Mini Countryman SD

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!

Mini Countryman SD

ViestiKirjoittaja Kese » La Touko 27, 2017 3:08 am

Pihaan saapui '13 mallin Countryman S-korilla ja chrome-line ulkopaketilla. Vuoden ikäisenä uitettu, mutta keskimääräistä paremmassa kunnossa nelivuotiaaksi, kiitos siitä edelliselle omistajalle. Vahaakin on joskus selvästi käytetty, josta ostohetkellä ei tosin ollut jäljellä enää kuin muistot muoviosissa, peileissä ja ovenkahvojen sisäpuolella.

Koska muovi kaipasi ehdottomasti ehostusta ja maalipinta suojelua kiukkuisten talitinttien päivittäiseltä tykitykseltä, tuli tämän kanssa harjoiteltua ensimmäistä kertaa kevyt myllytys ja Si3D kestopinnoitteen laitto. Jälkikäteen mietittynä vaha ja muovipinnoite olisi ollut oikea valinta, koska auto oli muuten niin hyvässä kunnossa, mutta onpahan nyt vehkeet millä tehdä.

Kuva
Kaupan pihassa. Vasen takalokasuoja paistaa heti silmään. Tuo ei ole enää vahaa, vaan tukea on otettu sisäkurvin seinästä. Katsotaan mitä tuolle voidaan tehdä, vai voidaanko tehdä mitään. Oikeasta kyljestä löytyy ainoat parkkipaikkakolhut. Matkustajan ovessa on vielä sen sinisen auton maalit omien tilalla. No, näitä sattuu. Auto työn alle.

Jannen kanssa sähköpostikeskustelut käyntiin ja tavarat tilaukseen. Vinkkien kera tavarat päivässä kotona, eipä tarvitse miettiä mistä jatkossa tilaa. Ostoskoriin tarttui Rupes UHS -setti, jolla valmistajan mukaan hoituu kovalakkaisen auton one-pass myllytys. Koneeksi ERO-600 epäkesko. Pinnotteeksi Nanolex Si3D foorumin hyvien kokemusten perusteella ja koska sama tavara käy muoviosille ja vanteille, lasikatolle, valoille, kromille... Sisustaan ja laseille tuli myös omat pinnoitteet, jotka odottaa vielä laittoa. Päivitellään!

Kuva
Foam lance täyteen surfexia ja nupit kaakkoon. Kärcherin vanhasta viissatasesta päälle kermakakku, josta kuvassa suurin osa jo valunut pois. Toinen kierros vielä varmuudeksi päälle.

Kuva
Kuva
Jo pesun aikana tuli selväksi, että maalipinta on melko hyvässä hapessa. Myllytysvehkeiden ostaminen alkoi mietityttää.
Surfex-pesun jälkeen pintaan tuli TRIX raudan- ja pienpoisto. Jatkossa aineet ei ole enää samassa pullossa. Ainakaan sellaisessa mikä maksaa 54 euroa/litra posteineen. Vannepesu ja hiilivety toimii varmasti ihan yhtä hyvin. BTBM-kinnastelun jälkeen tehtiin vielä savetus Flexipadsin Clay Pad Applicatorilla, käyttäen BTBM:ää liukasteena. Ei varmaan tule jatkossa käytettyä, jos ei ole ihan pakko. Naarmuja tuli ihan järjetön määrä, eikä lika edes irronnut kunnolla.

Kuva
Kuivausten jälkeen. Vasen etukulma on samea ilman suojaa.

Kuva
Pesunaarmujakin löytyi aurinkoa vasten. Tarkkaan sai etsiä.

Kuva
Näkyykö tuossa auringossa pientä holoakin? Olisiko auto kuitenkin myllytetty vähän aikaa sitten naarmujen puutteesta päätellen?
Kuva
Kylkien alaosa täynnä uutta naarmua savipadistä. Onneksi tuli se laikka hankittua.

Kuva
Vasen lokari on edelleen pesujen jälkeen hirveässä kunnossa. Tuo naarmu ei edes näkynyt ensimmäisessä kuvassa.

Sitten kone esiin ja kiiltoa pintaan.

Kuva
Myllytys tehtiin yhdellä vedolla. Rupes UHS foam pad 150mm ja UHS easy gloss. Shinemate ERO-600 epäkesko.

On tosi vaikea sanoa toimiko tuo nyt miten hyvin loppujen lopuksi, koska naarmuja oli niin vähän. Appelssiininkuortahan pinta on täynnä ja siihen tuo setti ei purrut. Joka tapauksessa savesta tulleet naarmut ainakin peittyi. Hyvältä se näyttää, eikä mennyt huonompaan suuntaan, joten kaikki hyvin. Ensi kerralla vaihtuu laikka pienempään, koska tuosta CM:stä ei oikein tasaista paneelia tahdo löytää. 150mm oli aika vaikea työstää.

Myllytyksen jälkeen vielä surfex pesu, uusi kuivaus ja EX-käsittely koko autoon. Ja se Si3D pinnoite päälle maaliin, kromiin, muoviin, valoille ja lasikattoon. Ikkunat ja vanteet jäi ilman pinnoitetta.

Kuva
Kuva
Jos ei maalipinnassa eroa näy, niin ainakin muoviosat parani ihan älyttömästi. Nyt ne on niin kuin pitää.

