ
- Festool Rap 80
- Festool SHINEX RAP 150-14 FE uusi matalakierrosmalli & Festool
SHINEX RAP 150 vanhempi malli.
- Festool keltainen laikka & Scholl Concepts S2
- Festool keltainen laikka & Festool MPA-5000 Speed Cut
- Festool oranssi laikka & Festool MPA-6000
- Festool valkoinen laikka & Festool MPA-8000
- Festool valkoinen laikka & Festool MPA-9000
- Festool musta laikka & Festool MPA-11000
- Autobriten mikrokuitulaikkaa pakoputken ulostuloille
- Useampi Microfiber Madness Crazy Pile aineiden pyyhintään
- Hologrammien tarkasteluun Rupes LL 150 Swirl Finder, Fenix
TK-70&L2D&RC40 tykit.


7: Konehuone

- Autoglym engine&machine cleaner
- Konepeiton kangaspintojen höyryimurointi
- Autoglym vinyl&rubber care suojaukseen


8: Välipesu, kuivaus

- Scholl Concepts Green APC raakana pintaan suihkepullolla
- Microfiber Madness Incredipad
- Microfiber Madness Dry Me Crazy
- Auton merkkien ja mallimerkintöjen pistehöyrytys CWN Dolphin höyrypesurilla

9: LSP
- Ipailu 2 kertaa auton läpi jonka jälkeen Nanolex Paint Cleaner premium
- Angelwax TI-22 pohjalle
- Angelwax Desirable


10: Muovipinnat

- Nanolex Trim Rejuvenator

11: Pakoputken päät
- Britemax Metal Twins (Easy Cut ja Final Shine)

12: Renkaat, vanteet
- Nanolex Tire & Rubber Restore
- Ipailu pariin kertaan
- Bouncer’s Looking Sweet

13: Sisusta
- CWN Dolphin höyrypesurilla nahkaistuimet, lattiamatot ja lattiaverhoilu.
- Nanolex interior cleaner
- Nanolex Textile & Leather Sealant
- Pölyjen pyyhintä Microfiber Madness Crazy Pile


Muutama kuva autosta missä kunnossa se meille toimitettiin. *HUOM!
JUTUN KUVAT AUKEAA ISOKSI NIITÄ KLIKKAAMALLA*

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Luonnollisesti homma alkoi kunnon vaahtopesulla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Raudan ja pienpoisto. Vanteissa oli pikeä ja rautaa jonkin verran.
Maalipinnan värityksen takia en raudan määrää pystynyt arvioimaan
maalipinnassa. Ei ainakaan kovin punaista evästä valunut kylkiä
pitkin. Vanteista hävitettiin useampi näkyvä vanha vannepainopaikka
missä oli liimat vielä jäljellä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen oli vuorossa kinnastelut kahden ämpärin taktiikalla!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten kuivailut Dry Me Crazy liinalla. Isoin pettymys oli, ettei
Microfiber Madnessin Dropnetic liinat pysyneet maalipinnassa
kuivauksen yhteydessä :oops:

Kuva

Kuivauksen jälkeen siirryttiin sisätiloihin kellon ollessa puolen yön
paremmalla puolen ja luonnonvalon loppuessa päätettiin saveistus ja
tarkempi hiplailu jättää seuraavan aamun murheeksi. Auto sisälle ja
sisustan kimppuun :ugeek: Höyrypesut ja imuroinnit Dolphinin
höyrypesurilla. Pesuaineena Nanolex Interior Cleaner ja harjana
Autoglymin vanneharja. Pintaan Nanolex Textile & Leather Sealant.

Kuva

Kuva

Kuva

Maalipintaa valossa tarkasteltaessa huomattiin, että saveistusta ei
pysty välttämään. Sen verran jäi shaibaa pintaan...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Samalla sitten tarkasteltiin maalipinnan todellista kuntoa :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraava aamu koitti, joten viileän konehuoneen kimppuun :detariler:

Kuva

Bensaluukun alta löytyi tykkeutunut filtteri, joten siellä lillui
roskat ja vedet. Onneksi auton kori on täysin alumiiniä, niin ei se
ruostu :D Filtteri otettiin irti ja puhdistettiin.

Kuva

Likaiset ovenvälit saivat tymäkän APC-liuoksen.

Kuva

Moottoritila pestiin painepesurilla suihkuttaen moottorista poispäin.

Kuva

Kuva

Takaluukun saranoiden alla oli melkoinen likakasa :?

Kuva

Kuva

Samoin takakontin ja takaikkunan välissä oli kanssa likaista. Samoiten
takaikkunan tiiviste repsotti, niin se puhdistettiin ja korjattiin
liimamassalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sonaxin savilaikka kehiin! :buffer: Liukkariksi APC:tä

Kuva

Kuva

Kuva

Saveistuksen jälkeen normaalit huuhtelut ja kuivaus. Sen jälkeen vähän
lisää maalipinnan ihmettelyä.

