Vene kuvia vuosien varrelta

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
jyrkiboy

Vene kuvia vuosien varrelta

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ti Tammi 21, 2014 7:54 pm

Ammattitaitoa siirretty myös veneiden pariin. Nämä ovatkin sitten ihan oma maailmansa. Maalatut osat ovat kuin mikä tahansa auton kiilloitus mutta Gel Coat on ihan eri maailmansa. MItä karkeemmat välineet sitä parempaa lopputulosta. Meni muutama tunti harjoitellessa kun olin turhan lempeä. Näiden parissa menee pari kuukautta :)

Maalatut osat saavat rakkautta
Kuva

Kuva

Kuva

Keväällä kun aloitetaan on meren ääressä viileää
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimeistely 3M keltakorkkisella ;)
Kuva

Kuva

Sitten on perinteisiä maitojauhe veneitä. Aurinko polttaa pinnan matta pintaiseksi josta lähtee valkoista purua. Kova kiilloitus ja taas kiiltää
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Perus taisteluvälineet niin merellä kuin maalla
Kuva

Purkkareitakin
Kuva

Kuva

Kuva

perälauta on menettänyt kiiltoaan
Kuva

Kuva

taisteluvälineen hapettumista vastaan
Kuva

50/50
Kuva

hapettumia
Kuva

Kuva

ja tällaisia niistä tulee
Kuva

ja seuraava vene
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vähän pienempi alus
Kuva

ja sen isoveli :)
Kuva

Kuva

Ja edellisen isompi veli
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

oma suosikkini joka todella hyvin pidetty
Kuva

Kuva

Kuva

Testausta kuinka Fixer puree vesihiottuun pintaan, toimii
Kuva

Kattopleksit läpinäkyviksi
Kuva

Kuva

Kuva

joka keväinen projekti poistaa ruhosta 5-8kg elopainoa eli täydellistä kuntosali liikuntaa.
Mun nimi on Jyrki

JaniH

Re: Vene kuvia vuosien varrelta

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ti Tammi 21, 2014 8:45 pm

Aika herkkua silmille :good:

Kokoajan vain alaspäin rullatessa odotti että koska tullee joku Siljan tai Vikingin paatti :)
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Tammi 21, 2014 9:24 pm

Komeita veneitä ja hienosti on työtä tehty. Täytyy sanoa, et tuo on kovaa homma. Itse viime kesänä 2 pv ennen Kuopioon ablaatioon menoa sellaisen 8 paikkasen 5.7 metrinen veneen pesin, kiillotin ja vahasin ja koko pitkä päivä siinä menikin. Sitä ei ollut aikoihin edes pesty kunnolla, niin työsarkaa riitti. Hyvästä kuntoilusta tuo tosiaan käy, siitä olen täysin samaa mieltä. :thumb:

Detailingshop

Viesti Kirjoittaja Detailingshop » Ti Tammi 21, 2014 9:29 pm

Hyvää vinkkiä, kiitos, kuten myös silmänilosta, tuskin nuo tehtaalta tullessaan ole kaikki noin hienoja. Itsellä ei ole kuin 5-metrinen, ei varmaan mene kuin yksi päivä taas ensi kesänä. Mielenkiintoisia muotoja tulee vastaan noitten kiillottamisessa.

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ti Tammi 21, 2014 9:39 pm

Kyllä tuntuu selässä ja käsissä kun noita tekee. Ekat 5 metrii on ihan kivoja mutta kun veneellä alkaa olla pituutta 20 m niin se käy jo kunnon päälle. Ja työ tehdään tauotta kovalla tahdilla niin siinä on kuntosalini :) Yksi 10m purkkari piti vielä vesihioa käsin vesilinjasta ja silloin oli se toinen päivä jo aika puhki.