Kuva
Lopputulos on hyvä. Täysi resoluutio

Toivotaan että pinnote kestää pitkään. Urakka alkoi klo 8.00 ja kuvat viimeistellystä tuotteesta otettiin 19:30. Toista kertaa ei mielellään hommaa tee yksin alusta loppuun yhden päivän aikana. Etenkin jos pesurit, sähköt ja aurinkosuojat pitää viritellä erikseen ja kaikkea lentävää rähmää varoa jatkuvasti pihalla. Nosturista tai rampistakaan ei olisi haittaa.

Si3D ainetta meni vähän yli puolet pullosta eli n. 17ml. Pitäisi uskaltaa käyttää reilummin, koska näin vähällä määrällä ei levitettyä ainetta nähnyt ollenkaan ja piti enemmänkin arvailla mistä on jo vedetty. Vain konepeltiin tuli tuplakerros ajanpuutteen takia. Muovit syö ainetta ihan niin paljon kuin niille antaa, mutta yllättävän vähällä pärjäsi niissäkin. Vanulappu toimii muovilla paremmin. Samettinen levitysliina alkaa kulua ja hieroutua muoviin, jos pinta on karkeaa. Kannattaa muutenkin ottaa niitä levitysliinoja reilusti, jos jostain listan välistä sattuu vettä valumaan.

Niin, se vasen takalokasuoja. Saa olla aika fakiiri, jos tuosta löytää kosketusjäljet seinän kanssa.
Kuva
Kese
 
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 3:31 pm

Re: Mini Countryman SD

ViestiKirjoittaja Kese » To Kes√§ 08, 2017 12:15 am

Vuorossa vanteiden siistiminen. Parissa vanteessa oli pahat kanttariosumat, jotka piti nopeasti sipaista kuntoon. Hinta projektille oli 15 euroa ja aikaa meni pari-kolme tuntia. Tulos ihan jees, mutta ei täydellinen.

Kuva
Talvivanteen pahin kanttariosuma. Niin syvä, että olisi ehkä vaatinut täyttöä, mutta ei nyt tullut ajan puutteen takia laitettua. Voi olla että pitää laittaa myöhemmin.

Kuva
Karkea hionta 180grit kuivana, jonka jälkeen 400-800-1200-2000 vesissä. Kannattaa jatkossa se eka steppikin ottaa vesissä, koska paperi menee saman tien tukkoon pohjamaalista.

Kuva
Kiveniskumaalia, puolen tunnin odotus ja metallinhohtolakkaa päälle pensselillä. Lakan kiillotus kuivumisen jälkeen 2000:lla ja hiovalla aineella.

Lopputuotoksen sävy osui nappiin. Lakkapintakin on hyvä, mutta maalauksen jälkeen olisi pitänyt tehdä kevyt välihionta, jotta tuon pienen röpelön olisi saanut pois. Eipä se sieltä talvella erotu.


Kesävanne samalla reseptillä
Kuva
Ei niin syvä kolhu kuin talvivanteessa.

Kuva
Hionta 400-2000 asteittain vesissä. Kaikista syvimmät jäljet sai jäädä, ettei tule kuoppaa. Tätä ei tarvitse fillata.

Kuva
Maali ja lakka päälle.

Pienen sävyeron takia ei tullut niin hyväksi kuin talvivanne. Tähän tuli alkuperäistä pintaa jäljitellen useampi kerros lakkaa, mutta edelleen se maali olisi pitänyt ymmärtää tasoittaa ennen lakkausta. Ympäristö olisi myös vaatinut pienen siistimisen Fixerillä tms naarmunpoistoaineella.

Että tällasta. Jos tästä nyt jotain sitten opittiin, niin
- Karkeaa märkäpaperia alkuun, tasoittuu jäljet nopeasti
- Ei tarvitse peiliksi hioa pohjia, maali tarttuu paremmin.
- Välihionta ennen lakkaa!
- Monta kerrosta lakkaa, nopeilla vedoilla. Kuivuu herkästi pinnalla.
Kese
 
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 3:31 pm

Re: Mini Countryman SD

ViestiKirjoittaja vesil » To Kes√§ 08, 2017 9:06 am

Ensiksi pitää kehua auton kiillotusta, kun kukaan ei ole edes kommentoinut. Uskomattoman hyvää pintaa olet saanut aikaan yhdessä päivässä!

Hyvinhän nuo vanteet onnistuivat! Eihän noita enää huomaa, jos ei osaa etsiä. Pitänee tarttua lomalla toimeen ja tehdä sama temppu meidänkin Minin vanteille. Jostain syystä siihenkin on kertynyt kanttariosumaa.

Mitä maalia ja lakkaa käytit vanteissa?
vesil
 
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 10:44 pm

Re: Mini Countryman SD

ViestiKirjoittaja Kese » To Kes√§ 08, 2017 9:15 am

Katselin Bilteman maaleista metallihopean, mahdollisimman kirkkaan.

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Maa ... tId=367458

ja lakka
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Maa ... tId=367432

Pensselillä saa tosi tasaista jälkeä, ja röpelöpinta johtuu käytännössä siitä, ettei maali tartu ja pitää alkaa korjailemaan. Pohjustusmaalikin voi siten olla hyvä laittaa, että saa kunnolla tehtyä.
Kese
 
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 3:31 pm


Paluu Näyttämö

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

x