Nahkat puhtaaksi
Re: Nahkat puhtaaksi
Eipä sitä taida maalamatonta nahkaa olla juuri missään muuallakaan. Mulla on buutsitkin mustat.
http://www.kxd.fi/nahan_faktat Minun ruskeisiin bootseihin vesi imeytyy kuten edellisen linkin sivulla sanotaan:
http://www.nahanhoito.fi/tietoanahasta
Tosin tummaa läiskää ei juurikaan näe. Veden imeytymiseen vaikuttaa niissäkin käytetty hoitoaine.Kosteutta läpäisevä värillinen tasainen nahka (nahalle pudonnut vesitippa imeytyy nahan sisään ja siihen syntyy tumma läiskä) on aina myös aniliinivärjätty.
http://www.nahanhoito.fi/tietoanahasta
-
- Site Admin
Aihetta on sivuttu aika paljon foorumilla ja joo siis missään tapauksessa nyt ei pestä nahkaa - vaan polyuretaanimaalia. Toi on vaikee asia ihmisille käsittää - ne kun luulee omistavansa nahkasisustan tai nahkapäällystettyjä osia 
Muistaakseni ennen 1970 tehdyissä autoissa VOI olla ihan oikeeta värjättyä nahkaa - sen jälkeen ei niinkään
peuge kyllä kissasaippua soveltuu oikein hyvin polyuretaanimaalin kuin myös muoviosien puhdistukseen - mutta ns. kärpäspaperi ilmiötä en väitetystä rasvasisällöstä tosiaan ole saanut aikaseksi
Pitääpi tehdä vertailu Surfex HD pestyn kanssa..

Muistaakseni ennen 1970 tehdyissä autoissa VOI olla ihan oikeeta värjättyä nahkaa - sen jälkeen ei niinkään

peuge kyllä kissasaippua soveltuu oikein hyvin polyuretaanimaalin kuin myös muoviosien puhdistukseen - mutta ns. kärpäspaperi ilmiötä en väitetystä rasvasisällöstä tosiaan ole saanut aikaseksi

Vain YKSI LSP!
En siis missään nimessä tarkoittanut ettei 'kissasaippuaa' (eli marseille saippuaa) voisi käyttää polyuretaanimaalilla maalatun nahan puhdistuksessa. Sehän ei läpäise kunnossa olevaa pintaa. Luultavasti myös ystävällinen nahalle niiltä osin missä pinnoite on kulunut pois.
Olen ehdottomasti edullisen ja toimivan tuotteen kannalla ja sitä käytän itsekin. Käyttöä ei mitenkään ole syytä rajata polyuretaanipinnoitetun nahan pesuaineeksi.
Ja siis kyllähän kyseessä on nahkasisusta tai nahalla päällystetty tuote. Sen nahan pinnoite nyt vain sattuu olemaan polyuretaanimaali. Silti minä pidän nahkapäällysteisistä istuimista. Ratin itse asiassa olen ajatellut viedä päällystettäväksi verhoomoon ja silloin siihen laitetaan nahka jossa ei ole polyuretaanimaalia pinnassa.
Pinnoitettua nahkaa itseasiassa jokin aika sitten laitettiin meillä yhden vanhan sivustavedettävän sohvan istuimeen. Siihen ei vesi imeydy. Se on kyllä niin uusi ja vähällä kulutuksella että kai siinä voi olla jo uutena joku suoja joka estää veden imeytymisen. Ei tullut kysyttyä verhoojalta. Kyllä se tuntuu pinnoituksesta huolimatta mukavalta koskettaa ja on aivan eri tuntuinen kuin kangas tai keinonahka. Sen pinta ei nimittäin ole ollenkaan niin keinonahkaisen tuntuinen kuin autoni 'nahkapenkit'.
Olen ehdottomasti edullisen ja toimivan tuotteen kannalla ja sitä käytän itsekin. Käyttöä ei mitenkään ole syytä rajata polyuretaanipinnoitetun nahan pesuaineeksi.
Ja siis kyllähän kyseessä on nahkasisusta tai nahalla päällystetty tuote. Sen nahan pinnoite nyt vain sattuu olemaan polyuretaanimaali. Silti minä pidän nahkapäällysteisistä istuimista. Ratin itse asiassa olen ajatellut viedä päällystettäväksi verhoomoon ja silloin siihen laitetaan nahka jossa ei ole polyuretaanimaalia pinnassa.
Pinnoitettua nahkaa itseasiassa jokin aika sitten laitettiin meillä yhden vanhan sivustavedettävän sohvan istuimeen. Siihen ei vesi imeydy. Se on kyllä niin uusi ja vähällä kulutuksella että kai siinä voi olla jo uutena joku suoja joka estää veden imeytymisen. Ei tullut kysyttyä verhoojalta. Kyllä se tuntuu pinnoituksesta huolimatta mukavalta koskettaa ja on aivan eri tuntuinen kuin kangas tai keinonahka. Sen pinta ei nimittäin ole ollenkaan niin keinonahkaisen tuntuinen kuin autoni 'nahkapenkit'.
-
Vauvan vaunut saanut kylkeensä jtn vihreää todennäköisesti jostain pensaasta. Kokeiltu on kissasaippuaa harjalla, 4% Pinelineä ja IPA:aa (
) mikrokuituliinalla. Eikä mihinkään. IPA:lla ehkä haaleni jäljet, mutta ei kauheen rankasti viittinyt tonnin vaunuja sillä hieroa. Olisko jotain hyviä ideoita ?