Luvattoman huonossa kunnossa ihmiset pitää veneitään. Onneksi itsellä ei ole venettä kun sitä pitäisi kiillottaa varmaan septitankkia myöden ;)

Yksi hyvä homma veneissä on kyljet jotka on tasaista pintaa metri toisensa jälkeen. Pari kuukauden päästä se taas alkaa ja veneitä saa kiilloittaa niin maalla kuin vedessäkin kymmeniä kappaleita mutta onneksi vähän alle sata :D
Mun nimi on Jyrki

Kylli-täti

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » Ti Tammi 21, 2014 9:44 pm

Iso hatunnosto :thumb: Valitettavasti tiedän kuinka perseestä noi valkoset mattapinnat saattaa olla. Aina repee pyllyreikä niitten kanssa :censored:

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Tammi 21, 2014 10:04 pm

jyrkiboy kirjoitti:Pari kuukauden päästä se taas alkaa ja veneitä saa kiilloittaa niin maalla kuin vedessäkin kymmeniä kappaleita mutta onneksi vähän alle sata :D
Pakko on kyllä hattua nostaa tuollaisesta suorituksesta mut aika varmaan menee nopeaan, Kuunteletko radiota samalla ?

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ti Tammi 21, 2014 10:10 pm

kuuntelen vain sydämeni ääntä :) Pelkät kuulosuojaimet päässä.

Tavoitteena aina että alle 15 min pitää olla selkä märkänä muuten tuntuu hidastelulta. Mattapintoihin keksin hyvän yhdistelmän jolla niistä pääsee nopeasti eroon. Lyhyt karvainen laikka ja Fixer tai muu nanopohjainen kiilloitusaine. Aluksi pykii vastaan kunnolla mutta se menee nopeasti ohi ja pinta alkaa kiiltämään taas.
Mun nimi on Jyrki

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Tammi 21, 2014 10:29 pm

Hienoa pintaa!!! Eikös isossa Youtube maailmassa noihin lyödä aina Gtechniqin tuotteita pintaan :thumb:

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ti Tammi 21, 2014 10:50 pm

Ei ole suomalaisista vielä maksamaan kestopinnoitteita veneisiinsä joten tähän asti menty Collinite 845, 925 tai Menzernan PowerLock.

Kiitoksia kommenteista, raskas työ tekee onnelliseksi :D (lue laihaksi)
Mun nimi on Jyrki

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Tammi 21, 2014 11:00 pm

Ihan vain mielenkiinnosta... mikäs noista kestää parhaiten suomenolosuhteita ja tuota suolavettä?

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ti Tammi 21, 2014 11:08 pm

Collinite 845 ja kun laittaa pari kerrosta. Muutamat veneet ovat helmeilleet vielä seuraavanakin keväänä pesussa. Riippuu paljon kuinka omistaja pesee venettää kesän aikana. Toiset jynssää ne naarmuille joka kesä kun osa pesee jos muistaa.
Mun nimi on Jyrki

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Tammi 21, 2014 11:11 pm

jyrkiboy kirjoitti:kuuntelen vain sydämeni ääntä :) Pelkät kuulosuojaimet päässä.

Tavoitteena aina että alle 15 min pitää olla selkä märkänä muuten tuntuu hidastelulta. Mattapintoihin keksin hyvän yhdistelmän jolla niistä pääsee nopeasti eroon. Lyhyt karvainen laikka ja Fixer tai muu nanopohjainen kiilloitusaine. Aluksi pykii vastaan kunnolla mutta se menee nopeasti ohi ja pinta alkaa kiiltämään taas.
Et oo radiopelttoreihin tykästynyt. Itse käytän töissä noita aina, silloin kun olen meluisassa paikassa ja viihtyvyys on taattu :)

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ke Tammi 22, 2014 12:15 am

jyrkiboy kirjoitti:Collinite 845 ja kun laittaa pari kerrosta. Muutamat veneet ovat helmeilleet vielä seuraavanakin keväänä pesussa. Riippuu paljon kuinka omistaja pesee venettää kesän aikana. Toiset jynssää ne naarmuille joka kesä kun osa pesee jos muistaa.
Vedät collin epäkeskolla pintaan?
SPOILERSPOILER_SHOW
Miten tuota saa käytettyä ekonoomisesti kun on niin hankala pullo ja hiukan paksua tuo tökötti?

