Parhaat nahanhoito aineet

Sisätilojen ylläpito
punaparoni

Re: Parhaat nahanhoito aineet

Viesti Kirjoittaja punaparoni » Ke Syys 03, 2014 7:02 pm

Millä aineella nahkapenkkien nahka pehmeäksi? Auton penkit ovat osittain "kuivuneet", eli nahka on menettänyt pehmeytensä ja on enemmänkin karkeaa kuin pehmeää. Mikä olisi paras aine kyllästämään takaisin nahkan alkuperäinen pehmeys?

Olen pessyt penkit kissasaippualla sekä yrittänyt hoitaa penkkejä Soloksen minkkiöljyä sisältävällä nahanhoitoaineella, mutta ilmeisesti vielä jotain rasvaisempaa ja kyllästävänpää balsamia olisi penkit vailla?

Vinkkejä kiitos!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Syys 03, 2014 7:49 pm

Prestan nahanhoitoaine tunneiksi vaikuttamaan. ;)
Pitäs auttaa, ainakin jotain.
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

punaparoni

Viesti Kirjoittaja punaparoni » Ke Syys 03, 2014 8:18 pm

Peke kirjoitti:Prestan nahanhoitoaine tunneiksi vaikuttamaan. ;)
Pitäs auttaa, ainakin jotain.
Tarkoitat ilmeisesti tätä? http://www.automaalit.net/Presta-Leather-Conditioner" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä luulette, annanko jäädä pohjalle entiset nahanhoitoaineet ja tuolla vain jatkohoitoa päälle?

Saako jostain kivijalkaliikkeestä?

W211

Viesti Kirjoittaja W211 » Ke Syys 03, 2014 10:14 pm

Tuo prestan nahanhoitoaine on kyllä kelpo tavaraa, syventää nahan väriä huomattavasti ja on myös todella hyvä puhdistamaan :thumb: aika voimakas tuoksu tossa on mutta ei huono :)

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Syys 04, 2014 12:06 pm

Juuri tuota tarkoitin punaparoni.
Itse tekisin näin:
Penkkien pesu kissasaippualla
Prestan ainetta reilusti levittäen ja pinnalle voi jättääkkin "imeytymään" ainetta kerroksen
Tuntien päästä tutkimista, joko on tehonnu
Jos ei, niin ainetta lisää vaan. Jos on, niin aineen levitys purkin ohjeiden mukaan normaalisti
Penkkien pitäs olla paljon paremmat
;)
Ja jep W211, tuoksu minustakin hyvä ja nopeasti se laimenee(jos siis häiritsee).
EX Audi TT RS+ & RS3

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Syys 04, 2014 12:59 pm

Onko näissä nahanhoitoaineissa mitään hyötyä levittää paksumpi kerros ainetta jos tarttee pehmittää nahkaa? Lähinnä siis että imeytyykö se paksumpikin kerros vai meneekö vaan ainetta hukkaan pois pyyhkimisessä vrt pari ohuempaa kerrosta?
Tuli vaan mieleen, en ole koskaan kokeillut :smile:

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Syys 04, 2014 1:26 pm

Itellä ei omaa kokemusta, mutta tallilla ovat kokeilleet niin(näin touhua), että huolellinen puhdistus ja sit jättäneet tosi paksun kerroksen yöksi nahan pintaan. Aamulla tais pinnassa vielä ainetta ollakin, mutta oli myös tehnyt hyvän lopputuloksen eli pehmittänyt nahan ja mihin muut aineet/metodit ei ollu auttanu. Sit muistaakseni pyyhkivät penkit vielä huolella ja sit ns. normikäsittely perään.
Veikkaan, että penkkien nahkalaatu on se avainsana elikkä joihinkin tehoaa, joihinkin ei.
EX Audi TT RS+ & RS3

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Syys 04, 2014 2:09 pm

Saattanee hyvinkin olla. Mulla kun ei oikein ole kokemusta nahanhoidosta niin mielellään kuulee eri tyylejä ja tapoja :smile:

Tuli vaan mieleen ensimmäisenä ettei efekti ole sama kuin vahaamisessa, mutta toisaalta nahka on sen verran huokoinen materiaali että hyvinkin saattaa hyödyttää tietyissä tilanteissa paksumpikin kerros.