Milläs näitä itse maalattuja penkkejä kannattaa pestä, rasvata (?) ja suojata ? Uskaltaako autofixauksiin erikoistuneeseen liikkeeseen kiikuttaa, sanoivat että ei ole kokemusta itse maalattujen jakkaroiden hoidosta..
Periaatteessa ja käytännössäkin jos maalaus on suoritettu oikein ja nahkamaaleilla niin eipä niiden jälkihoito poikkea millään tavalla tehtaan nahoista. Maalattunahan ne tehtaaltakin lähtee 

Näinhän seon !Wolfie kirjoitti:Periaatteessa ja käytännössäkin jos maalaus on suoritettu oikein ja nahkamaaleilla niin eipä niiden jälkihoito poikkea millään tavalla tehtaan nahoista. Maalattunahan ne tehtaaltakin lähtee
Pitää siis vaan kokeilla pienelle alueelle ensin itse miten reagoi

Onko kellään hyvää ideaa millä kannattais yrittää saada kuulakärkikynän mustetta pois vaaleista nahkapenkeistä?
Black isn't a color, it's a career.
Velipoika löysi Valitut Palat -lehdestä vinkin WD40 monipuolisuudesta. Yksi vinkki oli juurikin mainitsemasin kaltainen tapaus.groovyjay kirjoitti:Onko kellään hyvää ideaa millä kannattais yrittää saada kuulakärkikynän mustetta pois vaaleista nahkapenkeistä?
Ainakin -91 lexuksen penkistä lähti kuulakärkikynän jälki.
-
Kastele vanupuikko IPAan ja pyörittele muste pois. Älä hinkkaa pinnoitetta puhki kuitenkaan!groovyjay kirjoitti:Onko kellään hyvää ideaa millä kannattais yrittää saada kuulakärkikynän mustetta pois vaaleista nahkapenkeistä?
Pikaliima levis taskuun ja jätti sit läiskän ja osan farkkukuituakin vissiin jakkaraan. Oisko ideoita millä lähteä yrittään pois? Ilman että pilaa enempää sitä pintaa. Kissasaippua tuskin puree ja liiman rapsutuskin vähän jännittää että lähteekö pala nahkaa tai pinnotetta ainaki samalla.
Alpina D10 Touring
Oisko tommonen? En tiedä pureeko liimaan... http://detailingshop.fi/nahkapenkkien%2 ... uct_id=158
Katselin uudestaan penkkiä ja farkkuja ja tulin tulokseen että penkin pinnotteesta lähti pala eikä vaatteista. Onneks ei harmita paljoakaan... Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!:D
Alpina D10 Touring
Osaisiko joku nimetä pääkaupunkiseudulta asiantuntevaa liikettä, josta voisi ostaa nahanhoitotuotteita? Nyt en hae nettikauppoja!
Ei lähtenyt kuskinpenkki puhtaaksi kissa saippualla, eikä ~2% surfexilla.
2008 vuoden BMW:n ruskeat nahkapenkki joka on reunasta ja istuinosasta "painunut" tummemmaksi.
Uskaltaako kokeilla tujummilla seoksilla surfexia?
2008 vuoden BMW:n ruskeat nahkapenkki joka on reunasta ja istuinosasta "painunut" tummemmaksi.
Uskaltaa, muutamat kohdat joutunut pesemään joskus megun super degreaserillä aika tujulla seoksella. Kannattaa kumminki muistaa se että kaikki riippuu siitä missä kunnos se pinta on, ettei käy oho hupsista.Pilder kirjoitti:Ei lähtenyt kuskinpenkki puhtaaksi kissa saippualla, eikä ~2% surfexilla.