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ke Tammi 22, 2014 6:20 pm

Olen levittänyt Rotari koneella ja käsin.

Collinite on hankalaa tavaraa saada pullosta pois kylmällä mutta ennen juhannusta kun kaikki haluavat veneensä vesille niin silloin auringon lämmössä juoksee välillä turhankin liukkaasti pullosta ulos :)
Mun nimi on Jyrki

Bdh

Viesti Kirjoittaja Bdh » Ke Tammi 22, 2014 9:56 pm

On sulla ollu homma noissa, hatunnosto! Muutenkin omistushaluja herättäviä paatteja kuvissa ja harvalla on holottomia veneitä. :D

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Tammi 22, 2014 10:08 pm

Toihan vois olla ihan mukavaa puuhaakin tämmöselle masokistille. Jyrki ota mut keväällä kisälliksi niin laulatetaan kimpassa parit hiilet koneista :lol:
Vain YKSI LSP!

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » To Tammi 23, 2014 10:08 am

Urran pidetään mielessä jos alkaa olemaan työpaine liian kova :D Onneksi on aina ollut pari kuukautta aikaa tehdä näitä rakkauden siemeniä.
Mun nimi on Jyrki

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Pe Tammi 24, 2014 12:00 pm

Muakin pyydettiin tekemään joku reilun vitosen sisäperä purkki. Mulla ei toiminu oikein leikkaavat ainee siihen mattapintaiseen kanteen millään muotoa. Piti tehdä sitten miedon kaavan mukaan ja hakea pelkkä kiilto takaisin, huolimatta naarmuista.

Aikaahan siihen meni kuten myös tpaitoja, mut lopulta en raskinut pintaan laittaa muutakuin pinnoitteen.

Täytyykin ensi keväänä kysyä miltä pinnat näyttävät. Kuvaa nyt tähän en saa laittaa kun kuuleman pitäs omat aiheet siitä tehdä, vaan enpä nyt taida alkaa siihen kuitenkaan. Tai sit alan, mistäs minusta tietää.

Mutta komeita on nuo amtn kuvat kuten noi isot kipot sinisine pohjineen. Mahtavia..
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Pe Tammi 24, 2014 12:09 pm

Hapettumiin auttaa usein se kaikkein järein mitä mukana on eli karvalaikka ja extra leikkaava neste. Joskus vähän jännittää puhastella veden päällä ettei pudottele tavaroita veteen kuten konetta :) Tuo sininen perälaudan tein veden päällä ja yksi purkki putosi kellumaan, onneksi oli pullo jo tyhjillään niin sain napattua sen takaisin.

Sitte tiedoksi niille jotka ekaa kertaa veneiden kanssa puuhaa niin aloittaakaa rauhallisilla kierroksilla ettei pinta pala ruskeaksi, testattu on :D vesihiomalla lähti ruskea väri valkoisesta.
Mun nimi on Jyrki