Detailingshop

Viesti Kirjoittaja Detailingshop » To Syys 04, 2014 2:19 pm

Periaatteessa pinnoitettu nahka ei ime mitään, ainakaan ehjänä koska pinnassa on polyuretaanikerros. Käytännössä monet kuitenkin väittävät että ainakin tuntuu pehmeämmältä. Itse en uskalla ainakaan asiakkaan nahkoja edes kokeilla "liottaa" hoitoaineilla.

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » To Syys 04, 2014 3:10 pm

Detailingshop kirjoitti:Periaatteessa pinnoitettu nahka ei ime mitään, ainakaan ehjänä koska pinnassa on polyuretaanikerros. Käytännössä monet kuitenkin väittävät että ainakin tuntuu pehmeämmältä. Itse en uskalla ainakaan asiakkaan nahkoja edes kokeilla "liottaa" hoitoaineilla.
Minulla sama käsitys,
Nahkavuodat käsitellään kymmeniä kertoja lopuksi polyuretaanimaali, eipä taida olla materiaali nahkaa enää vaan jotainmuuta.

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » To Syys 04, 2014 4:40 pm

Onhan se nahkaa silti edelleen. Harva jaksaisi hoitaa riittävän hyvin jos ei tuota polyuretaanimaalia pinnassa olisi. Sen läpi ei mitään kyllä imeydy. Ja on senkin alla muita käsittelyjä. Kun pinta on rikkoutunut niin niistä kohdin hoitoaineita pääsee toki imeytymään itse nahkaankin.

Selalinen tunnen että pinta olisi pehmeämpi voi tulla vaikka siitä että pinta puhdistuu ja siitä on lika pois. Kovasti likaisia sisustoja on tälläkin foorumilla esitelty ennen/jälkeen kuvissa. Voin kyllä hyvinkin kuvitella että jos nahkapenkeissä on samat liat mitä on noita likaisten kangaspenkkien kuvia täällä nähnyt niin varmasti tuntuu pehmeämmältä kun se on pesty pois.

En sitten osaa arvailla missä autoissa nahka on ilman maalia ja missä ei. Jossain toisessa ketjussa aiheesta oli tässä äskettäin juttua.

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » To Syys 04, 2014 7:51 pm

Kirjoitin hyvin "vajaasti" joku on näillä sivuilla verrannut penkkien "nahkoja" ihoon ja meinannut hoitomenetelmien olevan samansuuntaiset kuin ihmisenkin "nahassa", siksi kirjoitin penkkien nahkojen olevan täysin eri asia ;)

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » To Syys 04, 2014 9:28 pm

Laatuja on monenlaisia. Esimerkiksi omassa autossa on todennäköisimmin käytetty halkaistun nahan sitä alapuolta, ei pintanahkaa. Eli se on halkaistuna haljaspintaista ja se on käsitelty ja kuvioitu näyttämään pintanahalta ja maalattu.

Uusi, vielä käyttämätön, nahkatakkini on taas pintanahkaa ja siinä tuskin on polyuretaanimaalia pinnassa, vaikka se ei ime vettä itseensä. Ilmeisesti siinä on jokin muu suoja. Joka tapauksessa se on huomattavasti pehmeämpää nahkaa ja siitä voi sanoa että se myös tuntuu koskettaessa nahkalta ja se myös tuoksuu nahkalle.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Syys 05, 2014 1:53 pm

peuge kirjoitti:En sitten osaa arvailla missä autoissa nahka on ilman maalia ja missä ei. Jossain toisessa ketjussa aiheesta oli tässä äskettäin juttua.
Dr Leather sanoi joskus DW:llä että yleisesti autoissa käytettiin värjättyä eikä maalattua nahkaa viimeeksi 60-70-luvun taitteessa. Eli voi olla 100% varma että oman alle 40 vuotiaan auton nahka on maalattua.