Kuva

Kuva

Kuvista käy hyvin ilmi auton musta helmiäinen väri.

Yksittäisiä syviäkin naarmuja löytyi

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

En tiedä mitä apukuskin umpiolle oli tapahtunut mutta melkoiset jäljet
siinä oli :shock: Niitä hiottiin vesihiomapaperilla ja lopuksi
kiillotettiin laikalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Varsinkin kuskinpenkin verhoilu saanut ajanpatinaa melkoisesti.

Kuva

Kuva

Takakonttikin pestiin ja höyryimuroitiin

Kuva

Kuva

Takakontissa oli hauska vipu :) Liekkö auto oli ottanut vaikutteita
elokuvamaailmasta

Kuva

Vähän johtojen suojakumit repsottivat

Kuva

Höyry on hyväksi myöskin ahtaisiin paikkoihin

Kuva

Kuva

Lisää kylkien todellisuutta

Kuva

Kuva

Kuva

Maalipinta tarkasteltiin vielä saveistuksen jälkeen niin hyvin, että
poistettiin kaikki ylimääräiset liat vielä Festoolin
tarkkuustyökalulla

Kuva

Pakoputken ulostulotkin olivat melkoisen matat

Kuva

Takakontissa oli jälkiä pusuista

Kuva

Kuva

Kuva

Bensaluukku puhdistettuna

Kuva

Sisustan höyrypesua verhoilun päältä ja alta

Kuva

Kuva

Kuva

Sisusta oli pyyhinnän tarpeessa

Kuva

Kuva

Konehuoneen peitto oli melkoisen kurainen, joten höyrypesuria kehiin

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Moottoritila sai Autoglymin Vinyl & Rubber caren

Kuva

Kuva

Auton mallimerkinnät ja logot käytiin läpi pistehöyryllä lian ja
vanhojen vahojen poistamiseksi vaikeista koloista ennen myllytystä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi ensimmäinen veto Festoolin MPA-5000 tahnalla ja oranssilla
laikalla. Syvien naarmujen takia todettiin liian vähän leikkaavaksi
comboksi joten järeämmän aseet piti ottaa käyttöön naarmuja varten.

Kuva

Kuva

Kuva

Mr-Shineld aka "Bastard" saapui seuraksemme lauantaina iltapäivällä ja
toi omat aseensa mukana. Kaikki aseet naarmuja vastaan

Kuva

Bastard työntouhussa

Kuva

Kuva

Ensimmäiset vedot

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kerkesin kuvailla toisen kyljen lohduttomuutta silläaikaa, kun toiset
olevat toisen kyljen kimpussa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

50/50

Kuva

Nyt löytyi sitten oikea combo katon syvien jälkien hävittämiseen.
Scholl Concepts S2 & Festool keltainen

Kuva

Kuva

Kuva

Useampi veto, niin kyllä ne naarmut saivat kyytiä

Kuva

Takakonttikin oli melkoisen lohduttomassa kunnossa

Kuva

Kuva

MR-Shineld tutkii Rupesin lampulla 6-step ajon jälkeen katon maalipintaa

Kuva

Kuva

Päätettiin ottaa maalipinnan paksuusmittarikin esille ja vähän
mittailla millaista maalipintaa premium-luokan autosta löytyy.
Lukemathan olivat normaalia autoa suurempia

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Autosta myöskin käytiin pikkukoneella läpi ns"nollakulmat" jotka eivät
näy muulloin kuin makuuasennossa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

MR-Shineldin kädenjäljen näytteitä ;)

Kuva

Vanne odottamasta puhdistusta ja suojausta

Kuva

Ahtaiden paikkojen ässä

Kuva

Myllytyksessä ja sen jälkeen ainoa liina joka hyväksyttiin pyyhintätouhuihin

Kuva

Correction stage complete!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Laikat puhdistettiin huolellisesti aina jokaisen vedon jälkeen

Kuva

Takavalojen ajoa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Autoon oli tarkoitus hieroa Nanolexin uutukainen SI3D mutta
ajanpuutteen vuoksi ajateltiin pistää jotain premiumia
vahavalikoimasta. TI-22 pohjille ja Desirable päälle

Kuva

Kuva

Auto LSP pinnassa

Kuva

Kiesi pihalle ja järkkäri laulamaan

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Loppuyhteenveto:


Suomen tieliikenteessä erittäin harvinainen auto, jonka maalipinta
kaipasi ehostusta takaisin omaan arvokkuuteensa. Autoa oli kiva
työstää hyvillä välineillä ja ennenkaikkea pääsi kokeilemaan jotain
uuttakin. Viikonlopun aikana autoon tuli käytettyä työtunteina varmaan
lähemmäksi 80 tuntia kolmeen mieheen. Kiitokset puolestani
Janssonille ja Bastardille projektistamme :kippis:

Kiillotusterveisin
-Jopi

Avatar
Modifier
Viestit: 2129
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Modifier » To Heinä 02, 2015 9:41 pm

On siinä pojat tehny melkoisen duunin, mutta lopputulos palkitsee. :thumb:

vesil
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 9:44 pm

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja vesil » To Heinä 02, 2015 10:51 pm

Premium auto ja premium työtä! :thumb:

Jantsu
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 7:45 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Jantsu » To Heinä 02, 2015 11:15 pm

Upeata on. Täytyy hattua nostaa.
Mitäs Bastard on/oli mieltä festoolin kamppeista, aineet/koneet/laikat?