Tapsu

Viesti Kirjoittaja Tapsu » Ti Tammi 28, 2014 10:47 pm

Tehtaalta lähtiessään noin gelcoat veneet (ainakin yhden isoimman suomalaisen valmistajan kohdalla) vedellään karvalaikalla ja karkeilla tahnoilla niiden virheiden osalta mitä tulee tuotantoprosessin osalta ja silloin kun joudutaan vaikkapa korjailemaan lasikuidulla sekä geelikitillä joitain "virheitä", eikä noita koskaan vahailla. Noissa on gelcoattia n. 1mm-10mm asti hiontavararaa (pahimmilleen siis 10mm koska yleensä 3mm jälkeen alkaa geeli halkeamaan) Muutaman takukorjauksen tehneenä melkein sanoisin että noita veneitä kannattaa ajella ihan surutta karvalla sekä karkealla tahnalla...lämpö ei karvalla nouse korkeaksi ajaessa eikä silloin pääse pinta "palamaan" Tietysti holoja tulee reilusti karvalla ajaessa, mutta noi veneet on täysin eri asia kuin autot, holot ei paista vettä vasten. Sitten toinen homma jos valkea gelgoat pinta näyttää keltaiselta on syy siinä, että hartsi paistaa läpi-----> yleensä myllytys auttaa mutta joskus joutuu hiomaan pintaa. Noi gelcoat pinnat on oikeesti ihan eri pintoja kuin autossa..

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ma Helmi 03, 2014 1:00 pm

Erikoista että teidän mielestä pitää olla leikkaavimmat välineet. Mulla tosin vain kokemusta tuosta yhdestä veneestä, mut itse omistaja yritti omalla koneellaan karkeiden aineiden kanssa eikä saanut kuin tuhoja aikaan..

Eikä tee mieli kyllä alkaa kokemustakaan kartuttamaan. Myllyttäkää te niitä jos energiat riittää :thumb:
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ma Helmi 03, 2014 5:27 pm

Niinhän se menee että ensin pitää arvioida missä kunnossa pinta on ja sitten valita siihen oikeat välineet. Minun tapauksessa yksikään vene ei ollut saanut kiilloitusta sitten tehtaalta lähdön jos silloinkaan.
Mun nimi on Jyrki

Tapsu

Viesti Kirjoittaja Tapsu » Ma Helmi 03, 2014 7:42 pm

Niin ja se pinta palaa noissa kun tahna loppuu..ainakin oman kokemuksen mukaan noissa saa ihan huoletta käyttää tahnaa kun hankailee...Eikä ole tosiaan ihan kevyttä hommaa. Joskus ollut sellaisia potilaita missä esim. 25 jalkaisen paatin molemmat kyljet jouduttu hiomaan kokonaan uudelleen aplarin takia karkeuksilla 240,320,400,600,800 sekä viimeisenä 1200. Siittä sitten menee pari päivää pelkässä kiilloituksessa :) Ja siltikin siitä ei tule missään nimessä priima pinta. Se hartsi on kumma aina kun se tuppaa kutistumaan silloin tällöin.

Jyrki951

Viesti Kirjoittaja Jyrki951 » Pe Helmi 28, 2014 9:14 pm

Pitihän tänne rekisteröityä vihoinkin, kun tullut luettua näitä juttuja ja ihasteltua projekteja.

Jos sitä vaikka uskaltautuisi myllyttämään veneen (10 m purkkari) kyljet kun aina kevään vahauksen yhteydessä miettii, että kyllä tarvisi tehdä jotakin radikaalimpaa. Venehän on siitä kiitollinen, että kun se on vedessä niin pieniä virheitä ei valkoisesta gelcoatista erota.

No, jos tarttuisi härkää sarvista niin seuraavaa oli suunnitteilla. Korjatkaa, jos menee ihan metsään.

- Koneeksi ajattelin hankkia jotakin kohtuuhintaista rotaryn, esim. http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... ductId=854" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
- Lampaanvillalaikalla ja Mirka Polarshine M25 tai M35, varovaisesti aluksi kokeillen ettei gelcoat paistu
- Jos Projectechilta ostaisi joitakin Hex-Logic laikkoja, sininen? ja tekee kiillottamisen jollakin hellävaraisemmalla aineella, ei tule heti mieleen muuta kuin Autoglym SRP?
- Suojaaminen jollakin aineella, ei vielä käsitystä mikä olisi sopiva.

Onko tuossa joku asia fundamentaalisesti pielessä?

Kiitollisuudella ohjeet vastaanotetaan :)

Vastaa Viestiin