Ja nahan pehmeyteen paras apu on kosteus. Eli nahka tosiaan voi kuivua, mutta se on siellä sen polyuretaanin alla. Sille nahalle riittää ilmankosteus pitämään pehmeänä -> minkä takia kuumissa maissa onkin ongelmia nahan kuivumisen kanssa (saumat ratkee, kutistuu jne). Jos nahan kuivumisen kanssa on ongelmia niin itse miettisin ratkaisun millä auton sisäilman kosteutta saa nostettua tilapäisesti tosi paljon ja antaisin nahan imeä ilmankosteutta. Toki hengittävänä materiaalina elää vallitsevan ilmankosteuden mukaan joten ihmeitä ei ole tehtävissä. Tällä hetkellä ulkona vallitsee varmaan keskimäärin ~80% suhteellinen ilmankosteus läpi vuorokauden joten pehmeämpi sen nahan nyt pitäs olla kun kesähelteillä ;)

Mutta mahd. kostutuksen jälkeen pesisin huolellisesti kaikki aiemmin levitetyt rasvat ja p*skat pois ja pintaan jokin EI-KÄRPÄSPAPERI-EFEKTIN-OMAAVA-nahanhoitoaine. Käytännössä kaikki rasvaa sisältävät "voiteet, salvat ja lotionit" on lähinnä haitaksi nahkapenkeille koska rasva on erittäin hyvin pölyä/paskaa imevä pinta -> pintaan tulee likaa mitä hierot käsillä/perseellä/jne autossa istuessasi.

Se miltä nahkaa tulee suojata on mekaaninen kulutus ja UV suoja -> Polymeeripinnoitteet kuten CQuartz Fabric & Leather Coat, GTechniq L1, Ultiman Interior Guard ja käsittääkseni myös Furniture Clinicin aine. Minkään näiden tarkoitus ei (onneksi) ole rasvata nahkaa, vaan suojata niitä ulkoisilta tekijöiltä.
Vain YKSI LSP!

peuge

Viesti Kirjoittaja peuge » Pe Syys 05, 2014 7:09 pm

^^ Joo, saattaapi olla tuo nahkatakinkin tuoksu purkista eikä materiaalista. Monenlaiset on aineet nykyisin.

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ti Syys 09, 2014 8:25 pm

Mulla olisi projektina nahkapenkkien putsaus ja hoito. Katselin Motonetissä käydessä nahanhoitoaineita niin Autoglymiltä, Korrekilta että Turtle Waxilta, Sonaxia ei ollut ainakaan hyllyssä mutta luulen että heiltäkin jonkinlainen olisi. Hyllyssä on tällä hetkellä Lidlin myymää W5 nahanhoitoainetta jolla ajattelin maasto-volvon penkit käsitellä kun en nuista motonetin valikoimista arvannut oikein mitään ostaa ilman minkäänlaisia ennakkotietoja ko. aineista. Tilaamallahan saisi toki vaikka ja mitä mutta auto seisoo jo pihassa odottelemassa ja tarttisi saada viimeistään perjantaihin mennessä valmiiksi ja kalliiden purkkien tilaaminen yhtä penkkisarjaa varten tuntuu aika turhalta.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ti Syys 09, 2014 8:49 pm

Multa ehtii Jani purkillinen Gtechniq L1 perjantaiksi jos haluat.

Itselläni L1 käytössä ja todella tyytyväinen olen ollut!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ti Syys 09, 2014 11:41 pm

Ongelmanahan aineiden tilaukselle on se että tarve on nyt 5 penkille ja seuraavat 5 penkkiä on työn alla ehkä ensi kesänä tai sitä seuraavana...
Nanolexin suoja-ainetta kankaille ja nahkoille löytyisi myös mutta voikohan tuon laittaa enään hoitoaineen päälle?
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Bastard
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bastard » Ke Syys 10, 2014 9:09 am

Nanolex Textile & Leather Sealant pitää levittää puhtaalle pinnalle. Miksi Nanolexin alle pitäisi laittaa mitään hoitoainetta?
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Syys 10, 2014 9:59 am

Jolli kirjoitti:Multa ehtii Jani purkillinen Gtechniq L1 perjantaiksi jos haluat.