Deadbeat111
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » Pe Heinä 03, 2015 12:43 am

Tuli kyllä niin makeen näköinen. Olisi ollu kiva soolona hoitaa tuo projekti :P

Avatar
Posambique
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Heinä 03, 2015 9:45 am

Mites toi kuvien määrä? :mrgreen:

Positiivisessä mielessä tarkoitin kylläkin, mielummin liikaa kuin liian vähän fotoja. Upeaa työtä ja hienoa jälkeä.
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
seatts
Viestit: 1592
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Heinä 03, 2015 10:58 am

On kyllä taas kiilloteltu oikein pohjanmaan kautta. :good:

MAR4
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 11:10 pm

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja MAR4 » Pe Heinä 03, 2015 12:30 pm

On kyllä mahtava määrä kuvia ja vielä mahtavampi lopputulos! Sattuuko oleen ääninäytettä saatavilla?

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Heinä 03, 2015 12:57 pm

Pienimuotoinen urakka oli lukea ja katsoa kuvat! Mutta vielä isomman urakan äijät tehny!

Ei mun mielestä näyttänyt pahalta nuo lähtökohdat. Lopputulos kyllä muikea! :thumb: :good:

Avatar
Kylli-täti
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » Pe Heinä 03, 2015 7:19 pm

Mahtava juttu, mahtavat kuvat, mahtava työnjälki ja mahtava kuluma penkissä :thumb: Tää taitaa olla sama auto joka lähti Tampereelta muutama vuos sitten Seinäjoen suuntaan ja palas Tampereelle liikkeeseen parin päivän päästä. Syytä en muista :?

Minkäs takia moottoritila pestiin viimesenä? Oon miettiny samaa juttua monet kerrat koska ite alotan aina moottorista ja vanteista. Mua ainakin ketuttaa kun rasvamällit ja kaikenmaailman havunneulaset lentelee pitkin maalipintoja varsinaisen päällipesun jälkeen... Kuumaa polttomoottoriahan ei kannata alkaa ruiskiin.

Avatar
Henripit
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 10:44 am
Paikkakunta: Espoo 02740

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Henripit » La Heinä 04, 2015 11:35 pm

Nättiä jälkeä! Toivottavasti omistaja vaihtui kiillotuksen jälkeen, ettei ole taas kohta yhtä huonossa kunnossa.
Edistyminen --> Step 1 - Step 2 - Step 3

Avatar
Bastard
Apupoika
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 1:34 pm
Paikkakunta: Seinäjoki / Reisjärvi
Viesti:

Re: My name is Bond. James Bond - Aston Martin DB9

Viesti Kirjoittaja Bastard » Su Heinä 05, 2015 10:32 am

Ja tästäkö tuli hyvä :D Oli jotenkin hankalan oloinen viimeisteltävä ja itsehän en tosiaan nähnyt valmista lopputulosta.
Jantsu kirjoitti:Upeata on. Täytyy hattua nostaa.
Mitäs Bastard on/oli mieltä festoolin kamppeista, aineet/koneet/laikat?
Koneet:
Shinex on paras rotary jota olen käyttänyt. Mut hox, minulla on vanhan mallinen kone ja uutta tulee piakkoin hyllyyn. Ergonomia toki sama, mutta esim. jäähdytystä parannettu ja minimi kiekkoja hieman nostettu.
Rotex kaipaa hieman totuttelua. Toki kompakti koko on mieleen. Kiinnostaisi kokeilla tuota Rotexin välimallia...

Laikat toimii, mutta pojilla oli vain yksi valkoinen flättinä. Mustat oli "nänni"mallia. Jotenkin ei tuo profilointi ole täysin omaan mieleen, en teidä miksi.

Tahnat ovat jääneet hieman vähälle käytölle. En tiedä miksi. Itse käytin 5000 ja 11000 tahnoja. Ei kuivu rotaryllä, kestää painetta ja kierroksia. Vedellä voi ehkä snadisti jatkaa (tämä vaatii paneutumista lisää).

Tahnat ja laikat kaipaavat toki vertailua hieman muihin tuotteisiin ja ristiin testaamista niin voisi paremmin laittaa järjestykseen ominaisuuksia.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

Vastaa Viestiin