Mulla tippui vaalealle likaiselle nahkapenkille reilun pisaran verran 20% motoxia, hyvin lähti lika siitä kohdasta ja mitään vahinkoa ei tullut nahalle. Huolellisesti tietysti pyyhittävä ainejäämät jne, tiedät kyllä.. Eli sinuna koittaisin asteittain vahventaa seosta kunnes haluttu vaikutus saavutetaan. Nahka, oli se sitten maalattua eli ei, ottaa varmasti enemmän itseensä huolettomasta harjauksesta kuin kosteudesta tai miedoista liuottimista.Pilder kirjoitti:Ei lähtenyt kuskinpenkki puhtaaksi kissa saippualla, eikä ~2% surfexilla.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler
-
- Site Admin
Kannattaa muistaa että se "nahka" autoissa on polyuretaanimaalattua - hiilivetykin salee toimii
Vain YKSI LSP!
Ja onhan se nahka varmasti likainen, eikä kulunut rikki? Itsellä on kuskin penkin sivutuessa pientä kulumaa ja se on itseasiassa tummempaa kuin tuo vaalea nahka. Pitäisi paikata kun kerkeää.
Likaiset autot ovat ehtymätön luonnonvara
Hiekanvärinen penkki oli saanut sinistä farkun väriä talven aikana sen verran reilusti, että jotain piti tehdä. Penkki oli hoitoaineella käsitelty, mutta eipä tuo paljoa värjäytymistä estänyt. Tärpätillä lähti sininen hankaamatta, muttei aiheuttanut ainakaan silmälle näkyvää vauriota nahalle. Päälle sitten nahan puhdistustainetta tärpättijäämien poistamiseksi ja hoitoaine pintaan.
Kävin bemarista vaaleat nahat läpi LeChat saippualla, onhan se loistavaa tavaraa. Kerrankin hinta/laatusuhde täsmää.
Kaikki pienetkin tahrat ja pinttymät sai pienellä vaivalla puhtaaksi. Eihän tuo alkujaankaan kovin karmeassa kunnossa ollut, mutta kuitenkin huomattava ero silti. Pinnasta tuli oikein samettinen, täytyy kuitenkin jtn suoja-ainetta suihkia vielä pintaan.
Kaikki pienetkin tahrat ja pinttymät sai pienellä vaivalla puhtaaksi. Eihän tuo alkujaankaan kovin karmeassa kunnossa ollut, mutta kuitenkin huomattava ero silti. Pinnasta tuli oikein samettinen, täytyy kuitenkin jtn suoja-ainetta suihkia vielä pintaan.
BMW e91 330d -06
^Le cat saippualla itsekkin olen nahkasisustoja pessyt ja hyvin toimii. Sulla oli kyllä sisusta tosi hienossa kunnossa 

Mikäs olisi hyvän hajuinen tai hajuton hoitoaine? En oikein tykkää Autoglymin tökötin hajusta. Nyt viimeksi käytin jotain huonekaluliikkeen versiota, haisi oikeasti pahalle, mutta haju onneksi häipyi muutamassa päivässä. Niin no, nyt hoksasin että johan se hajuton (tosin viiveellä) löytyi 

-
- Site Admin
Vastoin yleistä uskomista, on täälläkin monesto todettu että autojen nahkat on maalattu polyuretaanimaalilla joten mikään "hoitoaine" mikä sisältää rasvaa tai öljyjä ei imeydy siihen. Lisäksi rasva/öljypohjaiset tekee nahkaan ns. Kärpäspaperi-ilmiön ja imee likaa itseensä huomattavasti nopeampaan.
Jos haluaa nahkan maalille UV suojaa ja pientä mekaanista suojaa niin siihen on tosi hyviä moderneja suoja-aineita. Itse oon käyttänyt Ultiman Interior Guard Plussaa. Se ei ainakaan haise oikeestaan miltään.
Jos haluaa nahkan maalille UV suojaa ja pientä mekaanista suojaa niin siihen on tosi hyviä moderneja suoja-aineita. Itse oon käyttänyt Ultiman Interior Guard Plussaa. Se ei ainakaan haise oikeestaan miltään.
Vain YKSI LSP!