Jolli - Apupoikana voisit alottaa tolle oman topicin ja kertoa omat kokemukset. Mä tällä hetkellä pohdin mikä mun valikoimassa tulee olemaan ton tuotteen tilalla. Hyviä kokemuksia Nanolexista ja Ultimasta mutta CarProta tekisi mieli kokeilla.
Vain YKSI LSP!

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Syys 10, 2014 10:18 am

Urran kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Multa ehtii Jani purkillinen Gtechniq L1 perjantaiksi jos haluat.

Jolli - Apupoikana voisit alottaa tolle oman topicin ja kertoa omat kokemukset. Mä tällä hetkellä pohdin mikä mun valikoimassa tulee olemaan ton tuotteen tilalla. Hyviä kokemuksia Nanolexista ja Ultimasta mutta CarProta tekisi mieli kokeilla.
Tarkoitus olisi tehdä tarkempaa informaatiota aineista kun ehtii, jokainen tuote, jota omasta hyllystäni löytyy / tarjoan, on myös omassa käytössäni -> käytännönläheiset neuvot ja oikeat käyttökokemukset, ei pelkästään mainosmiesten hypeä. Palataan tähän kuitenkin vielä tämän kuun aikana ;)

Antti O

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Syys 10, 2014 12:08 pm

Tässä tulee vaan kysymys mitä hyötyä ylipäätänsä noista nahanhoito aineista edes on. Jos nahat on maalattuja kuten ne yleensä nykysin taitaa olla, eihän sen maalin läpi itse nahkaan imeydy yhtään mitään. Eikö se ole ihan sama asia pyyhkiä kostealla liinalla ne pölyt penkeistä pois. Jos maalattu pinta on likainen, kissasaippua.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Syys 10, 2014 12:18 pm

Antti O kirjoitti:Tässä tulee vaan kysymys mitä hyötyä ylipäätänsä noista nahanhoito aineista edes on. Jos nahat on maalattuja kuten ne yleensä nykysin taitaa olla, eihän sen maalin läpi itse nahkaan imeydy yhtään mitään. Eikö se ole ihan sama asia pyyhkiä kostealla liinalla ne pölyt penkeistä pois. Jos maalattu pinta on likainen, kissasaippua.
Mä olen myös vähän tällä kannalla noiden hoidossa.
Itse olen näin menetellyt ja sen takia on kaapissa vielä korkkaamaton nahanhoitosettikin, jonka voitin.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Syys 10, 2014 1:52 pm

Antti; Vastakysymys kun kerran auton pelti osat on maalattu niin miksi niiden hoitamiseen ei riitä pelkkä pesu vaan pitää lähteä sotkemaan vahaa, sealantteja ja pinnotteita?

..eli tismalleen samasta syystä;
-Mekaanista suojaa
-UV-suojaa
-Lian hylkivyyttä

Tosin nyt tarkkana (!): Mä nimenomaan puhun nahka pinnotteista ja sealanteista - en vahoista/ravoista. Sikäli käyttö erilaista koska auton maalipintaa ei häplitä -> vaha auttaa hyvin hylkimään likaa ja vettä. Nahassa se edesauttaa lian jäämistä pintaan -> likaisen pinnan häplimistä.
Vain YKSI LSP!

Detailingshop

Viesti Kirjoittaja Detailingshop » Ke Syys 10, 2014 2:04 pm

Urran kirjoitti: -Mekaanista suojaa
-UV-suojaa
-Lian hylkivyyttä
Juuri näin, ja lisäisin vielä:
- puhdistuksen helpottuminen
- värjäytymisen estäminen

Vastaa Viestiin